Gå til innhold

Svigerinnen min har ødelagt et arvestykke

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen år siden arvet jeg og mine søsken vakre møbler som har vært i familien i generasjoner. Møblene kommer fra en gård vi har tilknytning til. Altså er dette møbler med mye historie. Vi fordelte møblene mellom oss. Jeg tenkte selvfølgelig at vi alle kom til å ta godt vare på møblene. Det er jo flere hundre år gamle møbler med original maling, som har betydd mye for mange i familien. Fikk derfor et stort sjokk da jeg åpnet en snap fra min svigerinne! Der sto hun og malte et av de gamle skapene vi hadde arvet. Jeg forstår ikke at hun kan tenke det er greit å male over et 200 år gammelt møbel i perfekt stand? Jeg har ikke svart noe enda, men bekymrer meg for at hun skal bruke den hvite malekosten på de andre møblene vi arvet også.

Hvordan skal jeg ta opp dette? Burde jeg snakke med min bror eller ta det opp direkte med min svigerinne? Blir lei meg av å se at det fine skapet de gamle slektningene mine tok så godt vare på nå er ødelagt.

Anonymkode: a7505...25b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke arvet disse, det er din bror og hva han og hans dame gjør med de har ikke du noe med!

Anonymkode: e4141...769

• Liker 34
Skrevet

Så lenge du ikke eier det skapet så har du ingen rett til å bestemme over hva hun og broren din velger å gjøre med det. Selvfølgelig er det synd med tanke på at det er så gammelt, men kanskje til tross for alderen på skapet så likte ikke din bror eller svigerinnen utseendet/fargen på det som det var og valgte derfor å male? Vettu at din bror er imot dette, eller kan han ha ment at det var greit at hun malte? Vet hun selv at skapet er så spesielt for familien din?

Anonymkode: 5e945...32e

• Liker 13
Skrevet

Men det er da ikke dine møbler. Vær nå glad for at hun tar vare på de og holder de istand.

• Liker 7
Skrevet

Arvegavene er jo fordelt, så det er vel opp til de nye eierne hva de ønsker å gjøre med de. 

Anonymkode: f4f70...654

• Liker 27
Skrevet

Altså. Det er jo forferdelig å ødelegge møbler og arvegods, men dette er ikke noe du har arvet, og sånn sett ingenting du kan si på dette. Så lenge den som har arvet dette synes det er greit er det ingenting du kan gjøre.

• Liker 22
Skrevet

Jeg hadde spurt hva hun tenker med og om hun ikke forstår verdien i det hun ødelegger med maling. Utover det er det vel broren din sitt problem at kona hans fremstår som noe mindre begavet.

Anonymkode: c8463...183

• Liker 28
Skrevet

Bedre å male det, slik at det passer inn i den stilen en måtte ønske, enn at det ender opp i en fuktig kjeller frem til det går i oppløsning..

• Liker 22
Skrevet

Alternativet var nok at de kvittet seg med det. Det passet sikkert ikke inn i stua.

• Liker 1
Skrevet

Skjønner frustrasjonen din, men det er dessverre ikke dine møbler. Ser for meg to muligheter her: enten må du bare godta det (du kan såklart snakke med din bror, men det blir vell fort uvennskap og dårlig stemming av slikt). Eller så kan du høre med broren din om du får kjøpe de andre møblene (før hun maler dem også). 😊

Anonymkode: 5d484...ac7

• Liker 7
Skrevet

Det finnes en egen avdeling i helvete for folk som ødelegger gamle møbler på den måten...

Anonymkode: 9f150...8a2

• Liker 33
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal du bry deg med det? Det var ikke du som arvet de møblene.

La broren og svigerinnen din gjøre som de vil. Det er de som skal trives med de møblene.

• Liker 5
Skrevet

Ta det opp med henne? Hva skal du si da?

Skrevet

Det er jo bare en ting, Ts. Ta livet mer med ro. Minnene fra «gamle dager» ligger ikke i ting, og vi har nok museum i verden med stappfulle kjellere fulle av gamle, ubrukte saker. Det er dessuten hennes møbler, ikke «ditt» arvegods (ditt arvegods har du i ditt hus, det)

Dersom det er veldig viktig for deg at møblene ikke ryker, ville jeg ha fortalt alle som har arvet at dersom de vurderer å kaste eller selge sine møbler så er du interessert. Men vær høflig når du sier dette, og ikke la det falle noe frekt utav deg om maling av møbler. Da er sjansen nemlig stor for at de kaster eller selger til andre uten å si fra til deg, sånn helt med vilje. Gode manerer er alltid mer viktig enn møbler. :) 

Anonymkode: 2c989...a74

• Liker 12
Skrevet

Har du et greit forhold til bror din så snakk med han. Er det fordi møblene ikke passer inn, uten maling, så tilby deg å kjøpe det som vurderes malt. 

Men, den kj*******a der, skulle hatt en smekk på malehanda!!!!!! Vandalisme kalles slikt.

• Liker 13
Skrevet
24 minutter siden, CaramelDevil skrev:

Men det er da ikke dine møbler. Vær nå glad for at hun tar vare på de og holder de istand.

Det er jo akkurat det hun ikke gjør, TS sier jo at det dreier seg om gamle arvestykker som blir malt over. For å sette det litt på spissen, blir det litt som om jeg tar med meg et malingspann og pensel og begynne å male en stavkirke. Ingen ville påstå at jeg tok vare på stavkirken og holdt den i stand hvis jeg gjorde noe sånt. Hadde sannsynligvis blitt politianmeldt for hærverk :) 

Når det er sagt, hvis de har fått tingene, kan hun vel i teorien gjøre hva hun vil med dem, men jeg skjønner veldig godt at TS reagerer når gamle ting behandles på den måten. 

Skrevet

Herregud, for noen svar!! Det et deres møbler og hvis de synes møblene er fine hvite - hvsma gjør det deg? Møblene er ikke dine! Tenk om svigerinnen din kom til deg og sa at du har et stygt sminket ansikt? Men DU liker det sånn, og det er ditt ansikt, og da får hun føle det sånn. Akkurat som at du føler at hun ødelegger fine møbler - men! De tilhører henne. 

Anonymkode: 92372...826

• Liker 4
Skrevet
29 minutter siden, CaramelDevil skrev:

TS problem er vel heller at svigerinnen ikke hverken tar vare på eller holder i stand.

Hvis møblet er, som TS sier så er det rett før en antikvar av noe slag kan begynne å bli interessert (på kommunens vegne)

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

200 år gammelt møbel i perfekt stand

Anonymkode: 87228...24b

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, for noen svar!! Det et deres møbler og hvis de synes møblene er fine hvite - hvsma gjør det deg? Møblene er ikke dine! Tenk om svigerinnen din kom til deg og sa at du har et stygt sminket ansikt? Men DU liker det sånn, og det er ditt ansikt, og da får hun føle det sånn. Akkurat som at du føler at hun ødelegger fine møbler - men! De tilhører henne. 

Anonymkode: 92372...826

Nope! De tilhører TS bror. Altså svigerinnens mann.

Anonymkode: 87228...24b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...