Gå til innhold

Studiespesialisering ellee yrkesfag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei jeg Er en gutt som skal søke videregående snart, og er usikker på hva jeg burde ta. Yrkesfag eller studiespess. Jeg vil ta helse og bli ambulanse eller noe med barn og ungdom. Men jeg vil også ta studiespess slik at jeg kan bli hva som helst men føler det er kastet bort. Jeg vet ikke hva jeg skal velge studiespesialisering eller yrkesfag?

Anonymkode: f060c...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du ønsker å jobbe i ambulanse kan du også ta studiespes og heller ta paramedic på høgskole, da har du også flere muligheter dersom interessen skulle forandre seg i løpet av vgs :) 

Anonymkode: 150a2...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Om du ønsker å jobbe i ambulanse kan du også ta studiespes og heller ta paramedic på høgskole, da har du også flere muligheter dersom interessen skulle forandre seg i løpet av vgs :) 

Anonymkode: 150a2...0c9

Er det enkelere å få jobb da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart yrkesfag! Vi trenger flere yrkesfaglig utdannede, landet går ikke rundt dersom alle skal sitte med en master i ett eller annet sært. Vil anbefale deg å velge helse og sosialfag, slik at du får mer erfaring med slike typer yrker, og hvis du ikke kan tenke deg å gå ut som lærling når du har gått to år, kan du alltids ta påbygging og studere på høyskole.

Anonymkode: fafcf...b24

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tar et siste år på vgs etter læretiden, og tar studiespes da. Kjekt å ha og kan brukes hvis du finner ut at du vil bli annet. Påbygg er noe alle burde ta som ikke er 100% på yrkesvalg

Anonymkode: b0fb9...9aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt klart yrkesfag! Vi trenger flere yrkesfaglig utdannede, landet går ikke rundt dersom alle skal sitte med en master i ett eller annet sært. Vil anbefale deg å velge helse og sosialfag, slik at du får mer erfaring med slike typer yrker, og hvis du ikke kan tenke deg å gå ut som lærling når du har gått to år, kan du alltids ta påbygging og studere på høyskole.

Det er vel ingenting som heter det på vgs lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta yrkesfag dersom du ikke er supermotivert for studiespesialisering. Du kan ta påbygg etterpå for å få studiekompetanse dersom du ønsker det. Veldig mange som ikke er veldig motiverte for studiespesialisering ramler ut og ender opp uten noe, i stedet for å velge et yrkesfag som er langt mer motiverende.

Anonymkode: 966d6...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du bodd i Norge og hvordan er karakterene dine? Liker du masse teori, lekser og prøver?

Studiespesialisering ligner på ungdomsskolen. Orker du det, velger du det. Orker du det litt, kan du velge en studiespesialisering med innslag av noe annet, som idrettsfag, medier og kommunikasjon, kunst og arkitektur, musikk, dans og drama. 

Vil du bli ambulansearbeider, anbefaler jeg helse og oppvekst. 
På påbygg er strykprosenten over 50% (noen stedet nærmere 60), jeg fraråder det om du ikke er ekstremt motivert og relativt skolesterk. 

Anonymkode: f10e7...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk yrkesfag og hadde de beste årene! Gjorde masse kjekt og fikk prøve meg på så utrolig mye forskjellig. Tok deretter påbygg, og gikk ut i lære. I dag har jeg en mastergrad :)

Å velge yrkesfag på vgs har lite betydning for videre utdannelse, med mindre man vet allerede nå at man SKAL bli f.eks. tannlege, ingeniør, lege osv.

Anonymkode: 7613f...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta yrkesfag! Da kommer du deg nye raskere ut i jobb og friheten det fører med seg. 

Du kan senere bygge på om du ønsker videreutdanning. Da slipper du tre år med mye tung og kjedelig teori. Et påbyggingsår er mye lettere senere. Kanskje du til og meg ikke vil trenge det, regler endres stadig. 

Anonymkode: 1e7ff...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å velge yrkesfag på vgs har lite betydning for videre utdannelse, med mindre man vet allerede nå at man SKAL bli f.eks. tannlege, ingeniør, lege osv.

