Gå til innhold

Kvinne som vil bygge muskler! Tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, sanja0903 skrev:

har aldri møtt menn som liker muskuløse kvinner, finnes slike menn?

Bra du sier ifra. Ts er jo ute etter å bli likt av menn og ikke noe annet.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja.. det er vel relativt lite bevist i litteraturen? De gode studiene har vel ikke funnet noen forskjeller på gruppenivå etter hva jeg har sett.

Til ts: Tren på program med jevn økning i vekter så får du fremgang. Få deg nok søvn og spis mat. Normalt kosthold kommet du mer enn langt nok med. Og nyt styrkeøkningene i begynnelsen 😊

Anonymkode: 64280...5fc

Det er kjempestor forskjell på måten kvinner og menn fungerer i trening.

Anonymkode: cb2f0...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Det er kjempestor forskjell på måten kvinner og menn fungerer i trening.

Jaha? Kanskje du kan utdype det? 🙂Kommentaren din var ganske innholdsløs og derfor ganske unyttig?

/S

Anonymkode: 1051d...00b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, sanja0903 skrev:

har aldri møtt menn som liker muskuløse kvinner, finnes slike menn?

Jeg liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan jo ta en titt på:

https://blogg.myrevolution.no/hvordan-skal-kvinner-trene/

Ok, takk! 🙂

Det viktigste jeg tar med meg fra den, er at jeg med fordel kan gå for litt kortere pause mellom sett enn menn ofte kan, og at jeg bør ta det litt mer med ro der hormonell syklus kan medføre litt økt skaderisiko og noe lavere løftekapasitet.

/S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.1.2020 den 19.08, AnonymBruker skrev:

Husk at kvinnens syklus har mye å si da, før og etter eggløsning osv. Påvirker treningen mye hos kvinner.

Børge har jo skrevet om dette, også Silje Mariela.

Nå går veldig mange kvinner på hormonprevensjon og da er dette irrelevant. 

TS: baseøvelser er kjempeviktig, så det er bra du gjør det, og etterhvert som du blir bedre trent tror jeg du gjør lurt i å bytte til splittprogram og trene 4 ganger i uka. Du må også tørre å løfte tungt. Det er alt for mange jenter som rett og slett ikke tør å ta ordentlig i. Jeg tenker som så at det som gir fremgang er det at jeg presser meg selv til å ta en siste repitisjon selv om jeg føler jeg ikke klarer det og det blir med litt grimaser osv, men sånn er det jo bare. Jeg ser også du skriver at du ikke øker på vekter før du har greid f.eks 10 repitisjoner om 6-8 var vekta. Det du heller bør gjøre er at når du greier 8 repitisjoner og 3 sett for eksempel så øker du på med vekter da. For eksempel jeg da bruker 3 sett og 12 repitisjoner på benkpress, og når jeg har greid det øker jeg vektene med 2 kg til neste gang noe som gjør at jeg må jobbe meg opp igjen til 12 repitisjoner. Jeg var sammen med en mann som løfter dobbelt så tungt som de fleste menn som trener styrke på hobbybasis, så jeg hadde en god læremester og ble selv ekstremt raskt sterk.

Anonymkode: 00079...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gi deg et sykt godt råd angående muskelbygging: Tålmodighet.

Det tar tid. Det krever disiplin og innsats. Det hjelper ikke å trene hardt, man må trene smart. 

