Gå til innhold

Espressokaffe til "hjemmebrygging"

Anbefalte innlegg

Gjest en liten hvit and
Skrevet

Kan noen anbefale espressokaffe som egner seg til bruk i kaffemaskiner? Liker tykk, sterk espresso.

Siden jeg bor på "landet" må det være kaffe som finnes utenom spesialforretninger.

Videoannonse
Annonse
Gjest Helga the Hotwaxer
Skrevet

Hvis du bor i distriktet ville jeg kjøpt meg en kaffekvern og kjøpt større poser med hele espressobønner når jeg var i byen. Så maler du bare opp litt av gangen og har alltid nymalt kaffe. Selv liker jeg franskbrent espresso og italienskbrent espresso, jeg kjøper mine bønner på kaffebar. Du kan også kjøpe hele bønner over nettet.

Skrevet

På Rema har de et merke som jeg tror heter Illy (blanke "blikkbokser" med rød skrift. Den er helt grei. :)

Gjest Helga the Hotwaxer
Skrevet
På Rema har de et merke som jeg tror heter Illy

Skal du kjøpe espresso i en vanlig butikk så er det kun Grand Roberta som kan kalles espresso, alt annet er oppvaskvann.

Gjest hilli i.i.
Skrevet

Ja den er god. Her har de den på Bunnpris tror jeg.

Gjest Gjesta
Skrevet

Gran Roberta er helt klart den beste. Jeg har kjøpt den på Eurospar.Cellini er også grei.

Gjest en liten hvit and
Skrevet
På Rema har de et merke som jeg tror heter Illy

Prøvde faktisk den, men den virker altfor finmalt. Har ikke tid til å stå og vente en halv time på en kopp espresso. Prøvde både å presse den sammen og å la den være løs i det jeg skrudde på bajonetten. Begge gangene med samme resultat.

Gjest en liten hvit and
Skrevet
Gran Roberta er helt klart den beste. Jeg har kjøpt den på Eurospar.Cellini er også grei.

Skal kikke etter Gran Roberta neste gang jeg er i nærheten av Bunnpris. Har prøvd Cellini og liker den, men den er vanskelig å finne heromkring.

Men det var noen som nevnte at man kunne kjøpe kaffebønner over nett. Noen som har adresser til slike sider?

Skrevet

www.temperato.no/butikk/

www.teaandcoffee.no

Et par jeg fant på google.

Gjest onyx, i.i.
Skrevet

Kan anbefale www.teaandcoffee.no. Veldig hyggelige og serviceinnstilte, god peiling på kaffe! Bruker å handle kaffe og valrhonasjokolade:) Mye billigere enn å handle på kaffebarer! Kaffe kjøper jeg mellom 4-6 kg i slengen. Da får du rabatt, og kaffen kan godt oppbevares i fryseren. Da beholdes både smak og aroma!

De har også masse utstyr i tilfelle du trenger en kvern:)

Jeg har rettet opp linken, slik at den ble klikkbar og la til en manglende e.

Lea (moderator)

Skrevet
Kan anbefale www.teaandcoffee.no. Veldig hyggelige og serviceinnstilte, god peiling på kaffe! Bruker å handle kaffe og valrhonasjokolade:) Mye billigere enn å handle på kaffebarer! Kaffe kjøper jeg mellom 4-6 kg i slengen. Da får du rabatt, og kaffen kan godt oppbevares i fryseren. Da beholdes både smak og aroma!

De har også masse utstyr i tilfelle du trenger en kvern:)

Jeg har rettet opp linken, slik at den ble klikkbar og la til en manglende e.

Lea (moderator)

Mange anbefaler frysing av kaffebønner, men mørkbrente espressobønner bør ikke fryses. Dette fordi den kraftige brenningen frigjøroljer som ikke tåler kulden så godt.

Når det gjelder mailing, bør du kjøpe deg en skikkelig kvern som du kan stille inn. De rimeligste variantene (bl.a. Bodum sin fungerer omtrent som en foodprocessor med roterende kniv – som jeg har og bruker til å kverne presskaffe - som jeg forøvrig lager av espressobønner) egner seg ikke så godt til å finkverne, størrelsen på kornene blir veldig ujevne. Derfor ønsker jeg meg en bedre kvern!

Når det gjelder espresso på boks, vær obs på at noen merker har varianter hhv. for moccakanne og for espressomaskin. Dette gjelder bl.a. KIMBO sin. Dette kan forklare rare resultater...

(er forøvrig enig i at ILLY stinker. Illy bruker de forøvrig på Kaffe & Krem, til skrekk og advarsel).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...