Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venn på skolen spør ofte om å finne på noe på fritiden, etter skoletid. Gjerne trene sammen.

Jeg får dekt det sosiale med denne vennen på skolen, og er lite intr i å treffes etter skoletid (på universitet). Får så dårlig samvittighet når jeg alltid må si nei, for han starter plutselig å mase... dette opplever jeg som travelt egentlig. Liker egentlig å legge minst mulig planer på fritiden og trenger den alenetiden.  Liker mitt eget selskap da. Hva er dette for noe, hvordan skal jeg håndtere denne situasjonen her?

Anonymkode: 2069e...8b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må bare sifra hvordan du vil ha det.

At du synes det er fint å møtes på skolen, men på fritiden så har du andre ting å bruke tiden din på. Det er viktig med variasjon i livet, å bruke for mye tid på et menneske er kjedelig synes jeg.

Derfor bruker jeg aldri tid på kollegaer etter jobb, man møtes jo hver dag på jobb i nesten 8timer. Det holder, man velger jo ikke sine kollegaer eller "studievenner".

Anonymkode: 71250...579

• Liker 1
Skrevet

Han vil være venner med deg. Venner henger med hverandre. 

Ærlig talt er det ganske sytete å klage over at noen ønsker å henge. Men samtidig: folk har ulike sosiale behov. Du trenger mer alenetid. Bare si som det er, at du trenger avkobling og å hvile. 

Anonymkode: 2d376...3df

• Liker 10
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han vil være venner med deg. Venner henger med hverandre. 

Ærlig talt er det ganske sytete å klage over at noen ønsker å henge. Men samtidig: folk har ulike sosiale behov. Du trenger mer alenetid. Bare si som det er, at du trenger avkobling og å hvile. 

Anonymkode: 2d376...3df

Forstår det. 

Når man treffes 8t. hver dag så går man litt lei utover det......Jeg føler h*n kan være litt "innvaderende", og dette har jeg ikke opplevd tidligere. 

Opplever ikke dette med andre venner jeg har, her blir "nei" tatt for et "nei", og jeg velger når jeg er sosial. Problemfritt.

H*n gir dårlig samvittighet, og jeg føler nesten et press for å være med. Choked...

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår det. 

Når man treffes 8t. hver dag så går man litt lei utover det......Jeg føler h*n kan være litt "innvaderende", og dette har jeg ikke opplevd tidligere. 

Opplever ikke dette med andre venner jeg har, her blir "nei" tatt for et "nei", og jeg velger når jeg er sosial. Problemfritt.

H*n gir dårlig samvittighet, og jeg føler nesten et press for å være med. Choked...

Han har vel kanskje litt dårlige sosiale antenner, er mange som ikke forstår andre sine behov.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han har vel kanskje litt dårlige sosiale antenner, er mange som ikke forstår andre sine behov.

Ja.. det er vel innenfor å melde mine behov? at jeg ønsker alenetid på fritiden...

Skrevet

Du får si : jeg kontakter deg når jeg har lyst på å trene sammen med noen.

Anonymkode: bb83b...765

Skrevet

Det spørs jo litt på hvordan du ønsker at forholdet skal være på skolen. Om du gir faen, så er det jo bare i si at det gidder du ikke. 

Hvis du ønsker å være litt mer kompis, kan du bare si det som det er. Du trenger en del alenetid etter skole, og er derfor ikke så ofte med på sosiale ting etter skolen. Men at det ikke har noe med h'n å gjøre. 

Anonymkode: 11b11...29d

Skrevet

Syns du skal si akkurat det du sier her i hi. Enkelt og greit.

Anonymkode: 197fa...bcd

Skrevet

Si at du er litt sliten for tiden, og trenger å hvile etter skolen.

Anonymkode: dbbeb...0b3

Skrevet

Det spørs jo litt på hvordan du ønsker at forholdet skal være på skolen. Om du gir faen, så er det jo bare i si at det gidder du ikke. 

Hvis du ønsker å være litt mer kompis, kan du bare si det som det er. Du trenger en del alenetid etter skole, og er derfor ikke så ofte med på sosiale ting etter skolen. Men at det ikke har noe med h'n å gjøre. 

Anonymkode: 11b11...29d

I dette tilfelle er det: Fordi dette hadde inkl felleskjøring bla.,  og jeg mister litt av den friheten at jeg gjør det jeg vil - Når jeg vil. 

Syns du skal si akkurat det du sier her i hi. Enkelt og greit.

Anonymkode: 197fa...bcd

ja, det må vel være en grei løsning. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må bare sifra hvordan du vil ha det.

At du synes det er fint å møtes på skolen, men på fritiden så har du andre ting å bruke tiden din på. Det er viktig med variasjon i livet, å bruke for mye tid på et menneske er kjedelig synes jeg.

Derfor bruker jeg aldri tid på kollegaer etter jobb, man møtes jo hver dag på jobb i nesten 8timer. Det holder, man velger jo ikke sine kollegaer eller "studievenner".

Enig

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig helt greit å være «mett» på den sosiale fronten etter åtte timer på universitetet. Og jeg er som deg, TS, og liker best å koble av og være alene på ettermiddagene, som oftest. 

Samtidig mener jeg man må investere litt i vennskap. Det er en ærlig sak å kun ønske denne med student som en studiekompis mellom 8-16, men da tenker jeg at du nok bør være klar over at hvis han ønsker et vennskap som innebærer å drive med fritidsaktiviteter i ny og ne, så er det ikke sikkert at han er interessert i å kun bevare et 8-16-vennskap på dine premisser. Jeg føler hvert fall at jeg har et ansvar for å også komme folk litt i møte i ny og ne. For min del har det vært en god løsning å bare si at jeg pleier å være sliten etter en hel dag på jobb, men heller foreslås å treffes på f.eks. en lørdag. Folk har ulike behov og forventninger i et vennskap - og man står helt fritt til å gjøre som man selv ønsker og føler for, men man kan i mine øyne ikke forvente at en relasjon skal bestå utelukkende på ens egne premisser. 

Anonymkode: b57db...c05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...