Gå til innhold

Har levd på knekkebrød/havregryn i 1 uke, men ikke gått ned et gram

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mest pga økonomi har jeg levd på knekkebrød og havregryn denne uka. Hadde håpet å gå ned i vekt, men har faktisk gått opp! Er ikke det rart? Har spist ca 100 gram havregryn med yoghurt naturell og 1 kiwi til frokost, 2 knekkebrød med skinke og avocado til lunch, 1 banan til mellomtid,og 2 knekkebrød med makrell i tomat til middag. Noen dager har jeg laget smoothie med vann og frosne bær også, et lite glass.

Trener også styrke og zumba 4 dager i uka. 

Burde jeg ikke gått ned på denne dietten? Har drukket vann og te uten sukker, ikke rørt godteri eller noe usunt. 

Anonymkode: 5549a...39d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har du trent lenge? 

en uke er ikke så lenge på diett da. har du spisedag eller noe slikt? jeg kan fint sabotere en ukes kaloriunderskudd med en dag frotsing...

spis vanlig mat (moderate porsjoner), bytt badevekta med målebånd og kutt ut sukker helt er mitt tips 

• Liker 4
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mest pga økonomi har jeg levd på knekkebrød og havregryn denne uka. Hadde håpet å gå ned i vekt, men har faktisk gått opp! Er ikke det rart? Har spist ca 100 gram havregryn med yoghurt naturell og 1 kiwi til frokost, 2 knekkebrød med skinke og avocado til lunch, 1 banan til mellomtid,og 2 knekkebrød med makrell i tomat til middag. Noen dager har jeg laget smoothie med vann og frosne bær også, et lite glass.

Burde jeg ikke gått ned på denne dietten? Har drukket vann og te uten sukker, ikke rørt godteri eller noe usunt. 

1 uke er for det første litt liten tid å gå ned på. 

Går du ikke ned, men opp, så spiser du mer kcal enn det du bruker. 

Anonymkode: e2d68...60b

• Liker 7
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du spiser for lite ift hvor aktiv du er så kroppen tviholder på det den har. Du vil med tiden miste muskelmasse om du ikke øker kraftig på proteiner.

Anonymkode: 8ead1...487

• Liker 4
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du spiser for lite ift hvor aktiv du er så kroppen tviholder på det den har. Du vil med tiden miste muskelmasse om du ikke øker kraftig på proteiner.

Anonymkode: 8ead1...487

Tull. 

• Liker 6
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tull. 

Neida, det er ikke tull. Kroppen vil helst ikke miste kroppsfett ( i tilfelle hungersnød) så det første den kvitter seg med er muskler. Da øker relativ fettprosent.

Ernæring

Å holde igjen på kaloriene funker ikke, din kropp har sikkerhetsmekanismer som vil slå inn og holde igjen på fetter, en enzym som heter Lipoprotein lipase er fienden når man prøver å gå ned i fettprosent. Den senker forbrenningen og gjør at du lagrer fett som et energilager, og på toppen av det hele vil kroppen heller kvitte seg med muskelmasse som energi her og nå, du vil gå ned i vekt, men feil type vekt.. Muskler inneholder 70 % vann, så hvis du ser på vekta og tror at det her går rette veien, men det er muskler og vann som har forsvunnet, og når man tar i betraktning at muskler brenner fett, så skjønner du at dette også senker din forbrenning enda mer. Når du etter hvert slutter å være på diett vil du raskt legge på deg igjen, men da ikke i muskler og vann, men i fett, og kroppen higer da også etter å lagre litt ekstra i tilfelle du skulle finne på å utsette den for noe lignende igjen. 

https://www.iform.no/ned-vekt-uten-miste-muskelmasse/

Anonymkode: 9502e...3be

Skrevet

En uke er kort tid.

Og en slik diett, utelukkende karbohydrater.

Binder masse vann.

Du må og telle kalorier, og ta med ALT du spiser.

Hvorfor ikke masse egg og mindre karbs?

Anonymkode: a4072...52b

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida, det er ikke tull. Kroppen vil helst ikke miste kroppsfett ( i tilfelle hungersnød) så det første den kvitter seg med er muskler. Da øker relativ fettprosent.

Ernæring

Å holde igjen på kaloriene funker ikke, din kropp har sikkerhetsmekanismer som vil slå inn og holde igjen på fetter, en enzym som heter Lipoprotein lipase er fienden når man prøver å gå ned i fettprosent. Den senker forbrenningen og gjør at du lagrer fett som et energilager, og på toppen av det hele vil kroppen heller kvitte seg med muskelmasse som energi her og nå, du vil gå ned i vekt, men feil type vekt.. Muskler inneholder 70 % vann, så hvis du ser på vekta og tror at det her går rette veien, men det er muskler og vann som har forsvunnet, og når man tar i betraktning at muskler brenner fett, så skjønner du at dette også senker din forbrenning enda mer. Når du etter hvert slutter å være på diett vil du raskt legge på deg igjen, men da ikke i muskler og vann, men i fett, og kroppen higer da også etter å lagre litt ekstra i tilfelle du skulle finne på å utsette den for noe lignende igjen. 

https://www.iform.no/ned-vekt-uten-miste-muskelmasse/

Anonymkode: 9502e...3be

Funker for meg og spise mindre/like mye energi som jeg bruker. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Funker for meg og spise mindre/like mye energi som jeg bruker. 

Det er eneste metoden å gå ned i vekt på. Er man på lavkarbo må man også telle kcal. Ja kroppen kan få lavere forbrenning, men ikke med så stor effekt som du skisserer her. 

Og så må man jo trene og få i seg både proteiner, karbohydrater og fett. 

Skrevet

Avokado og makrell i tomat har jo masse kalorier.

Anonymkode: 5f6ec...694

• Liker 4
Skrevet

Karbohydrater blir til fett det også, hvis du får for mye av det. Spesielt den dårlige typen. Se på leveren som en bank, med ulike kontoer. En fettkonto, en karbohydratkonto, og en proteinkonto. Eller et lager om du vil.

Når lageret/kontoen er full, lagrer kroppen overskuddet som fett. Tror mer på en balanse og kvalitet på de tre ulike gruppene, enn høy/lav % av ditten og datten dietter. 

Hadde jeg fått en tier hver gang folk sa at man la på seg igjen, etter avsluttet diett, hadde jeg fått ganske mye penger. Selvfølgelig legger man på seg igjen, når man går tilbake til gamle vaner. Enhver må finne et kosthold man kan leve med over tid. Selv teller jeg ikke kalorier, for det gidder jeg ikke. Unngår heller raffinerte og matvarer som har gått gjennom en rekke prosesser.

Forstår at du har spist på denne måten for å spare, men det er ikke sunt. Det er heller ikke en måte å gå ned i vekt på. Ved ubalanse i kostholdet, rotes hormonene til. Det er noe mange ikke tenker over.

Anonymkode: 86f24...7b6

Skrevet

Prøv lavkarbo eller keto (hvis du klarer), evt. begynne med IF (intermittent fasting). Jeg har tror magesekker våres tåler å fordøye ting annerledes, kanskje karbohydrater er ikke lett for kroppen din? Prøv det ut og se :)

Anonymkode: a7ef5...b38

Gjest theTitanic
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

En liten ettertanke:  100 g havregryn = 370 kcal + yogurt ca 150 = 520 kcal. Du kunne like gjerne spist en biffmiddag. 

Du spiser kjedelig men ikke nødvendigvis kalorifattig. 

Skrevet

Havregryn, avokado, makrell i tomat og banan er jo ganske kaloririkt da. Absolutt sunt, men ikke akkurat slankekost dersom det er målet ditt.

Anonymkode: 0c320...30f

• Liker 4
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

100 g havregryn: 360 kcal

200 g yoghurt: 160 kcal

1 kiwi: 40 kcal

4 knekkebrød: 200 kcal

1 liten boks makrell i tomat: 230 kcal

0,5 avokado: 150 kcal

1 banan: 100 kcal 

Ca. 1300 kcal 

hvis dette er absolutt alt du har spist bør du gå ned litt, men hvis du ikke er veldig stor i utgangspunktet vil du nok ikke gå ned så mye på bare en uke. 

Anonymkode: 00245...34b

• Liker 2
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

100 g havregryn: 360 kcal

200 g yoghurt: 160 kcal

1 kiwi: 40 kcal

4 knekkebrød: 200 kcal

1 liten boks makrell i tomat: 230 kcal

0,5 avokado: 150 kcal

1 banan: 100 kcal 

Ca. 1300 kcal 

hvis dette er absolutt alt du har spist bør du gå ned litt, men hvis du ikke er veldig stor i utgangspunktet vil du nok ikke gå ned så mye på bare en uke. 

Anonymkode: 00245...34b

Takk for svar til deg, og dere andre :) Hvordan måler man yoghurt egentlig? Jeg tar 4-5 store spiseskjeer med yoghurt i havregryna mine, men blir jo veldig styrete å måle dette syns jeg. 

Nå har jeg heldigvis fått lønn så kan handle inn mer ordentlig mat, men hva anbefaler dere til frokost for vektnedgang da? Jeg er ikke mega-overvektig, er nå 72 kg og vil ned 7 kg ca. Er 174 cm høy. Klarer ikke melk eller kesam i noen som helst form, heller ikke grøt. 

Frokost i dag: 1 glutenfritt chia-knekkebrød med makrell i tomat + pepper, og 1 kopp te. 

Skrevet
På 17.1.2020 den 16.04, theTitanic skrev:

En liten ettertanke:  100 g havregryn = 370 kcal + yogurt ca 150 = 520 kcal. Du kunne like gjerne spist en biffmiddag. 

Du spiser kjedelig men ikke nødvendigvis kalorifattig. 

Har du råd til noe som er bedre å spise for vektnedgang da?

Jeg fikk plutselig mensen i dag, uforventet. Tror jeg har gått litt opp pga det også, men har generelt hatt et sunt kosthold før jeg begynte med det knekkebrød-greiene denne uka. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...