Anonymkode: 11922...5af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS: baseøvelser er kjempeviktig, så det er bra du gjør det, og etterhvert som du blir bedre trent tror jeg du gjør lurt i å bytte til splittprogram og trene 4 ganger i uka. Du må også tørre å løfte tungt. Det er alt for mange jenter som rett og slett ikke tør å ta ordentlig i. Jeg tenker som så at det som gir fremgang er det at jeg presser meg selv til å ta en siste repitisjon selv om jeg føler jeg ikke klarer det og det blir med litt grimaser osv, men sånn er det jo bare. Jeg ser også du skriver at du ikke øker på vekter før du har greid f.eks 10 repitisjoner om 6-8 var vekta. Det du heller bør gjøre er at når du greier 8 repitisjoner og 3 sett for eksempel så øker du på med vekter da. For eksempel jeg da bruker 3 sett og 12 repitisjoner på benkpress, og når jeg har greid det øker jeg vektene med 2 kg til neste gang noe som gjør at jeg må jobbe meg opp igjen til 12 repitisjoner. Jeg var sammen med en mann som løfter dobbelt så tungt som de fleste menn som trener styrke på hobbybasis, så jeg hadde en god læremester og ble selv ekstremt raskt sterk.

Det er ikke irrelevant. Ikke på noen måter. Syklusen til kvinner har så mye å si at det styrer ganske store deler av livene våre.

Du gir råd basert på generaliserte retningslinjer. Om TS skal trene splitt eller helkropp kommer an på TS sine mål, sin kropp og hvordan TS løfter. Noen har progresjon med helkropp, andre ved splitt. Andre med helkropp med støtteøkter. Andre igjen har best resultat med myoreps, mens noen føler at progresjonen kommer når det kjøres pyramider eller cluster-sett.

Det at du presser deg til å gjøre en siste rep slik du beskriver øker også faren for skader, feilbelastning og feil løft. Det er greit å presse seg, men generelt sett bør man ha en siste rep i reserve. Det handler ikke om å løfte mest - det handler om å løfte best (muskelkontakt og teknikk). Lineær progresjon eksisterer ikke i vektløfting - der er det progressive overload og autoregulering som gjelder. Hva hvis du sov dårlig i natt, spiste dårlig og generelt hadde en crappy dag? Venter du da å løfte like mye som når du har sovet godt, spist godt og livet smiler? Høres det naturlig ut? Kroppen er et maskineri og man skal lære seg å høre godt etter hva den sier.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker han som har skrevet om dette har litt mer kunnskaper enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, takk for råd. Jeg burde nok ikke utsette det å øke i vekt fullt så lenge som jeg gjør nå.

Tålmodighet har jeg! Så der tror jeg det står bra til... Er mest opptatt av å trene smart, som det nevnes her, slik at utbyttet ikke blir unødvendig lavt.  Synes det virker fornuftig å be om råd når jeg skjønner min egen kunnskap om temaet er mangelfull hittil.

Treningsprosjektet mitt er livsvarig; prosess fremfor mål med et endepunkt. Trener altså ikke for sommerkroppen 2020, om noen skulle lure. 😜 (Hvorvidt jeg vil fortsette med fokus på styrketrening resten av livet gjenstår å se, for tidlig å si. Liker det veldig godt så langt, og har fått inn en rytme jeg trives bra med.)

Prøver å trene etter dagsform. På de av dagene som er mindre gode, er jeg mer opptatt av å faktisk få trent, enn av å pushe meg selv langt.

/S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du får tenke så mye du bare vil, men det betyr ikke at det er riktig for det. Du må gjerne lese deg opp på bortfall av syklus til kvinner som bruker hormonprevensjon. Jeg har selv brukt p-piller siden jeg var 15 og har som de fleste vet heller ingen syklus og det er da naturlig nok irrelevant hvorvidt noen hevder syklusen påvirker treningen. Jeg har drevet med idrett i alle de år og har uansett ingen merkbar forskjell i formen annet enn om jeg har spist godt med karbohydrater som gjør at det tar lengre tid før jeg går tom for energi og søvn naturlig nok, og trenger absolutt heller ikke trene på noen annen måte enn menn for å bli sterk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at hvis jeg vekter Silje Mariela og Børge Fagerli mot duden på KG som har lært av han "sykt sterke på gymmen" så havner jeg på duden.😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, CabinCruiser skrev:

Det er ikke irrelevant. Ikke på noen måter. Syklusen til kvinner har så mye å si at det styrer ganske store deler av livene våre.

