Gå til innhold

Kollega svarer ikke på jobb-mail eller tlf. Hva gjør man i slike situasjoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Er relativt nyansatt, og litt usikker på hva som er riktig å gjøre i denne situasjonen: 

Kort forklart: Kollega svarer hverken på telefon eller e-post. Jeg har frister i forhold til mitt arbeid, som denne personen nå setter i fare.

Er ikke et alternativ å se h*n ansikt til ansikt, da h*n bor og jobber mange timer unna. 

- Har i utgangspunktet ikke lyst å involvere sjefen til denne personen, men er redd for at jeg må det dersom dette fortsetter. 

- På hvilket tidspunkt involverer man andre i saken? Er redd det kan utvikle seg til å bli et ubekvemt samarbeidsklima på lang sikt dersom jeg gjør dette.

Hva bør jeg gjøre?

Anonymkode: c501a...2ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Send purremail og informer om fristen, med kollegaens sjef på kopi. 

Anonymkode: cec6e...c79

• Liker 13
Skrevet

Dersom du har purret et par ganger og du ikke får noe svar, så er det innafor å sette din egen leder eller dennes leder på kopi, evt. begge. Din egen fordi det er fint å synliggjøre at du gjør det i din makt for å få tak i vedkommende, den andres leder fordi vedkommende har styringsrett over kollegaen du må få kontaktet. 

Hvis du er ny, og trenger å lufte klimaet litt for slike problemstillinger, så kan du også høre med din egen leder hva som er vanlig prosedyre når du ikke får tak i folk som er viktig for din egen jobb. 

Anonymkode: afc16...3fe

• Liker 7
Skrevet

Og en ting til: Ubekvemt samarbeidsklima er det i så fall de som ikke svarer som er skyld i selv (Å ignorere er ikke respektfullt), det må denne kollegaen ta på egen kappe. Man kan ikke forvente at man alltid får kjappe svar siden folk har mye å gjøre, men hvis det tar veldig lang tid så bør man kunne forvente en kort beskjed om når man kan få det gjort i det minste. Man kan ikke gå og vente i uvisshet i det uendelige i fare for å ikke få gjort egen jobb. 

Anonymkode: afc16...3fe

• Liker 2
Skrevet

Takker for gode råd!

Anonymkode: c501a...2ab

Skrevet

Jeg ville sjekket med leder om jeg har fått riktig tlf.nr og mail til kollegaen og om det evt er en mulighet for at vedkommende er borte (sykemelding, ferie e.l). De fleste får flere mailer som er "mas" og en kopimail til leder anser jeg som en slik.

Anonymkode: c2b91...38c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...