Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et luksusproblem og står mellom å måtte velge mellom to prosjekt.

Hva ville dere satt som viktige faktorer for å velge riktig masterprosjekt?

Jeg selv tenker at veilederen er utrolig viktig i tillegg til interesse for temaet man skal skrive om, men hva sier dere som har allerede skrevet en oppgave?

Anonymkode: 57610...775

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville sett på føringene for prosjektet. Vi (to sammen) skrev master der det overordnede forskningsspørsmålet var fastlagt, mens vi stod fritt til å definere og avgrense. Imidlertid var det lagt opp til en bestemt metode, noe som hørtes veldig fint ut på forhånd, men viste seg svært vanskelig å gjennomføre. Vi skjønte etterhvert at det burde vært lagt opp til en annen metode, men da var det for sent å snu, både pga arbeidet som var gjort og fordi vi hadde fått betydelig økonomisk støtte. Dette gjorde oppgaven mye tyngre enn strengt tatt nødvendig, og selv om vi fikk et svært bra resultat ville jeg ikke startet på et prosjekt med lignende kriterier igjen. 

Veileder er viktig, men de er ikke sikkert du får en veileder som kan både fag og metode, og da må du vite hva som er viktig for deg. Kan du velge mellom to bør du vite hvilken metode som skal brukes, og hvilken du syns er best tilpasset deg, i kombinasjon med at temaet må interessere. Men å velge intervju hvis du har sosial angst er en dårlig deal, og å måtte bruke spss hvis du har tallprblemer er heller ingen god ide.  Så er det selvfølgelig et poeng om du må publisere på norsk eller engelsk, og om det ene gir deg støtte av noe slag, eller fordeler når du skal søke jobb etterpå. 

Anonymkode: 27396...7c7

Skrevet

Veilder!!! Meg og en venn (vi skrev oppgave sammen) valgte å bytte oppgave halvveis uti oppgaveskrivingen (ett år), fordi den første var helt feil for oss, vi følte ikke vi fikk noen veiledning. En av oss hadde allerede vært på datainnsamling i utlandet i flere uker på det tidspunktet.

Den andre veilederen var såpass flink at han geleidet oss gjennom prosessen det gjenværende året, uten at vi måtte gå over normert tid. Vi fikk A på oppgaven, til tross for at vi hadde vesentlig mindre tid på både datainnsamling og tid enn de fleste andre studenter. Så en god veileder er gull verdt i min erfaring!

Anonymkode: ffed0...f5e

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veilder!!! Meg og en venn (vi skrev oppgave sammen) valgte å bytte oppgave halvveis uti oppgaveskrivingen (ett år), fordi den første var helt feil for oss, vi følte ikke vi fikk noen veiledning. En av oss hadde allerede vært på datainnsamling i utlandet i flere uker på det tidspunktet.

Den andre veilederen var såpass flink at han geleidet oss gjennom prosessen det gjenværende året, uten at vi måtte gå over normert tid. Vi fikk A på oppgaven, til tross for at vi hadde vesentlig mindre tid på både datainnsamling og tid enn de fleste andre studenter. Så en god veileder er gull verdt i min erfaring!

Jeg står mellom en veileder jeg kjenner, men som jeg kanskje ikke finner like tydelig i kommunikasjonen hvis man kan si det sånn. Men jeg er veldig avslappet med han og føler at jeg kunne spurt om det meste. Prosjektet er ikke mitt førstevalg men han er super engasjert og håper at jeg velger det, litt redd for å ta denne da han ønsker at jeg skal publisere en artikkel osv etterpå så føler kanskje at han forventer utrolig mye mer utav det prosjektet enn hva jeg selv ønsker (men det er såklart noe jeg kan gi beskjed om før vi starter da). Det er også en praktisk datainnsamling del som virker krevende men overkommelig. 

