Gå til innhold

Middag på 10 min

Anbefalte innlegg

Gjest Sulten gjest
Skrevet

Noen som har noen forslag til raske og enkle middagsretter?

Er ofte trett og sliten når vi kommer hjem fra jobb.... ikke alltid så lett å være kreativ da. Trenger litt inspirasjon fra andre.... pølser og potetstappe begynner vi å bli lei av :P

Videoannonse
Annonse
Gjest Bertine
Skrevet

Makaronigryte:

kok makaroni som anvist på pakken.

steik kjøttdeig og tilsett ketsjup eller tomatpurre, krydre med piffi/salt/pepper og evt litt oregano.

Kutt opp noen gulerøtter og 1 løk og steik dette.

Bland alt sammen i en stor gryte og ha i ost om du liker dette. Kan også serveres med litt salat eller brød på siden.. namnam.

Denne kan også lages med skinke og ostesaus.

Vil du ha en ny vri på pølse og potetestappe?

Smør en ildfast form og ha potetstappe nederst, deretter pølser og litt ketsjup. Så drysser du ost på toppen og har i ovnen til osten har smeltet..nam nam

Wok er også raskt og enkelt, kjøp en ferdig pakke men tilsett gjerne friske grønnsaker utenom(brokkoli/gulerøtter og bønnespirer). Ha deretter i kylling kjøtt som fås kjøpt i en egen pakke(opprevet kylling). Kok hurtig ris til og tilsett cashew nøtter.

Gjest gjest1
Skrevet

10 minutter i totaltid, eller 10 minutter tilberedning?

Jeg er veldig fan av å ovnsteke ting hvis jeg er lat. Grønnsaker og kyllingfileeter i ovnen feks. Eller laks, eller en grateng..

Jeg er ikke så veldig inspirert når jeg kommer hjem, det er derfor jeg planlegger og handler inn for 6-7 middager av gangen. Har man alt man trenger, og vet hva man skal lage..så trenger man ikke å være kreativ :) (Bortsett fra når man lager listen selvfølgelig..)

Skrevet

Spaghetti med reker, chili, hvitløk og bladpersille

(2 pers.)

250 gram spaghetti

1 liten boks avrente reker i lake

2-3 fedd hvitløk

1 rød chili uten frø (eller mer, om du til)

olivenolje

1 stor bunt hakket bladpersille

salt og pepper

sitronbåter

extra virgin olivenolje

Kok pasta. Når den er nesten ferdig, surrer du finhakket hvitløk og chili i olivenolje. Bland så inn bladpersille, ferdigkokt pasta og reker. Salte og pepre. Server med sitronbåter og extra virgin olivenolje.

Enkelt, raskt, sommerlig og godt! :)

Litt dyrere variasjonsforslag: Bytt ut rekene med to stk ferdigrenset krabbe (sånne som selges i skallet sitt) blandet med sitronsaft. Og drikk hvitvin til! :kul:

Se også oppskriften jeg har lagt ut i tråden om pastaretter. :wink:

Skrevet

En sunn og god Jamie Oliver-oppskrift:

Kok spaghetti og tilsett røde og gule cherrytomater + krydre. Halvparten av tomatene skvises oppi, andre halvparten deles i to og tilsettes spaghettien, og litt basilikum evt. 10 min!

Skrevet

Omelett med mye mat:

Pisk opp 6-8 egg med 6-10 ss vann/matfløte/melk, 1 ts salt og et par sveiver pepper.

Ta en stor teflonpanne med ganske høye kanter og stek en pakke ferdig hakket skinke eller bacon. Skru ned på lav varme. Hell over eggeblandingen. Strø over to hakkede friske tomater som du har tatt ut den våte innmaten av, og kanskje andre grønnsaker. Sorte oliven og rød paprika er veldig godt oppi. Strø over revet gulost. Legg over lokk og la stå på svak varme til omeletten har satt seg, men ikke lenger. Server med grovbrød eller knekkebrød og en salat (feks de ferdig skylte og kuttede til Dole med en vinaigrette og halve sukkererter)

Hvis du skjærer opp grønnsaker til omelett og salat kvelden før og har i kjøleskapet tar ikke dette ti minutter engang.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har stort sett alltid diverse grønnsaker i kjøleskapet, og bruker disse som basis for ulike pastasauser.

Eksempel 1:

Brokkoli, squash og vårløk/purre. Deles opp, surres i panne med salt og kvernet pepper. Ha oppi en pakke Philadelphia-ost med urter ( light) og litt vann. Serveres med fersk pasta.

Eksempel 2:

del opp cherrytomater og kyllingfilet. Stekes lett. Tilsett et halvt glass kapers, urtekrydder og salt/pepper. Serveres med pasta, pinjekjerner og parmesan

Eksempel 3:

1 boks artisjokkhjerter deles opp og surres lett i panne. Tilsett en boks tunfisk (avrent), og krydre med salt/pepper og basilikum. Tilsett 1/2 glass ferdig pesto og litt vann. Serveres med pasta og parmesan.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...