AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #1 Skrevet 16. januar 2020 Hjelp, jeg har fått innkalling til koloskopi pga masse problemer med magen. Problemet er bare at jeg må faste i TO dager- man får kun drikke klar, flytende væske (ikke tomatsuppe, melkeprodukter, spinatsuppe osv). De har listet opp brus, saft, kaffe, te og klar buljong som eksempler på hva jeg kan drikke. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare meg uten mat!! Noen som har eksempler på ting jeg kan få i meg? Hva med saftis, det må da være greit? Hva med å suge på sukkertøy, salte pastiller osv? Hva tror dere? Anonymkode: d8938...c0a
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #2 Skrevet 16. januar 2020 Saftis er jo saft, så det er greit. Sukkertøy blir jo sukker i flytende form som er inkludert i f.eks brus og saft, så det antar jeg er OK. Salte pastiller ville jeg nok vært mer skeptisk til. Anonymkode: 71d3d...ce9 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #3 Skrevet 16. januar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Saftis er jo saft, så det er greit. Sukkertøy blir jo sukker i flytende form som er inkludert i f.eks brus og saft, så det antar jeg er OK. Salte pastiller ville jeg nok vært mer skeptisk til. Anonymkode: 71d3d...ce9 Takk for svar!! Hva tror du er problemet med pastiller..? Anonymkode: d8938...c0a
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #4 Skrevet 16. januar 2020 Er du sikker på du skal faste i to dager, det hørtes voldsomt ut. Kanskje du skal ringe til de og høre. Saltpastiller inneholder lakserende så det skal du nok ikke ha. Jeg starta og fasta dagen før og hadde time ettermiddagen dagen etterpå. Tarmen skal jo være så ren som mulig. Anonymkode: 371c6...a25 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #5 Skrevet 16. januar 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du sikker på du skal faste i to dager, det hørtes voldsomt ut. Kanskje du skal ringe til de og høre. Saltpastiller inneholder lakserende så det skal du nok ikke ha. Jeg starta og fasta dagen før og hadde time ettermiddagen dagen etterpå. Tarmen skal jo være så ren som mulig. Anonymkode: 371c6...a25 Altså, timen er på en mandag kl 16 og jeg har fått beskjed om å ikke spise noe hele søndag. Så det blir jo hele søndag og nesten hele mandag- for meg er det lenge nok!! Men det går kanskje greiere enn jeg forestiller meg..? Kan jeg spørre hvordan det var å gjennomføre undersøkelsen? Anonymkode: d8938...c0a
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #6 Skrevet 16. januar 2020 Ring sykehuset å spør dem. Da får du korrekt svar. Tabber du deg ut med å lytte til feil råd her inne så risikerer du å måtte utsette undersøkelsen eller i verstefall gjøre den to ganger pga dårlig resultat første gangen. Anonymkode: 2fe4d...006 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #7 Skrevet 16. januar 2020 Hvis du har fått beskjed om å ikke spise noe, så er det det du skal gjøre. Ingenting altså. Nytter ikke å forsøke å lure seg til noe. Du blir ikke mett av det uansett, så gjør det du skal. Det går hvis du vil. Anonymkode: 9c3e5...eaf 4
Fjelltoppen Skrevet 16. januar 2020 #8 Skrevet 16. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hjelp, jeg har fått innkalling til koloskopi pga masse problemer med magen. Problemet er bare at jeg må faste i TO dager- man får kun drikke klar, flytende væske (ikke tomatsuppe, melkeprodukter, spinatsuppe osv). De har listet opp brus, saft, kaffe, te og klar buljong som eksempler på hva jeg kan drikke. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare meg uten mat!! Noen som har eksempler på ting jeg kan få i meg? Hva med saftis, det må da være greit? Hva med å suge på sukkertøy, salte pastiller osv? Hva tror dere? Anonymkode: d8938...c0a Dette går så fint, så. Jeg antar du har fått brev med informasjon. Her står det hvor mye du skal drikke. Del opp mengde, og fordel det utover søndag og mandag. Kjøp deg forskjellige typer drikker. Appelsinjuice, eplejuice, farris, ananasjuice etc. Dette gir deg næring. Slå deg ned på sofaen, se på Netflix, Viaplay, TV2Sumo (you name it) og kos deg. Bruk minst mulig energi, da går dette helt uten problemer. Du vil naturligvis være sulten, men så lenge du drikker variert, og jevnt, så vil det bare få ubehag. Du vil naturligvis ikke sprudle av energi, men det er derfor du skal slappe helt av. Glem drops og pastiller. Du blir bare sulten av det. Ofte kan du spise en lett frokost dagen før, dersom du har undersøkelse sent dagen etter. Men dersom dette ikke står i infoskrivet ditt, så skal du heller ikke spise frokost. Det er utrolig mye hvor mye du klarer, bare du bestemmer deg for det. Dersom du putter i deg mat, vil undersøkelsen bli vanskelig, og det er en mulighet for at du må tilbake. Selve undersøkelsen kan være ubehagelig. Det avhenger litt om hvor langt opp i tarmen de skal. Dersom de skal helt opp til tynntarmen, kan det være mer enn bare ubehagelig. Noen klarer seg helt fint, mens andre får veldig mye smerter. Smertene er som luftsmerter. Slapper du av, går det mye bedre. Med en gang du spenner deg, blir det vondere. I de fleste tilfeller får du noe som gjør at musklene slapper av. Om du ikke får det, kan du be om det. Det tar vel litt tid før det virker, så ta det med en gang du ankommer der du skal undersøkes. Du kan også få smertestillende underveis i undersøkelsen. Jeg fikk det intravenøst. Hos meg kom de seg ikke helt fram til tynntarmen. Jeg hadde solide smerter i de verste partiene. Du kommer til å få luft i tarmene, så du ligger der og fjerter (ukontrollert). Ikke hold igjen. Da blir undersøkelsen utfordrende. I tillegg vil det gjøre vondt, så bare slapp av. Dette er helt naturlig. Igjen, bare slapp av. Ikke stress. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #9 Skrevet 16. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Altså, timen er på en mandag kl 16 og jeg har fått beskjed om å ikke spise noe hele søndag. Så det blir jo hele søndag og nesten hele mandag- for meg er det lenge nok!! Men det går kanskje greiere enn jeg forestiller meg..? Kan jeg spørre hvordan det var å gjennomføre undersøkelsen? Anonymkode: d8938...c0a Da blir det samme som meg. Synes undersøkelsen gikk fint. Var litt ubehagelig når de sprøyta inn luft i tarmen men da ga jeg beskjed og de roa det ned. Fikk beskjed at jeg måtte si fra hvis det var vondt. Litt rar følelse når man kjenner slangen snirkler seg gjennom tarmen. Gikk mye bedre enn jeg forestilte meg. Tok ingen beroligende i forkant. Fikk bare mye luft som måtte ut etterpå 😄 Bare husk at når du skal spise igjen så start med litt lett mat siden du har tom tarm og ikke spist på lenge, eller kan du få skikkelig mageknip. Det går fort over. Anonymkode: 371c6...a25
petterm Skrevet 17. januar 2020 #10 Skrevet 17. januar 2020 Du kan også drikke Juice basert næringsdrikk som du får på apoteket. Det gir energi. Jeg ville anbefale Resource Addera plus appelsin. Den synes jeg smaker godt, noen av de andre smaker ikke spesielt godt. Må kanskje bestilles.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2020 #11 Skrevet 17. januar 2020 8 timer siden, Fjelltoppen skrev: Dette går så fint, så. Jeg antar du har fått brev med informasjon. Her står det hvor mye du skal drikke. Del opp mengde, og fordel det utover søndag og mandag. Kjøp deg forskjellige typer drikker. Appelsinjuice, eplejuice, farris, ananasjuice etc. Dette gir deg næring. Slå deg ned på sofaen, se på Netflix, Viaplay, TV2Sumo (you name it) og kos deg. Bruk minst mulig energi, da går dette helt uten problemer. Du vil naturligvis være sulten, men så lenge du drikker variert, og jevnt, så vil det bare få ubehag. Du vil naturligvis ikke sprudle av energi, men det er derfor du skal slappe helt av. Glem drops og pastiller. Du blir bare sulten av det. Ofte kan du spise en lett frokost dagen før, dersom du har undersøkelse sent dagen etter. Men dersom dette ikke står i infoskrivet ditt, så skal du heller ikke spise frokost. Det er utrolig mye hvor mye du klarer, bare du bestemmer deg for det. Dersom du putter i deg mat, vil undersøkelsen bli vanskelig, og det er en mulighet for at du må tilbake. Selve undersøkelsen kan være ubehagelig. Det avhenger litt om hvor langt opp i tarmen de skal. Dersom de skal helt opp til tynntarmen, kan det være mer enn bare ubehagelig. Noen klarer seg helt fint, mens andre får veldig mye smerter. Smertene er som luftsmerter. Slapper du av, går det mye bedre. Med en gang du spenner deg, blir det vondere. I de fleste tilfeller får du noe som gjør at musklene slapper av. Om du ikke får det, kan du be om det. Det tar vel litt tid før det virker, så ta det med en gang du ankommer der du skal undersøkes. Du kan også få smertestillende underveis i undersøkelsen. Jeg fikk det intravenøst. Hos meg kom de seg ikke helt fram til tynntarmen. Jeg hadde solide smerter i de verste partiene. Du kommer til å få luft i tarmene, så du ligger der og fjerter (ukontrollert). Ikke hold igjen. Da blir undersøkelsen utfordrende. I tillegg vil det gjøre vondt, så bare slapp av. Dette er helt naturlig. Igjen, bare slapp av. Ikke stress. Lykke til! Tusen takk for langt og fint svar! Det var kjempesnilt av deg! Anonymkode: d8938...c0a
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2020 #12 Skrevet 17. januar 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Da blir det samme som meg. Synes undersøkelsen gikk fint. Var litt ubehagelig når de sprøyta inn luft i tarmen men da ga jeg beskjed og de roa det ned. Fikk beskjed at jeg måtte si fra hvis det var vondt. Litt rar følelse når man kjenner slangen snirkler seg gjennom tarmen. Gikk mye bedre enn jeg forestilte meg. Tok ingen beroligende i forkant. Fikk bare mye luft som måtte ut etterpå 😄 Bare husk at når du skal spise igjen så start med litt lett mat siden du har tom tarm og ikke spist på lenge, eller kan du få skikkelig mageknip. Det går fort over. Anonymkode: 371c6...a25 Tusen takk for svar! Nå stresser jeg litt mindre Anonymkode: d8938...c0a
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2020 #13 Skrevet 17. januar 2020 1 time siden, petterm skrev: Du kan også drikke Juice basert næringsdrikk som du får på apoteket. Det gir energi. Jeg ville anbefale Resource Addera plus appelsin. Den synes jeg smaker godt, noen av de andre smaker ikke spesielt godt. Må kanskje bestilles. Takk for tips!! Anonymkode: d8938...c0a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå