AnonymBruker Skrevet 17. januar 2020 #1 Skrevet 17. januar 2020 Vi er samboere og bor i mitt hus, har ett felles barn og han et barn fra tidligere. Vært sammen i ni år, felles barn er 3 år. Han har sin egen leilighet som han benytter noe i samvær med eldstemann, dette er i nabokommunen. Pga avstand praktisk når det kommer til skole, reiseavstand, venner osv. Men han betaler altså så og si ikke for å bo her - ikke strøm, deler av husleie eller tilsvarende. Og jeg kjøper inn nesten all mat og drikke, jeg står for alt av klær og ustyr til fellesbarn, men vi deler barnehage likt - og det skjer også månedlig under masse klaging over hvor dyrt det er. I tillegg så bidrar han minimalt med praktiske ting i huset som husarbeid eller annet. Men han er veldig flink med barnet da! Når jeg har tatt det opp får jeg halvkveda viser om at det er dyrt å ha en leilighet han ikke bor i og betale der. Han klager ofte over hvor dyrt barnehage er, men aldri hørt ham klage over bidrag eller lommepenger til eldstemann. Kort oppsummert så betaler ha månedlig flere tusen på sin eldste og mye mindre på sin yngste. Jeg har tatt det opp flere ganger og blir alltid møtt med at jeg er opptatt av penger osv. Jeg har sagt han kan kjøpe seg inn om han vil, men han ønsker ikke å selge sånn som det er at han må skatte til staten av overskudd. Så da er vi like langt. What to do? Anonymkode: 25760...181
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2020 #2 Skrevet 17. januar 2020 TS her. Glemte å nevne at han heller ikke deltar noe særlig i husarbeid. Vasker aldri, men kan rydde litt. Alt av vask både hus og klær faller på meg. Har som et prøveprosjekt droppet å skifte på senga til bonus for å se hvor lang tid det tok før han skifta. Det gikk altså et par måneder og da skifta jeg Anonymkode: 25760...181
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2020 #3 Skrevet 17. januar 2020 Høres utsom han kan bo i leiligheten oh heller komme på besøk. Eller be han leie ut leiligheten og ta ansvar og sin andel av husarbeid. Han bør få et ansvar, evt vaske gulv. Menn ser ikke hva som må gjøres. Og ang mat bør det også deles Anonymkode: d0caf...ff2 3
Sokkar Skrevet 17. januar 2020 #5 Skrevet 17. januar 2020 Altså... Han høres jo ut som han har det tipp topp, så han ønsker ikke å gjøre noen endringer. Så egentlig kommer alt annpå hvor mye du ønsker endring? For det er avgjørende for hva du sier, og hvordan du sier det. Og selvsagt at det ikke er noen maktubalanse mellom dere (der han har overtaket), for da må du jobbe litt med deg selv før du tar kampen. 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2020 #6 Skrevet 17. januar 2020 jises og han vil du ha i hus???? Anonymkode: e1652...175 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2020 #7 Skrevet 17. januar 2020 Hadde sagt klart ifra at hvis han ikke tar halve jobben nå, så får han enda et barn å kun ha samvær med og som han må betale bidrag for. Felles barn = felles ansvar, i alle aspekter av hverdagen. Anonymkode: 68076...00f 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2020 #8 Skrevet 17. januar 2020 Når jeg leser det du skriver skjønner jeg ikke helt hvorfor du har latt det gå så langt som det har. Det er vanskeligere å rette det opp nå enn å sette grenser med en gang. Her må du velge hva som er viktig for deg og sette krav. Hvor mye er du villig til å gå på kompromiss med deg selv for å beholde ham? Anonymkode: 5a7df...652 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2020 #9 Skrevet 17. januar 2020 Han overkjører deg totalt, klart han sutrer når du vil ha endringer, han kommer jo vinnende ut av dette. Og han snylter 100% på deg, med alt fra penger til bosted, det å ikke holde sitt eget hjem ryddig og rent er en jævlig dårlig egenskap! Hele fyren din er en dårlig egenskap, sorry at jeg sier det! Anonymkode: f66ab...a6a 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2020 #10 Skrevet 17. januar 2020 Vil det ikke være bedre om han melder flytting til leiligheten sin slik at du får ekstra barnetrygd og skattereduksjon? Det blir jo ikke trygdemisbruk ettersom det ikke høres ut som om dere er en familieenhet i dag heller. Anonymkode: 760e6...c35 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2020 #11 Skrevet 17. januar 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er samboere og bor i mitt hus, har ett felles barn og han et barn fra tidligere. Vært sammen i ni år, felles barn er 3 år. Han har sin egen leilighet som han benytter noe i samvær med eldstemann, dette er i nabokommunen. Pga avstand praktisk når det kommer til skole, reiseavstand, venner osv. Men han betaler altså så og si ikke for å bo her - ikke strøm, deler av husleie eller