Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som jeg skrev på et annet innlegg så liker ikke tulla mi å ta brystet lenger i en alder av 3 mnd. Så når hun ikke vil ta så har jeg pumpet meg i stedet. Men det kommer bare ut mellom 40 og 70 ml og da har jeg pumpet på begge vel og lenge.

Kan det hende jeg rett og slett ikke har melk eller går ikke det ann?? Må jeg punpe meg oftere? Har holde på å amme henne hver 2. time for å få opp produksjonen, men det har ikke hjelpt så mye. Iallfall ikke så mye at jeg får spreng.

Noen gode råd her?? eller må jeg innse at min ammeperiode er over??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også en jente på 3 mnd som har protestert ved brystet nå. Jeg ringte "ammeeksperten" på helsestasjonen min og hun sa at det er ganske vanlig at det blir problemmer med ammingen rundt 3 mnd. Hun sa at jeg skulle tilby brystet, om hun nektet å ta det, skulle jeg ikke stresse med det men vente med å mate henne til hun ble sulten nok til å ta brystet. Lettere sagt enn gjort når man har en hylende unge i armene, men det var ihvertfall rådet jeg fikk og det hjalp meg.

Med mindre du har for lite melk ville jeg ikke ha stresset med pumping. Pumpen er mye mindre effektiv enn barnas suging og du får ut mye mindre melk på den måten. For å få opp produksjonen anbefaler ammehjelpen at man legger barnet til puppen annenhver time.

Gjest Bodillen
Skrevet

Jeg husker jeg opplevde at babyen virket uinteressert i brystet. Jeg var det man kaller "tungmelket". Barnet måtte jo suge som en gal, uten at det kom noe særlig ut.

Jeg fikk resept på en nesespray som hjelper utdrivningsrefleksen i gang, og det hjalp veldig. I løpet av 2-5 minutter kjenner du at det begynner å prikke i brystet, og da legger du barnet til.

For meg var dette en god hjelp til å bedre produksjonen også.

Lykke til :)

Skrevet

Kan bare råde deg til å legge barnet til brystet så ofte som mulig for å få opp produksjonen. Sikkert ikke så lett når den lille ikke vil!

Men ikke gi opp, det tar seg nok opp etter en stund.

Rødvin hjelper på melkeproduksjonen, jeg har i hvert fall merket stooor økning etter en kveld ute hvor vi har hatt barnevakt, neste dag var brystene steinharde og fulle, selv om jeg bare hadde tatt ett glass...

Ammete skal også hjelpe!

Skrevet

Rødvin hjelper nok ikke på melkeproduksjonen

og egner seg ikke i morsmelka!

Men har hun bare plutselig mistet lysten

på brystet, eller har hun fått tillegg ?

Ang pumping så kan det ta alt fra dager,

og opp til en uke før du ser resultater!

Men det er vanskeligere å øke melkeprod.

ved pumping i forhold til ved amming..

Skrevet

Men har hun bare plutselig mistet lysten

på brystet, eller har hun fått tillegg ?

Jo har måtte gitt tillegg på kvelden fordi jeg ikke har nok til henne og at hun ikke legger på seg nok. Så jeg går ut i fra at litt av grunnen ligger der. Håpte bare at jeg kunne gjøre begge deler en stund :roll:

Skrevet

Hva med nattamming ?

Skrevet

Ble tipset til å gi tillegg der og fordi jeg skulle spare meg til morningen. ellers har jeg hatt en periode med veeeeldig såre greier.

Skrevet

Jeg har opplevd det samme. Vet ikke grunn.

Jenta mi hadde plutselig nesten stagnert siden sist jeg var på helsestasjonen å veide henne. Jeg fikk sjokk for hun var blid stort sett hele tida og sov godt. Jeg ammet hver andre time for å få opp produksjonen og dermed vekta. Jeg klarte det, en kilo på tre uker. Da begynte vesla å ville ha mat hver annen time på natta også. Det ble jeg sliten av, så jeg begynnte å gi tillegg. Da begynte hun å sove hele natta nesten med en gang. Det gikk fort nedover med melkeproduksjonen selv om jeg fortsatt prøvde å amme hver annen time på dagtid, og innen en måned vår det bare tillegg som dugde for henne. Jeg tror det gikk for sakte å suge bryst, likte bedre flaska.

Det er ikke verdens undergang å ikke klare det. Det er viktig at du kan slappe av litt selv også. Jeg syns det viktigste er at barnet er mett, selv om jeg må innrømme at det var litt trist da hun ikke ville ha pupp mer. Lykke til!

Skrevet

Mente ikke at du skulle amme etter å ha drukket rødvin altså...

Men jeg har merket markant større produksjon hvis jeg har tatt et glass kvelden før. Det har vært tilfeller hvor han har fått flaske på kvelden, og jeg ikke har ammet før neste morgen. Har hørt dette av andre også.Håper det ordner seg!

Skrevet
Ble tipset til å gi tillegg der og fordi jeg skulle spare meg til morningen. ellers har jeg hatt en periode med veeeeldig såre greier.

Du sparer ikke da vet du - det er omvendt!

Amming på natta er mest effektivt!

Såre greier = såre brystvorter ?

Isåfall kan jeg forstå at det blir litt vanskelig

med ammingen :wink:

Men det bruker å gå seg til.

Men det krever mye hardt arbeid!

Skrevet

Digresjon: Det med amming og rødvin, er det ikke sånn at ett glass (ikke flere) rødvin hjelper på utdrivingsrefleksen? Mener jeg leste det i noe materiell her for en stund siden. Tror faktisk det var noe skriv fra helsestasjonen, jeg.

Skrevet

Ringte ammehjelpen for å høre hva de mente. De mente det var rart at dette skjedde i hennes alder. De mente det oftere skjedde i seinere alder fordi de ville slutte med hele ammingen. Men det er jo flere her i tråden som har opplevd dette?? :roll:

Men hun mente iallefall at jeg skulle sove med henne oppi min seng (?) og i det hun begynte å våkne skulle jeg putte brystet inni munnen hennes i håp om at hun tok tak før hun våknet helt. Da ville liksom problemet forsvinne.

Men dette gjorde jeg i dag tidlig og det varte akkuratt der og da i sengen. Resten av dagen i dag har hun jo skreket som bare det, og vil absolutt ikke ha brystet.

Men, vi jobber på litt mer vi. Så får vi heller ta en endelig besluttning om litt. Skulle gjerne fortsatt å prøvd, men hun legger veldig lite på seg fra før.... Er nesten på vei under den nederste kurven hos helsesøster.

Gjest LoisLane
Skrevet
Mente ikke at du skulle amme etter å ha drukket rødvin altså...

Men jeg har merket markant større produksjon hvis jeg har tatt et glass kvelden før. Det har vært tilfeller hvor han har fått flaske på kvelden, og jeg ikke har ammet før neste morgen. Har hørt dette av andre også.

Håper det ordner seg!

Apropos rødvin og amming: Da får du jo "fulle mugger" fordi du har hoppet over en amming! Det ville ha lagret seg i puppene enten du drakk rødvin eller rødbrus.

Lykke til, Glossy!

Skrevet

Mente ammehjelperen at du skulle sove med henne flere netter på rad eller er det nok med en natt?

Ammehjelperen jeg snakke med da jeg hadde problemer sa at noen ganger kan det hjelpe å amme på soverommet hvis det er kjølig og mørkt der, da blir det ikke så mye som distraherer barnet. Men av hensyn til moren anbefalte hun ikke at man skulle gjøre en vane av det på dagtid, men kanskje dette kunne hjelpe dere i en periode?

Selv liker jeg best å amme på stua med lyset på slik at jeg kan se på TV eller lese mens jeg ammer, så jeg synes det er forferdelig kjedelig med amming på senga på dagen. Når barna blir 3 mnd er de ofte mer klar over omverdenen enn før og vil se seg rundt. Blir ofte helt oppgitt over datteren min som kan ligge i armene mine og stirre måpende på lyset fra en lampe mens jeg prøver å amme henne. Det ungår man jo lettere i senga i et mørkt rom.

Selv hadde jeg ikke likt å ligge på ank flere netter på rad med barnet ved siden av meg. Du får jo ikke sove godt selv hvis du hele tiden skal våkne av den minste lyd for å putte puppen i munnen hennes. Men det er meg...

Det som er frustrerende når man har ammeproblemer er at alle har en mening om hvordan du skal løse det og alle har forskjellige meninger. Jeg kan bare si lykke til! Selv er jeg overrasket over hvor vanskelig amming er! En ting er jo å lære å amme, men det er jo hele tiden nye utfordringer!

Skrevet

Apropos rødvin og amming: Da får du jo "fulle mugger" fordi du har hoppet over en amming! Det ville ha lagret seg i puppene enten du drakk rødvin eller rødbrus.quote]

Tror ikke det var bare det som gjorde det. Har merket effekten også hvis jeg har tatt et glass vin etter min sønns leggetid, og ikke ammet før på morgenen igjen.

Men jeg skal ikke mase mer med den rødvinen! :wink:

Jeg husker at sønnen min ble mer bevisst på hvordan han ville ha ting på den alderen. Plutselig nektet han å ta flaske (med morsmelk, ikke erstatning) og ingenting hjalp. Ble en viljekamp.

Kanskje hun er misfornøyd med ett eller annet under ammingen. Noen ganger kan en annen ammestilling hjelpe, være på et rolig sted... Hvis du har mindre melk, eller det er vanskelig å få den ut, kan jo det være årsaken.

Har også opplevd at sønnen min har skreket under amming pga magebesvær. Men det har jo gått over.

Helsesøsteren vår har også nevnt at melka smaker annerledes når man får tilbake mensen (eller hvis man er gravid...), og at mange unger nekter å ta pupp da.

Lykke til!!!

Skrevet

Takk for mange svar!!!

Ellers så har ammingen gått veldig greit i natt. Tok henne til brystet før jeg la meg, og da var hun ikke helt våken. Gjorde litt motstand, men tok godt tak og fikk i seg litt. I natt gikk det veldig fint, og det har bare fortsatt. Så nå krysser jeg fingrene for at det skal gå bra etter at vi har stått opp og. Forrige gang gav hun seg etter at vi var stått opp. Jeg krysser fingrene og håper at jeg kan legge tillegget på hylla for godt. Tror ikke jeg skal drive å eksprimentere mer nå siden hun bare foretrekker en av tingene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...