Gå til innhold

Prest på autopilot

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er trist og kjedelig når presten går på autopilot under vielsen og ikke klarer å inkludere en eneste personlig ting om brudeparet. Var i et bryllup i går, og vielsen var begredelig. :cry: Har dere inntrykk av at dette er noe som ofte skjer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Augustbrud02_
Skrevet

I de vielsene jeg har vært i har jeg ikke hatt inntrykk av det, men det er stor forskjell på prestene. Heldigvis var vi heldige og fikk en fantastisk prest som gjorde både vielsen personlig, høytidelig, morsom og spesiell.

Men er man som brudepar redd for å ikke få en personlig vielse, kan man jo også ta dette opp med presten på forhånd.

Gjest Anonymous
Skrevet

Kan ha noe å gjøre med at de fleste som gifter seg i kirken aldri er i kirken ellers, og ergo ikke kjenner presten og har noe forhold til ham/henne i det hele tatt (annet enn at de har hatt en samtale med ham/henne). I tillegg er det mange som ikke er opptatt av det religiøse budskap i vielsen, og da blir jo vielsen gjerne veldig standard og lite personlig. :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg kjente pastoren som viet oss, og han holdt en veldig personlig tale der han blant annet fortalte om den orginale måten jeg og mannen min ble sammen på. Dessuten la han inn et par overraskelseselementer i vielsen, og gjorde timen i kirken til dagens absolutte høydepunkt!!!

Gjest Anonymous
Skrevet
Kan ha noe å gjøre med at de fleste som gifter seg i kirken aldri er i kirken ellers, og ergo ikke kjenner presten og har noe forhold til ham/henne i det hele tatt (annet enn at de har hatt en samtale med ham/henne). I tillegg er det mange som ikke er opptatt av det religiøse budskap i vielsen, og da blir jo vielsen gjerne veldig standard og lite personlig.  :roll:

For det første er det ingen garanti for at man får en prets man kjenner selvom man går fast i kirken hver søndag. Her jeg bor får man tildelt en vilkårlig prest fra lokalområdet, og er man "uheldig" er dette en prest som ikke er prest i den kirken man gifter seg.

Dessuten er det opp til prestene hvor personlig han ønsker å gjøre ting. Og selvom vielsen kanskje ikke alltid blir "ekstra" religiøs, trenger den ikke bli noe mindre personlig av den grunn!

Skrevet

Ja det må være trist når vielsen blir så nøytral.

Jeg er bare spent på om presten "vår" klarer å si riktig navn på oss. Hun er kjent for å si feil i dåp, og hun gjorde det i en vielse jeg var i. SUKK!! Vet ikke helt hvordan jeg skal legge det frem for henne. Det betyr en del for meg, og i motsetning til min venninne ville jeg sagt: "NEI!!! jeg vil heller ha .... som står her!" (Navnet hun sa da var likt ..berg i stedet for ..heim. Bruden stusset, menigheten mumlet, og brudgommen hadde ikke merket noen ting!!)

Hun er visst ordblind. Men dette er vel noe hun burde klare uansett!!

Skrevet
Kan ha noe å gjøre med at de fleste som gifter seg i kirken aldri er i kirken ellers, og ergo ikke kjenner presten og har noe forhold til ham/henne i det hele tatt (annet enn at de har hatt en samtale med ham/henne). I tillegg er det mange som ikke er opptatt av det religiøse budskap i vielsen, og da blir jo vielsen gjerne veldig standard og lite personlig.  :roll:

Gjest, jeg tror du har et stort og godt poeng.

Skrevet

Tror også at en prest som ikke kjenner brudeparet, kan ha litt problemer med å være personlig, men det behøver jo ikke være sånn.

Jeg har vært i flere brylluper der presten fint har tilpasset teksten til paret UTEN å kjenne dem. Dere skal vel uansett ha en møte med presten før vielsen? Da kan dere jo lufte noen tanker. I tillegg setter dere jo preg på sermonien gjennom salmevalg og evt. soloinnslag. Dere kan også høre med presten om feks. forlovere eller søsken kan ta tekstlesningen. Da blir jo det også en personlig "touch".

Som et apropos: Da min bestemor skulle begraves hentet vi inn en prest fra en annet menighet fordi det var en som hadde vært i samme omgangskrets som mine besteforeldre i åresvis. Vi ville jo gjerne at det skulle være personlig.

MEN, han sa ingenting om mormor, og øste kun ut "edder og galle" om helvete og denslags pinsler. Ikke akkurat det vi ønsket, og jammen er jeg glad for at mormor var død og slapp å høre det. Han var tross alt både en venn og hennes personlige "favorittprest". For en dust!!! :evil:

Skrevet

ÅJA kjenner igjen dette. Mange vielser har vært sååååå kjedelige pga presten.

Må bare si at da vi giftet oss var vi utrolig heldige. Presten holdt en aldeles nydelig, rørende og flott tale som var veldig personlig men samtidig inneholdt alt det som gjør en vielse.. Jeg gråt faktisk....

Vi kjente presten litt men ikke så mye. Vi bor en helt annen plass enn der vi giftet oss, men vi snakket mye med presten på telefon før bryllupet + at vi hadde en fin samtale med han i kirka noen dager før.

Skrevet

Var også nettopp i en vielse der presten ikke hadde inkludert noe personlig i.f.t brudeparet under hele vielsen. Det var i Oslo, og det var andre vielser både før og etter deres. Vet ikke om alle benyttet den samme presten. Men det kunne virke som om han hadde en "standard" på hva han skulle si som han kunne bruke til alle, bare bytte på navnene (skulle tatt seg ut om han hadde vært like ordblind på navn som presten deres da Diddi :ler: ) Hvertfall ble det en diskusjon blandt noen av oss gjestene i etterkant på at vi synes dette var ille. Vi opplevde at vielsen ble veldig upersonlig og samlebåndaktig.....mer som en vanlig gudstjeneste. Er ikke det innmari synd da? Et kirkelig bryllup er en religiøst begivenhet, men trenger vel ikke av den grunn å være blottet for personlig engasjement?

Det man husker fra vielsen er de kjærlige blikkene mellom han & henne, og en fantastisk flink solo-sanger! Skulle bare ønske man kunne fått frem mer av det førstnevnte, og litt mer spontanitet og individualitet også i kirkelige bryllup.

Skrevet

Jeg jobber sammen med prester, og vet at de har tre-fire vielsesprekener som de varierer mellom. Det er de nødt til, for det er så utolig mange brylluper (4 hver lørdag hele sommeren). Men de har jo en samtale med brudeparet før vielsen, og da prøver de å bli litt kjent med dem slik at de kan trekke fram personlige ting om hvordan de møttes f. eks.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei

Jeg vet ikke helt om jeg kan uttale meg her:

1. Vieler i Statskirka blir litt upersonlige grunnet at flertallet av de som gifter seg går aldri i Kirken ellers.

2. Man får for kort tid sammen med presen - med tanke på forberedelser.

Jeg kan si hvordan det var når vi giftet oss og under forberedelsene hadde vi et møte hver mnd. i et år før vi giftet oss. Vi giftet oss Katolsk og i Den Katoske Kirken er det krav til brudeparet at man skal ha så så mange møter med presten. Der diskuterer man alt fra forholdet brudeparet imellom, hva brudeparet forventer seg av ekteskap, problemer i samlivet, barn osv osv.

Dette førte til at også min mann fikk et godt og personlig forhold til hele vielsen enda han ikke er Katolikk. Vi fikk mye skryt for vielsen at den ble meget personlig og talen som presten holdt til oss bar preg av at han hadde hørt utfyllende på alt vi hadde å si - alt fra min manns mor som ikke var blant oss, min bestemor, våre visjoner om samlivet, samt hva vi forventer ut fra vårt ekteskap.

Man kan neppe anklage Prestene i Stats Kirken for at det blir litt upersonlig. Når man tenker på at ofte går vielser på samlebånd.

Det skal mye til for en Prest at han rekker over alt og lager personlige taler. Tross alt en Prest har mye mer enn vielser å tenke på; de har sykebesøk, begravelser, sjelesørgere osv osv.

Brudeparet kan også bidra litt extra til en vielse. Man merker godt når et brudepar har hatt en finger med i spillet og når dem bare har overlatt alt til Kirken.

Så alle som gifter seg :-) Lykke til med samlivet videre.

Hilsen

20April2002

http://home.no.net/waraas

Skrevet

Det som siste gjest beskriver fra den katolske kirken høres helt ideelt ut, spør du meg! Men det må være utrolig tidkrevende for prestene, de får vel nesten ikke gjort annet enn å ha samtaler med brudepar!

Skrevet

Ville bare fortelle at jeg var i bryllup på lørdag, paret hadde "bare" hatt den ene samtalen med presten!

Men, jeg var imponert, akkurat så personlig som det bør være!

og det hjalp jo og at søsteren hennes og ei venninne leste teksten, og at de hadde saksofon solo!

Vi skal ha min lillesøster(14) til å synge solo på begynnelsen av sermonien, og hun og lillebroren min(12) til å lese teksten!

Tror at det blir bra, så en kan jo gjøre en del selv og for at vielsen ikke blir helt standard!

Håper likevel at presten vår er flink!

Klem Gleder meg!

http://hegekenneth.norge.cc

Skrevet

Ville bare fortelle at jeg var i bryllup på lørdag, paret hadde "bare" hatt den ene samtalen med presten!

Men, jeg var imponert, akkurat så personlig som det bør være!

og det hjalp jo og at søsteren hennes og ei venninne leste teksten, og at de hadde saksofon solo!

Vi skal ha min lillesøster(14) til å synge solo på begynnelsen av sermonien, og hun og lillebroren min(12) til å lese teksten!

Tror at det blir bra, så en kan jo gjøre en del selv og for at vielsen ikke blir helt standard!

Håper likevel at presten vår er flink!

Klem Gleder meg!

http://hegekenneth.norge.cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...