tilsvarende. Og jeg kjøper inn nesten all mat og drikke, jeg står for alt av klær og ustyr til fellesbarn, men vi deler barnehage likt - og det skjer også månedlig under masse klaging over hvor dyrt det er. I tillegg så bidrar han minimalt med praktiske ting i huset som husarbeid eller annet. Men han er veldig flink med barnet da! Når jeg har tatt det opp får jeg halvkveda viser om at det er dyrt å ha en leilighet han ikke bor i og betale der. Han klager ofte over hvor dyrt barnehage er, men aldri hørt ham klage over bidrag eller lommepenger til eldstemann. Kort oppsummert så betaler ha månedlig flere tusen på sin eldste og mye mindre på sin yngste. Jeg har tatt det opp flere ganger og blir alltid møtt med at jeg er opptatt av penger osv. Jeg har sagt han kan kjøpe seg inn om han vil, men han ønsker ikke å selge sånn som det er at han må skatte til staten av overskudd. Så da er vi like langt. What to do? Anonymkode: 25760...181 Jeg ga beskjed til min mann når han brukte masse på sitt barn og lite på vårt barn, jeg kjøpte alt til fødsel, han ble først sur, men jeg tror ikke han så det, nå er han fantastisk Anonymkode: 41f50...cc5 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2020 #12 Skrevet 17. januar 2020 Ha betaler for egen leilighet. Eiet? Hvis det så opparbeider han seg verdier. Jeg hadde ikke godtatt at han skulle snylte på meg og et minimumskrav hadde vært at han betalte halvparten av driftsutgifter som strøm, vann og renovasjon, mat, tv, internett og streaming samt halvparten av utgifter til barn. Jeg ville hatt 2-4000 i tillegg i husleie for bruk og slitasje i den boligen dere bor i. Anonymkode: 60c98...7d5 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2020 #13 Skrevet 17. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil det ikke være bedre om han melder flytting til leiligheten sin slik at du får ekstra barnetrygd og skattereduksjon? Det blir jo ikke trygdemisbruk ettersom det ikke høres ut som om dere er en familieenhet i dag heller. Anonymkode: 760e6...c35 Nei, ikke i praksis. Men det juridiske er veldig strengt der. Med god grunn. Etter så mange tråder, ser jeg at det er et dårlig utgangspunkt å inngå et forhold med mine/dine/våre barn. Er jo en vanvittig kabal som skal gå opp. Anonymkode: 9dd15...d58 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2020 #14 Skrevet 17. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, ikke i praksis. Men det juridiske er veldig strengt der. Med god grunn. Etter så mange tråder, ser jeg at det er et dårlig utgangspunkt å inngå et forhold med mine/dine/våre barn. Er jo en vanvittig kabal som skal gå opp. Anonymkode: 9dd15...d58 Jeg skjønner at det er god grunn til dette. Men hvis TS sier til denne snylteren at hun faktisk vil ha mer inntekt og at han får melde flytting hvis han ikke vil bidra og heller holde seg i den leiligheten han allerede bruker delvis, kan noen legge seg borti det? Med et så ungt barn er det ikke urimelig at far har samvær i mors leilighet og det kan neppe være forbudt at de drar på aktiviteter sammen. Ut i fra det jeg kan se blir det minimalt med endringer, bare at TS får litt mer inntekt og slipper å fø på en voksen mann. Anonymkode: 760e6...c35
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2020 #15 Skrevet 17. januar 2020 Jeg bodde med en slik mann i 4 år helt til jeg ikke maktet mer og kastet han ut. Var en befrielse for meg og barnet vårt. Nå er han pappa kun når det passer han. Jeg må hente og levere barnet selv for at det skal bli noe samvær overhodet. Fortsatt må jeg vaske klær for han da han sender alt skittentøy til barnet vårt i retur. Han bor i kjelleren til moren sin og får alt servert på sølvfat. Tenker slike menn har fått sydd puter under armene av mødrene sine og ikke klarer å gjøre noe for seg selv. Heldigvis er jeg oppdratt til å bli et selvstendig voksent menneske. Fikk ansvar tidlig i barndommen. Ingenting kommer gratis. Påtide at vi kvinner slutter å ta til oss menn som ikke klarer å bidra i hjemmet. Og foreldre slutte å sy puter under armene til ungene sine. ts du burde ta et skikkelig oppgjør her. Be han om å selge leiligheten, dere er en familie nå. Hvis ikke så kan han flytte tilbake dit og komme på besøk til dere. Tror du hadde fått det bedre med deg selv slik. Virker som han ikke vil gi slipp og har en fot fortsatt inn der. Bidrar han ikke i hjemmet så kan han ikke bo der heller. Enkelt og greit. Påtide å sette et standpunkt for hvordan du ønsker å ha det framover. Anonymkode: 58cd5...908 1
Ikkef Skrevet 26. september 2024 #16 Skrevet 26. september 2024 Hei, TS! Lurer på hvordan dette gikk. Fikk du kastet snylteren ut?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå