Gå til innhold

Mønsterstrikk og for stramme ''floats''


^^Belle^^

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å strikke en topp, med to ulike farger, og rundt bærestykke. Jeg elsker å strikke strukturstrikk, og ser på meg selv som en godt erfaren strikker innenfor det feltet. Når det gjelder mønsterstrikk, derimot...blæ.

Så ja, jeg bestemte meg for å prøve igjen, etter noen forferdelige forsøk tidligere. Jeg har vært superpåpasselig med å ikke stramme de løse trådene bak (=''floats'' - vet ikke hva det heter på norsk siden jeg kun strikker engelske oppskrifter...), men det ser ikke ut til at jeg har klart det helt. Spesielt i de partiene hvor jeg har økt regelmessig ser det ganske rynkete ut nå. :sukk: Tror dere dette vil bedre seg med god damping og blokking? Finnes det noe å gjøre dersom dette ikke hjelper? Å rekke opp og starte på nytt har jeg ekstremt lite lyst til, for det har gått veldig mange timer til dette, og jeg kommer garantert til å miste hele min mønsterstrikkmotivasjon i så tilfelle. :bond:

Jeg kan jo nevne at jeg har brukt håndfarget garn i sokkekvalitet. Det ene er 75% superwash merino + nylon og det andre er 75% superwash merino + polyamide. Vet at merino, og særlig superwash, strekker seg litt, og har derfor et ørlite håp om at dette kan bli bra allikevel?

Håper på noen solskinnshistorier! :blomst: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd å flate ut/strekke arbeidet litt og sett at "floats" (herregud hva heter det på norsk da...) er lange nok? Du kan jo  også sjekke ved å dampe en del av det du har strikket til nå og se om det blir bra. 

Det er begrenset hvor mye man kan løse ved blokking og damping og om tråden på baksiden er for kort til at du kan strekke ut maskene mellom, så blir det ikke bra. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, onyx skrev:

Har du prøvd å flate ut/strekke arbeidet litt og sett at "floats" (herregud hva heter det på norsk da...) er lange nok? Du kan jo  også sjekke ved å dampe en del av det du har strikket til nå og se om det blir bra. 

Det er begrenset hvor mye man kan løse ved blokking og damping og om tråden på baksiden er for kort til at du kan strekke ut maskene mellom, så blir det ikke bra. 

 

Ja, jeg har prøvd å strekke ut, og det ser ut til at floatsene (jeg fortsetter bare å bruke det uttrykket der, jeg :hoho: ) er lange nok. Så da håper jeg at det ordner seg med damping. 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å dampe nå? Jeg gjorde det på en barnegenser som var veldig ujevnt strikket, fordi at det var partier med galtstrikk mellom mønsteret og der ble det mye løsere. Likevel, etter å ha dampet kan man ikke se det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flottør(er) på norsk! :)

Generelt er det enklere å få ren, ikke-superwashbehandlet ull til å jevne seg ut dersom du har for stramme flottører. Jeg ville prøvd å vaske plagget slik det er nå, og se om du klarer å strekke det til. Hvis ikke ville jeg tatt det opp, selv om det er jævlig kjedelig. 

Jeg strikka i maaange år før jeg fikk til mønsterstrikk, på grunn av det samme problemet som du har. Et tips jeg har er å med jevne mellomrom strekke ut maskene du har på høyre pinne (dra i de) for å se om det er elastisk nok. Dersom du opplever motstand i strikket, så betyr det at det er for stramt. Husk også at å strikke slakkere ikke er løsningen om flottørene er for korte, det er rett og slett bare å forlenge flottørene som hjelper.

Anonymkode: fefe9...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et tips jeg har er å med jevne mellomrom strekke ut maskene du har på høyre pinne (dra i de) for å se om det er elastisk nok.

Det trikset bruker jeg også. Strekker ut maskene til jeg ser at "float" en er stram, uten å stramme og så strikker jeg videre. Er spesielt avhengig av å gjøre dette når jeg har mer enn 2 tråder, altså flerfarget mønster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Damping etterpå hjelper også masse. Om, som en over her skriver, at du bruker skikkelig ull. Ikke superwash. 

Anonymkode: a6bab...3a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotteringer er det norske ordet jeg har hørt og bruker. Jeg syns damping fikser en del. Jeg ville dampet det du har strikket så langt, og så se hva du syns. Det kan være det utseendemessig går helt fint selv om du kanskje fortsatt føler det er litt strammere enn hva som er behagelig på. Men om plagget kan brukes hadde jeg ikke rekket opp, når du har brukt lang tid og er redd for drept strikkelyst. En annen gang, kan du prøve å gå opp en halv pinne på mønsterdelen. Mange syns det er enklere å få det pent i forhold til glattstrikken da. Jeg gjorde det før, men ikke nå som jeg har en bedre følelse med hvor mye jeg må strekke tråden osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2020 den 19.26, Diamant20 skrev:

Prøv å dampe nå? Jeg gjorde det på en barnegenser som var veldig ujevnt strikket, fordi at det var partier med galtstrikk mellom mønsteret og der ble det mye løsere. Likevel, etter å ha dampet kan man ikke se det. 

Ja, nå har jeg prøvd å dampe, og det funket heldigvis kjempebra! 😄 Så da kan jeg med glede fortsette på kjedelig glattstrikk (er en grunn til at jeg helst strikker hullmønster og annen struktur :lol: ) resten av toppen.

 

Ooo, flottør! Takk! :nigo: 

Ellers takk for gode tips alle sammen! Jeg vet jo at jeg bare må øve meg, og igjen bruke noe som ikke er superwash og veldig glatt. Skal også prøve å gå opp en halv pinne. Som oftest må jeg uansett gå ned en pinne i forhold til oppskriften for jeg strikker så løst. :flau: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ^^Belle^^ skrev:

Ja, nå har jeg prøvd å dampe, og det funket heldigvis kjempebra! 😄 Så da kan jeg med glede fortsette på kjedelig glattstrikk (er en grunn til at jeg helst strikker hullmønster og annen struktur :lol: ) resten av toppen.

 

Ooo, flottør! Takk! :nigo: 

Ellers takk for gode tips alle sammen! Jeg vet jo at jeg bare må øve meg, og igjen bruke noe som ikke er superwash og veldig glatt. Skal også prøve å gå opp en halv pinne. Som oftest må jeg uansett gå ned en pinne i forhold til oppskriften for jeg strikker så løst. :flau: 

Så bra at det ble bra! Damping kan gjøre mirakler. Angående å bytte pinnestørrelse så er ikke det så lurt hvis du allerede strikker løst. Dersom du strikker et plagg med mønster noe sted og ensfarget andre, så kan du gå opp en pinnestørrelse på mønsteret - men bare dersom du får en annen strikkefasthet. Å gå opp i pinnestørrelse vil ikke hjelpe på for korte flottører, så der er det bare å øve øve øve :)

Anonymkode: fefe9...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 17.1.2020 den 20.05, AnonymBruker skrev:

Flottør(er) på norsk! :)

 

Flottering/flotering og trådsprang blir brukt på norsk.

Flottør er noe helt annet.

Anonymkode: 21cd7...634

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt o.t. men floats er trådsprang på norsk når det gjelder strikking.

Anonymkode: 0a61a...c9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...