Du gir råd basert på generaliserte retningslinjer. Om TS skal trene splitt eller helkropp kommer an på TS sine mål, sin kropp og hvordan TS løfter. Noen har progresjon med helkropp, andre ved splitt. Andre med helkropp med støtteøkter. Andre igjen har best resultat med myoreps, mens noen føler at progresjonen kommer når det kjøres pyramider eller cluster-sett.

Det at du presser deg til å gjøre en siste rep slik du beskriver øker også faren for skader, feilbelastning og feil løft. Det er greit å presse seg, men generelt sett bør man ha en siste rep i reserve. Det handler ikke om å løfte mest - det handler om å løfte best (muskelkontakt og teknikk). Lineær progresjon eksisterer ikke i vektløfting - der er det progressive overload og autoregulering som gjelder. Hva hvis du sov dårlig i natt, spiste dårlig og generelt hadde en crappy dag? Venter du da å løfte like mye som når du har sovet godt, spist godt og livet smiler? Høres det naturlig ut? Kroppen er et maskineri og man skal lære seg å høre godt etter hva den sier.

Finnes ingen fasit svar på trening, men du nevner mange viktige ting som jeg uthevet.

Det er så mange meninger, de fleste som står på et senter å kuker-rundt 3-5 ganger i uka vet ofte ikke hva de holder på med dessverre. Har gjerne med en pt som heiagjeng, mens kontoen blir mindre.

3 fullkroppsøkter i uken gjør susen det for eks, 2-3sett pr øvelse. Ville helt klart trent fullkropp lenge får jeg byttet til 2-splitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, CabinCruiser skrev:

Om det ikke er irrelevant så må du for all del forklare mekanismene til hormonprevensjon om du faktisk mener at kvinner som går på det har syklus. Da må du gjerne også forklare hvordan det har seg at en kvinne greier å hoppe over menstruasjon ved å bare droppe pillefri uke om hun går på p-piller om det er sånn at livmorslimhinnen likevel bygger seg opp når man går på hormonprevensjon, og du må gjerne forklare hva du egentlig tror er hensikten med å gå på hormonprevensjon om man likevel har syklus som medfører eggløsning. Jeg som har gått på minst 6 ulike p-piller i 10 år vil gjerne høre fra en mann hvordan det har seg :)

De fleste får veldig god fremgang av å trene splittprogram 4 ganger i uka etter å ha trent en stund. 

Man får ikke stor risiko for skade av å ta en ekstra reps om man ikke trener svært tungt, og det kan være det som skal til for å få fremgang når ting stagnerer. Jeg har ikke sagt noe om at man ikke skal høre på kroppen, så vet ikke hvor du har det fra. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal gi deg et sykt godt råd angående muskelbygging: Tålmodighet.

Det tar tid. Det krever disiplin og innsats. Det hjelper ikke å trene hardt, man må trene smart. 

Anonymkode: 11922...5af

Progressiv overbelasting er nøkkelen. 

Anonymkode: 7b336...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo ta en titt på:

https://blogg.myrevolution.no/hvordan-skal-kvinner-trene/

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

At Børge Fagerli kan mye om trening tviler jeg ikke på, men å skrive en sånn "artikkel" basert på resultatene fra en enkeltstudier med 20 kvinner er svært dårlig bruk av forskning. Det handler i grunnen ikke om hva man kan, men hvordan man forholder seg vitenskapelig arbeid, og det kan jeg mye om. Det finnes mange studier som ikke viser noen forskjeller i prestasjon knyttet til syklus. 

Anonymkode: 64280...5fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøver å trene etter dagsform. På de av dagene som er mindre gode, er jeg mer opptatt av å faktisk få trent, enn av å pushe meg selv langt.

Dette er en god strategi. Jeg har trent etter dagsform siden jeg la opp i idretten min i slutten av tenårene, og gjennom to svangerskap og en lang småbarnsfase. Får i perioder bare til 3x30 min i uken med «ekte» trening, pga mann i reisejobb. Jeg er likevel i veldig god form🙌🏼 

Anonymkode: ce265...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...