Det andre prosjektet er et pågående prosjekt uten praktisk datainnsamlings del. Dvs vi får inn en haug med data basert på gps som er festet på x antall studieobjekt som vi analyserer. Veilederne virker tydelige i kommunikasjon men de ga veldig inntrykk av at dette var et selvstendig prosjekt hvor det var fokus på at studentene skulle styre prosjektet, men at de hjalp til med analyse av data og det tekniske. Dette er et prosjekt som jeg i utgangspunktet syntes virket veldig interessant, men får litt angst når de har så fokus på dette med å være selvstendig.., er dette et annet ord for at dere er etterlatt til dere selv?  De sa at de mente det var positivt med tanke på når man skal ut i arbeidslivet osv..

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg står mellom en veileder jeg kjenner, men som jeg kanskje ikke finner like tydelig i kommunikasjonen hvis man kan si det sånn. Men jeg er veldig avslappet med han og føler at jeg kunne spurt om det meste. Prosjektet er ikke mitt førstevalg men han er super engasjert og håper at jeg velger det, litt redd for å ta denne da han ønsker at jeg skal publisere en artikkel osv etterpå så føler kanskje at han forventer utrolig mye mer utav det prosjektet enn hva jeg selv ønsker (men det er såklart noe jeg kan gi beskjed om før vi starter da). Det er også en praktisk datainnsamling del som virker krevende men overkommelig. 

Det andre prosjektet er et pågående prosjekt uten praktisk datainnsamlings del. Dvs vi får inn en haug med data basert på gps som er festet på x antall studieobjekt som vi analyserer. Veilederne virker tydelige i kommunikasjon men de ga veldig inntrykk av at dette var et selvstendig prosjekt hvor det var fokus på at studentene skulle styre prosjektet, men at de hjalp til med analyse av data og det tekniske. Dette er et prosjekt som jeg i utgangspunktet syntes virket veldig interessant, men får litt angst når de har så fokus på dette med å være selvstendig.., er dette et annet ord for at dere er etterlatt til dere selv?  De sa at de mente det var positivt med tanke på når man skal ut i arbeidslivet osv..

Siden du siterte meg, svarer jeg kun fra egen situasjon.

For vår del var forskningsspørsmålet i seg selv et mysterium med den første veilederen, han besvarte bare alle spørsmål i det henseende med et skuldertrekk. Og alle andre spørsmål, for den saks skyld. Vi hadde evnen til å være selvstendige, og kom stadig med forslag til forskningsspørsmål, men fikk liksom aldri noen respons på den mest sentrale delen av oppgaven, så vi ante ikke hva vi burde fokusere på for at oppgaven skulle bli bra.

Veileder #2 lot oss også være veldig selvstendige, men sa klart i fra om "ja" eller "nei" når vi kom med forslag.

For vår del var forslag #1 ett med masse data fra før av (men som krevde spesifikk egen datainnsamling på et mer personlig nivå, dvs. ikke aggregerte data slik prosjektet allerede hadde), mens #2 var et helt nytt prosjekt som hadde null data fra før av. Som sagt endte vi opp med nummer to (vi visste egentlig lite om veilederen på forhånd, unntatt at han ble ansett for å være litt brysk og med sterke meninger, men i vårt tilfelle var det en stor fordel).

Skrevet

Men ville dere ikke lagt for stor vekt på selve temaet? Jeg tenker at jeg er redd for å miste interessen hvis jeg ikke virkelig brenner for temaet, men samtidig så vil jo motivasjonen min synke hvis jeg velger et tema som er interessant men opplever at veilederen er slakk. Har fått beskjed av en student som er på et prosjekt som jeg vurderer nå som sier at de tenker at veilederen ikke er den mest aktive, og en av dem har valgt å inkludere en 2 biveileder....er det nok til å løpe fra det prosjektet?

