AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #1 Skrevet 18. januar 2020 Dere som selv har vært i samme situasjonen; om man ved samlivsbrudd blir enige om 50/50 deling på samvær med barna, og mannen tjener betraktelig bedre enn deg (f.eks han tjener 1.5 mill+ og du 500 000), har dere inngått avtale om at eksmann da betaler barnebidrag til deg? Og i så fall hvor mye..? Iom at man i praksis avtaler som man vil og det kun er anbefalinger på Nav, er det nemlig mange som prøver å komme seg unna dette.. utrolig vanskelig å vite hva som egentlig er moralsk riktig, er jo flere sider av en slik sak og man ønsker gjerne å klare seg som best på egne ben og ikke føle man «skylder» eksmann noe siden.. For et dilemma, og tipper mange har vært borti situasjonen før! Anonymkode: dc86b...6c8
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #2 Skrevet 18. januar 2020 Deler man 50/50 så skal selvsagt ingen parter betale barnebidrag. Anonymkode: 8008c...7ff 18
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #3 Skrevet 18. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Deler man 50/50 så skal selvsagt ingen parter betale barnebidrag. Anonymkode: 8008c...7ff Det er bare tull! Når en tjener såvidt ulikt så kan en kreve bidrag for å bidra til utjevning mellom foreldrene. Og, når mor får bidraget så skal kostnader deles likt. HI - jeg foreslår du sjekker hva bidragsveilederen anbefaler. Kanskje beløpene kommer ut slik at dere kan bli enige om at faren betaler barnehage/SFO eller noe slikt? (Bare husk at det er han som får fradrag for dette eventuelt).. Anonymkode: d878a...60d 13
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #4 Skrevet 18. januar 2020 Jeg har forstått at det er vidt ulike meninger om dette temaet, derfor jeg spør om andres erfaring og hva som er mest vanlig at andre gjør. Har sjekket kalkulator på Nav ++ men saken er at far i utgpkt mener det ikke skal betales bidrag. Anonymkode: dc86b...6c8
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #5 Skrevet 18. januar 2020 (endret) Når barna bor 50/50 tenker jeg at du betaler for din del og partnern for sin del. 500 000 er rikelig for deg og barn som er der halvparten av tiden. Anonymkode: 511b6...181 Ryddet for nedsettende innhold. Perelandra, mod. Endret 19. januar 2020 av Perelandra 21
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #6 Skrevet 18. januar 2020 Følg reglene. De er der for en grunn, det er lagt arbeid i dem. Og det er mindre personlig, ikke din mening og min mening, bare reglene. Bidragskalkulatoren. Anonymkode: 37552...3ab 7
Hr. Aktiv Skrevet 18. januar 2020 #7 Skrevet 18. januar 2020 Man ser jo atter en gang at pengene er det som er aller viktigst når man har barn. Ikke det at du har barn å gjøre ting sammen med dem, men bidraget. 8
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #8 Skrevet 18. januar 2020 2 minutter siden, Hr. Aktiv skrev: Man ser jo atter en gang at pengene er det som er aller viktigst når man har barn. Ikke det at du har barn å gjøre ting sammen med dem, men bidraget. Hvor ser man det? Mener du at hvis ikke det er delt omsorg så skal far slippe å betale bidrag? Og hvor står det i HI at Ts ikke skal gjøre ting med de? Anonymkode: afc1a...1b5 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #9 Skrevet 18. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har forstått at det er vidt ulike meninger om dette temaet, derfor jeg spør om andres erfaring og hva som er mest vanlig at andre gjør. Har sjekket kalkulator på Nav ++ men saken er at far i utgpkt mener det ikke skal betales bidrag. Anonymkode: dc86b...6c8 Å la nav ta seg av dette, er greiere. En privat avtale kan han når som helst slutte å betale, og du får ikke tilbake det. Anonymkode: 26cc2...9df 3
Hr. Aktiv Skrevet 18. januar 2020 #10 Skrevet 18. januar 2020 (endret) Selv hadde jeg ikke brydd meg mindre om min ex hadde tjent 10 mill og vi hadde hatt 50/50. Jeg har akkurat det jeg trenger for å overleve. For her måles lykke i samvær og hverdagslykke og ikke rikdom. Ryddet for sitat av slettet innlegg, og svar til dette. Perelandra, mod. Endret 19. januar 2020 av Perelandra
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #11 Skrevet 18. januar 2020 Ha selvrespekt, ikke ta penger fra eksen når det er 50/50. Å få penger for ingenting er utnytting Anonymkode: 66d52...44c 8
Gjest O.G. Skrevet 18. januar 2020 #12 Skrevet 18. januar 2020 (endret) På 18.1.2020 den 10.43, AnonymBruker skrev: Når barna bor 50/50 tenker jeg at du betaler for din del og partnern for sin del. 500 000 er rikelig for deg og barn som er der halvparten av tiden. Anonymkode: 511b6...181 Ryddet for nedsettende innhold. Perelandra, mod. Vel, men mennene bruker ikke å kjøpe inn klær og utstyr ved 50/50, så Bidrag er nok på sin plass uansett hva mottaker tjener. Endret 19. januar 2020 av O.G.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #13 Skrevet 18. januar 2020 1 minutt siden, O.G. skrev: Vel, men mennene bruker ikke å kjøpe inn klær og utstyr ved 50/50, så Bidrag er nok på sin plass uansett hva mottaker tjener. Greia er at man ikke trenger å kjøpe så mye. På finn.no får du det meste gratis. Anonymkode: 3404f...7ec 1
Hengebuksvinet Skrevet 18. januar 2020 #14 Skrevet 18. januar 2020 Jeg er litt delt. Har alltid stilt meg bak mannen, som har ønsket å være raus mot eksen. Og har bidratt til sportsutstyr, kontingenter og årskort på skisenter. O tillegg til at han insisterte på å betale størst del av konfirmasjon, siden min familie også var med. På motsatt side har jeg vært altfor snill. Ba ikke om noe spleising på konfirmasjon på min særkull. Og har alltid gått med på privat avtale, der jeg har fått et par tusen mindre enn bidragsveileder. Så vanskelig. Men prøv å tenke litt på hvordan du hadde stilt deg om situasjonen var motsatt.
Gjest O.G. Skrevet 18. januar 2020 #15 Skrevet 18. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Greia er at man ikke trenger å kjøpe så mye. På finn.no får du det meste gratis. Anonymkode: 3404f...7ec Skal folk som har en halv million og enda mer i lønn gå på finn etter gratisvarer istedenfor å betale den som tjener minst 7000-10000 i bidrag sånn at alt av utstyr og klær blir kjøpt inn?
Gjest O.G. Skrevet 18. januar 2020 #16 Skrevet 18. januar 2020 Akkurat nå, SS skrev: På motsatt side har jeg vært altfor snill. Ba ikke om noe spleising på konfirmasjon på min særkull. Og har alltid gått med på privat avtale, der jeg har fått et par tusen mindre enn bidragsveileder. Smart....
Hr. Aktiv Skrevet 18. januar 2020 #17 Skrevet 18. januar 2020 9 minutter siden, O.G. skrev: Vel, men mennene bruker ikke å kjøpe inn klær og utstyr ved 50/50, så Bidrag er nok på sin plass uansett hva mottaker tjener. Hvis jeg får 50/50 i praksis så hopper barna utav mammas klær ved ankomst og inn i mine. Mammas klær vaskes og puttes på barna når de skal tilbake igjen. Problem solved. Ingen krangling om hverken ditt eller datt. 3
Gjest O.G. Skrevet 18. januar 2020 #18 Skrevet 18. januar 2020 1 minutt siden, Hr. Aktiv skrev: Hvis jeg får 50/50 i praksis så hopper barna utav mammas klær ved ankomst og inn i mine. Mammas klær vaskes og puttes på barna når de skal tilbake igjen. Problem solved. Ingen krangling om hverken ditt eller datt. Ikke alle har det sånn.
Hr. Aktiv Skrevet 18. januar 2020 #19 Skrevet 18. januar 2020 1 minutt siden, O.G. skrev: Ikke alle har det sånn. Hvis folk hadde vært litt smarte og i tillegg ikke ønsker masse uro og diskusjoner sånn eller slik er dette den beste løsningen. Jeg tenker på hva er det beste til barna. Er det å fyre opp under mor eller spille på lag? 2
Hengebuksvinet Skrevet 18. januar 2020 #20 Skrevet 18. januar 2020 4 minutter siden, Hr. Aktiv skrev: Hvis jeg får 50/50 i praksis så hopper barna utav mammas klær ved ankomst og inn i mine. Mammas klær vaskes og puttes på barna når de skal tilbake igjen. Problem solved. Ingen krangling om hverken ditt eller datt. Uff, stakkars barn. Her har stesønn hatt sine favorittklær siden han var 3. Vi har alltid tenkt at det er hans klær og at han fritt kan ta med ting mellom hjemmene. Godt samarbeid og voksne med runde kanter er ekstremt viktig. 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå