Gå til innhold

Flytte til London - hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger hjelp med å vite hva jeg MÅ og BØR gjøre før jeg flytte og mens jeg holder på. Alt av tips og erfaring med å bo i London tar imot med åpne armer!

Her er situasjonen min:

min mann jobber for et norsk firma, og skal begynne i deres London avdeling. Jeg selv slutter i min jobb og skal flytte med han og ikke jobbe der. Jeg trenger nok visum, men hva slags? Hvordan går jeg frem med å anskaffe meg dette? Hva skal jeg gjøre med adr. endring? Noe jeg må melding meg til norsk- og/eller engelskmydighet? 

Vi beholder huset vårt her (usikker ennå på hva vi skal gjøre med det, om det blir langtidsleie eller AirBnB, har også en utleiedel under oss som vi generelt leier ut), så kan vi heller bo hos forelder hans når vi er her i Norge (bor i samme by), og dette er et ønske fra alle parter, så blir det ikke noe byrde for noen. Men er det noe vi bør kanskje gjøre med huset? Vi ønsker å tjene mest mulig fra huset, mens vi ikke bor der selv. Er det også lurt å leie huset med eller uten møbler? Hva er markedet for dette? Vi har nor møbler som vi har arvet, som har sentimental verdi for oss, men da blir plutselig stua nesten tomt... skal vi kjøpe noe inn, hvis det er best å leie med møbler? Jeg vil helst ikke det jeg da, men vet ikke hva som er lurt.

Hva slags forsikring vi bør ha og må ha? Noe ekstra forsikring som er lurt? Vi har Gjensidig, hvis det sier noe.

Noe vi bør skaffe oss i London? Vi skal ikke ha bil der og så får vi en leilighet i relativ sentral i byen, det er ikke vi som betaler for den selv, med møbler. Hva vi bør gjøre med tanken med at det er ikke vi personlig som signerer på disse papirene? Ellers noe must vi må ha? Aircon.? Min man og jeg sover med vifte i Norge og tynneste dyner og åpne vindu i vinter... så vi er varme begge to, men jeg tåler ikke lyd, så blir det bråkene? Hvis ja, må vi da ha aircon.? Noe som de ikke har i engelsk hus/leilighet som vi har her, men ikke et must osv.? 

Hva skjer hvis jeg blir gravid? For det er i planen vår, hvis vi er heldige.... Jeg har ikke jobbet fullt det siste året, kun ca. 50%, kanskje tilogmed under det, så hva skjer med det da? Hvor skal jeg føde? Hva er fordeler og ulemper med å føde der? Eller hva er forskjellen? Kan jo ikke fly 1. trimester uansett... men kan fly i rundt uke 35 og 36, varierer litt på flyselskap, men kan time med å fly hjem før det også, så ikke noe problem. Men hvis det skjer noe, må jeg egentlig har en jordmor eller helsesøster i nærheten? Kurs for gravide o.l.?

Jeg regner også med at det er norsk skatt vi skal betale og ikke engelske? Eller begge deler? Hva skjer i denne fronten?

Sist men ikke minst, noe tips med å være alene i London? Jeg må jo finne på noe. Jeg er glad i klær, kunst, språk (ikke flink i engelsk, noe kurs jeg kanskje kan ta?) og eller mennesker. Har lyst å bli kjent med folk og bygge et nettverk, som ikke er norsk, for har endel venner og bekjente der ellers, hvor skal jeg oppsøke eller gjøre? Generelt tips til livet der?

Herlighet, det er så mye å spørre, men det er så mye jeg ikke VET! Jeg setter enorm stor pris på all hjelp og svar fra folk her inne. Hvis det er noe, kan dere gjerne spørre også, selv om jeg må prøve mest mulig å være anonym :) Tusen takk!

Anonymkode: 06455...281

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bor og jobber i Storbritannia, og du trenger ikke visum her. Du vil trenge noe som heter National Insurance Number, dette får du ved å kontakte "Job Center" (Nav-lignende sted) - med proof of address (det må være en regning av noe slag som er addressert til addressen du skal bo på - med ditt navn på) pass, og bevis på at du er ansatt i UK. Aircon er ikke vanlig å ha i husene, og husene generelt er kaldere og dyrere å varme opp enn i Norge. Her er det stort sett gass-varme, og de fleste hus har radiatorer i alle rom. 

Det går nokhelt fint å føde i Storbritannia, og alt av helsehjelp er gratis, til og med legevakt og fastlege. Finn nærmeste fastlegekontor og registrer deg, så kan du gå der helt gratis hver gang du skulle trenge det. 

Anonymkode: 7bc5f...bbd

Skrevet

Hvor lenge skal dere bo i London?

Skrevet

Vil fjernet de møblene du er mest redd før. Kortsleie er ofte lønnsom men krever mye mer av dere og er meir sesong basert. Langtidsleie er ofte det enkelest men da må jo dere bo bort enn stund før at det skal være attraktivt. 

Anonymkode: 892fc...cd5

Skrevet

Jeg har ikke bodd i London men i Brighton, men det blir jo det samme. Du skriver at du har en del venner og bekjente i London( som er norske? ) De kjenner vel sikkert engelskmenn og kan ta deg med på ting som skjer slik at du blir kjent. Siden du ikke skal arbeide og du er arbeidsfør, så er det vel kjedelig å bare gå rundt å slenge, så jeg foreslår at du  engasjerer deg i lokalsamfunnet for eksempel gratis arbeid?  Alle bydeler har Community Center ala frivillighetssentraler og lignende som arrangerer kurs og hjelpetiltak. 

Anonymkode: 76a47...c20

Skrevet

Til #2

Tusen takk for denne infomasjonen, utrolig nyttig! Jeg dog har hørt at kommer til å bli annerledes nå etter Brexit, sannsynligvis vanskelige system også... og jeg vet ikke når vi flytter heller, altså nå om en måned eller mer mot 2-3 måneder. Det kommer an på hvor fort firma hans ordner ting, som kontrakt osv. osv.. Men du nevner «bevis på at du er ansatt i UK», altså ansatt på et firma? For jeg kommer ikke til å jobbe (frivillighet kommer nok, men vet ikke hva og når, så kan ikke beregne med dette ennå). Jeg vet heller ikke om det blir hus, for jeg tror vi kommer til å bo rundt Soutj Ken., Chealse, Mayfair og rundt det området. Vil det ikke være noe kalde element på noe form? Jeg dø jo bare sommer i Norge 🥵

Til #3

I minst 12 måneder. Vet ikke når vi bli tilbake på dette tidspunktet. 

Til #4

Du har helt rett. Vi skal kontakte noe utleiefirma, for å høre og komme på befaring, tror jeg. Blir litt klokere da. Takk for tilbakemelding! 😄

Til #5

Ikke noe engelske nei, kanskje kolleger. Men alle jobber, jeg tenker på dagtid og sånn. Kommer selvfølgelig til å finne på ting, men hverdag i over ett år... altså. Må ha noe mer fornuftig og mer stimulering for hjernen min ja. Jeg er enig med deg på veldedighets arbeid. Så skal finne på det, det er helt sikkert! Takk for tipset! Noe mer?

Anonymkode: 06455...281

• 1 år senere...
Skrevet

Er det noen tips å skkjære med engelske og norske erfarne om flytting til England uten at min konto skal bli belastet så mange kroner som trengte å bruke kanskje på skoler eller bading og andre type kurs i London?
Hvrofor Norge kan være smålig med å ta det opp tydeligvis når det skal snakke om dette er det noen kjennetegner som gjør at vi ikke stoler påp hverandre i et avstand med mindre enn 2 timer i flyet ?

Jeg venter kanskje å få noen opplysninger med fullt nyttige for min plan med mindre ikke høyt forbruk tilkommer ...

takk for emnet masse

Gjest AdeleneMay
Skrevet
Skedmotun skrev (9 minutter siden):

Er det noen tips å skkjære med engelske og norske erfarne om flytting til England uten at min konto skal bli belastet så mange kroner som trengte å bruke kanskje på skoler eller bading og andre type kurs i London?
Hvrofor Norge kan være smålig med å ta det opp tydeligvis når det skal snakke om dette er det noen kjennetegner som gjør at vi ikke stoler påp hverandre i et avstand med mindre enn 2 timer i flyet ?

Jeg venter kanskje å få noen opplysninger med fullt nyttige for min plan med mindre ikke høyt forbruk tilkommer ...

takk for emnet masse

Dette var vanskelig å forstå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...