Gjest Geirfuglen
Skrevet (endret)

Jeg ville valgt etter veileder. Dette blir jo bare min erfaring, men jeg ga ganske faen i hele temaet på slutten, og da var det ikke gøy med en ekstern veileder som jeg slet med å kommunisere med. Man blir som regel lei selve forskningsspørsmålet, og ofte endres det underveis også. Men dårlig kommunikasjon med veileder; det er så ekstremt utmattende og ikke noe man bør måtte forholde seg til. Jeg hadde heldigvis to veiledere (pluss en boveiledningstjenesten), og den interne var gull 👌Jeg følte at hun reddet hele masteren min.

Endret av Geirfuglen
Skrevet
1 minutt siden, Geirfuglen skrev:

Jeg ville valgt etter veileder. Dette blir jo bare min erfaring, men jeg ga ganske faen i hele temaet på slutten, og da var det ikke gøy med en ekstern veileder som jeg slet med å kommunisere med. Man blir som regel lei selve forskningsspørsmålet, og ofte endres det underveis også. Men dårlig kommunikasjon med veileder; det er så ekstremt utmattende og ikke noe man bør måtte forholde seg til. Jeg hadde heldigvis to veiledere (pluss en boveiledningstjenesten), og den interne var gull 👌Jeg følte at hun reddet hele masteren min.

Har forstått at han svarer på mail osv men ikke er like aktiv i veiledningen. Har sikkert mye å gjøre. Mens han andre jeg vurderer var jo kjempeengasjert så jeg følte at jeg ikke levde helt opp til engasjement nivået😂😂 sliter også litt med dialekten hans,men det er nok kanskje en vanesak.

Skrevet

Veileder og rett og slett den oppgaven som er enklest. Dvs. det er lett å få god karakter og den som krever minst jobb. Du skriver "bare" master, ikke doktorgrad.

Anonymkode: 05ceb...fc9

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veileder og rett og slett den oppgaven som er enklest. Dvs. det er lett å få god karakter og den som krever minst jobb. Du skriver "bare" master, ikke doktorgrad.

Anonymkode: 05ceb...fc9

Hehe sant nok. Er vel også lettere å skrive en oppgave når det finnes noe litteratur fra før om det du skal skrive? Skjønner ikke helt hvordan man skal kunne henvise til noe i oppgaven hvis det ikke finnes litteratur fra før.

Gjest Geirfuglen
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe sant nok. Er vel også lettere å skrive en oppgave når det finnes noe litteratur fra før om det du skal skrive? Skjønner ikke helt hvordan man skal kunne henvise til noe i oppgaven hvis det ikke finnes litteratur fra før.

Kommer sikkert an på hva slags master man skriver. Jeg skrev kvantitativ, så den var egentlig i hovedsak basert på statistikk og ikke så mye litteratur, annet enn hvorfor jeg valgte den typen regresjon, metode osv.

Skrevet

Ville nok tenkt på veileder. Selv skrev jeg om et tema som jeg på forhånd syntes var veldig interessant. Mangel på konstruktive tilbakemeldinger fra veileder gjorde likevel at det ble kjempevanskelig for meg å fullføre oppgaven og til slutt mistet jeg motivasjonen helt. Det føltes som om hele oppgaven fløt ut i alle retninger og manglet helt fokus. Heldigvis er jeg så heldig at jeg kjenner andre personer som har skrevet masteroppgaver og doktorgrader som kunne lese gjennom oppgaven og hjelpe meg tilbake på rett spor, selv om temaet i oppgaven i utgangspunktet var ukjent for dem. Dette var nok avgjørende for at det gikk såpass bra til slutt. Jeg tror at jeg hadde fått veldig dårlig karakter eller kanskje stryk uten denne hjelpen. 
Jeg tenker også at dersom man velger et tema som man i utgangspunktet er mindre interessert, men har en bra veileder som pusher på og gir konstruktive råd og tilbakemeldinger, så vil dette kunne hjelpe på motivasjon og skape interesse for temaet. 

Anonymkode: 82281...4c9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...