Anonymkode: 7613f...559

Jeg har ingeniør, men gikk yrkesfag 😊

Anonymkode: 1e7ff...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du til og meg ikke vil trenge det, regler endres stadig. 

Dette kommer nok ikke til å endre seg. Man må være ganske flink på skolen for å kunne studere. Det har vært ganske dårlige erfaringer med y-veien fra yrkesfag til høyskole. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gå helse for deretter gå påbygg. At du kan bli alt av studiespesialisering er enn myte, ikke alle yrker er høgskolen utdanning og mange krever spesifikke fag. 

Anonymkode: 571e4...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Jdz skrev:

Det er vel ingenting som heter det på vgs lenger?

Nei det heter helt sikkert noe annet nå, men tror TS skjønte hva jeg mente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Ta yrkesfag dersom du ikke er supermotivert for studiespesialisering. Du kan ta påbygg etterpå for å få studiekompetanse dersom du ønsker det. Veldig mange som ikke er veldig motiverte for studiespesialisering ramler ut og ender opp uten noe, i stedet for å velge et yrkesfag som er langt mer motiverende.

Anonymkode: 966d6...14e

Jeg er fortsatt motivert og har 4,6 i snitt. Men ahh er redd for å studere juss og ender opp med å ikke få jobb. Og har hørt at det er mye tryggere å studere psramedic på høyskole istedenfor og ta helse og oppvekst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å si studiespesialisering hvis du ikke vet hva du vil bli og yrkesfag hvis du vet. Helse- og oppvekstsfag høres best ut i ditt tilfelle, så kan du etter 2 år velge om du vil ta påbygg til studiekompetanse eller bare gå rett ut i lære.

Anonymkode: 03e53...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor lenge har du bodd i Norge og hvordan er karakterene dine? Liker du masse teori, lekser og prøver?

Studiespesialisering ligner på ungdomsskolen. Orker du det, velger du det. Orker du det litt, kan du velge en studiespesialisering med innslag av noe annet, som idrettsfag, medier og kommunikasjon, kunst og arkitektur, musikk, dans og drama. 

Vil du bli ambulansearbeider, anbefaler jeg helse og oppvekst. 
På påbygg er strykprosenten over 50% (noen stedet nærmere 60), jeg fraråder det om du ikke er ekstremt motivert og relativt skolesterk. 

Jeg har et snitt på 4,6 og det er noen perioder hvor jeg liker å gjøre skolearbeid og det er noen perioder hvor jeg er lei men gjør skolearbeid fortsatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Maddog skrev:

Jeg er fortsatt motivert og har 4,6 i snitt. Men ahh er redd for å studere juss og ender opp med å ikke få jobb. Og har hørt at det er mye tryggere å studere psramedic på høyskole istedenfor og ta helse og oppvekst

Det er nok det, etterspørselen etter paramedic vil nok være større framover enn for dem med fagbrev. Men tror inntakskravene til paramedic er ganske høye? 

Ellers er det lurt med yrkesfag - hvis du ønsker et yrke med fagbrev. Påbygg er tungt for mange, jeg ville ikke hatt det som plan A hvis jeg tok yrkesfag. Det bør være plan B hvis man finner ut at fagbrev ikke var tingen likevel. 

Anonymkode: 95e62...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg pleier å si studiespesialisering hvis du ikke vet hva du vil bli og yrkesfag hvis du vet. Helse- og oppvekstsfag høres best ut i ditt tilfelle, så kan du etter 2 år velge om du vil ta påbygg til studiekompetanse eller bare gå rett ut i lære.

Anonymkode: 03e53...928

Og har bodd her siden 2007 og er 15 såå 13 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er nok det, etterspørselen etter paramedic vil nok være større framover enn for dem med fagbrev. Men tror inntakskravene til paramedic er ganske høye? 

Ellers er det lurt med yrkesfag - hvis du ønsker et yrke med fagbrev. Påbygg er tungt for mange, jeg ville ikke hatt det som plan A hvis jeg tok yrkesfag. Det bør være plan B hvis man finner ut at fagbrev ikke var tingen likevel. 

Anonymkode: 95e62...4c4

Hva kan man bli hvis man tar helse og oppvekst

Anonymkode: f060c...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...