AnonymBruker Skrevet 17. januar 2020 #1 Skrevet 17. januar 2020 Sønnen min går i småskolen, og har alltid trivdes godt og hatt mange venner. Det har også generelt vært godt miljø i klassen, og læreren er en godt voksen dame med tonnevis av erfaring, som har en veldig god relasjon til klassen. I høst begynte imidlertid en av guttene i klassen og plage min sønn- dette er en gutt min sønn i utgangspunktet lekte mye med og var god venn med. I følge læreren har ikke min sønn gjort noe spesielt mot denne gutten som kan ha trigget det- men i følge moren til gutten kan den endrede atferden hans skyldes forhold i familien hans, som han (altså gutten som plager min sønn) har problemer med å takle. Jeg har hatt relativt hyppig dialog med læreren til min sønn om dette, og hun har mye dialog med moren til gutten som plager. Jeg har også hatt litt dialog med moren om dette, men synes også det er litt vanskelig å ta opp disse sakene med henne siden jeg vet at hun allerede sliter med en del andre ting. Læreren og skolen har gjort mange tiltak, men ingenting ser ut til å virke. Nå har dette holdt på i et halvt års tid- og det ser ikke ut til å ta slutt. Nå har også enda en annen gutt i klassen begynt å plage min sønn. Jeg tenker at dette antakelig skjer fordi den første gutten på en måte har legitimert at min sønn «kan» plages. Disse guttene følger også innimellom etter sønnen min ute i friminuttene, hvis han prøver å leke med andre barn for å slippe unna plagingen. Hvordan i alle dager skal vi gripe dette an, når læreren og skolen allerede har gjort en masse tiltak som ikke virker? Jeg vet at moren også har gjort diverse sanksjoner mot sønnen, men det biter heller ikke på han. Sønnen min trives ellers veldig godt i klassen og har mange venner der. Bytte skole eller klasse er derfor ikke noe alternativ. Anonymkode: 9dc78...ef2 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2020 #2 Skrevet 17. januar 2020 Jeg hadde bedt skolen om å sette eleven i «arrest» dvs fotfulgt han, slik at han ikke har anledning terge, mobbe, eller følge etter dit barn. dette vil og signalisere til de andre at det ikke er lukrativt mobbe! Anonymkode: 4e999...7b7 5
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2020 #3 Skrevet 17. januar 2020 Det må tydeligvis andre tiltak til. Gjør en skriftlig henvendelse til skolen der du ber om en plan etter paragraf 9 i opplæringsloven. Da vil skolen være pliktig til å lage, følge opp og evaluere en plan. Jeg ville samtidig tatt kontakt med foreldrene til begge de andre guttene. Når det gjelder den første av disse så ville jeg gitt uttrykk for at jeg forsto at ting var vanskelig, men at det ikke lenger var greit å bruke dette som unnskyldning for at gutten skal få plage din sønn. Samtidig hadde jeg prøvd å være litt på tilbudssiden, og spurt om det var noe jeg kunne gjøre som kunne gjøre ting lettere for denne gutten. Hvis sønnen synes det er greit ville jeg foreslått felles aktiviteter for de to på fritiden, da selvfølgelig med tett voksenoppfølging. Hvis ting ikke bedrer seg hadde jeg faktisk gjort et forsøk på å få den andre gutten flyttet. Det er han som plager andre, og det er dermed han som bør få konsekvensen av det hvis det ikke er mulig å få plagingen til å stoppe. Dette hadde jeg også ønsket at ble kommunisert til gutten, slik at han visste hva som ville skje hvis han ikke sluttet Anonymkode: dd840...86e 6
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2020 #4 Skrevet 17. januar 2020 Få opprettet en paragraf 9a-sak på begge guttene som plager dit barn. Ha alt skriftlig. Hvis skolen sine tiltak ikke fungerer og de ikke evner å håndtere saken så går du høyere opp i systemet Anonymkode: aa939...227 3
Sunnfjording Skrevet 17. januar 2020 #5 Skrevet 17. januar 2020 (endret) 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Få opprettet en paragraf 9a-sak på begge guttene som plager dit barn. Ha alt skriftlig. Hvis skolen sine tiltak ikke fungerer og de ikke evner å håndtere saken så går du høyere opp i systemet Anonymkode: aa939...227 Og spesielt fremhev dette poenget som ts har 100% rett i. Når en elev først blir hakkekylling så er det veldig fort flere som henger seg på, og det er helt fint et mønster som kan feste seg hele veien fra 1. klasse til 3. gym. Helt typisk er det at mobberene over tid aktivt vil prøve å ødelegge relasjonen mellom den som blir utstøtt og alle andre i miljøet. https://www.fylkesmannen.no/nb/Barnehage-og-opplaring/En-trygg-skoledag-uten-mobbing/ Si fra til rektor først Hvis du ikke har det bra på skolen, må du eller foreldrene dine melde fra til rektor. Rektor skal ta deg på alvor og skolen må undersøke det som har skjedd. De voksne på skolen skal gjøre alt de kan for å hjelpe deg. Skolen skal ta tak i saken din innen det har gått en uke. Deretter skal skolen lage en skriftlig plan for hvordan de skal hjelpe deg. Du kan være med på å lage planen hvis du ønsker det. Si fra til Fylkesmannen hvis skolen ikke gjør nok Hvis skolen bruker mer enn en uke på å gjøre noe med saken, kan du kontakte oss hos Fylkesmannen. Det samme gjelder hvis du føler at skolen ikke tar deg på alvor. Vi som jobber hos Fylkesmannen, skal først finne ut om skolen har gjort jobben sin. Etter det skal vi bestemme hva skolen skal gjøre for at du skal få en trygg og god skolehverdag. https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/sporsmal-og-svar/artikler-lov-og-rett/lov-og-rett-artikler/20172/nye-bestemmelser-i-opplaringsloven-kapittel-9-a/ Endret 17. januar 2020 av Sunnfjording
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2020 #6 Skrevet 17. januar 2020 Skjønner ikke hvordan det er mulig at denne gutten hele tiden får plaget barnet ditt i friminuttet,følger ikke de voksne med? Min sønn utagerte en del mot andre barn å da ordnet de det sånn i friminuttene at det alltid var en voksen der han var å tok taki det med en gang. Det fungerte veldig bra her. Anonymkode: a2fb1...bff
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2020 #7 Skrevet 17. januar 2020 Be om at den andre gutten må bytte klasse. Da flyttes han vekk fra din sønn, den andre får påpek at det er konsekvenser og andre barn ser også at det er konsekvenser. Anonymkode: b4355...fc6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå