Gå til innhold

Vennepar som har spredd gift bak ryggen vår... Har lyst å fortelle folk hvordan de er

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen uker siden forsto jeg at et "nært" vennepar av meg som jeg har kjent i mange år aldri har vært gode venner. De har baksnakket alle venner til meg i mange år, og spesielt har de snakket nedlatende og meget stygt om et nært vennepar av de som jeg også kjenner litt. De har sagt til meg flere ganger at dette venneparet hater meg, og at hun ene spesielt ikke liker meg. Dog kjenner jeg ikke hun, eller han så jeg forstår ikke hvordan dette er mulig.. I tillegg har dette venneparet sluttet å hilse på oss når de kjører forbi fordi de bor ikke så langt unna da vi bor i Oslo. De har sagt veldig mye stygge ting blant annet at de også ønsker seg hus, bil, og god økoomi osv da de ikke fortjener dette. De har snakket veldig nedlatende om de, og jeg har faktisk konfrontert de med dette en gang fordi jeg lurte på hvorfor de hadde kontakt med de når de mislikte de så mye, men det kunne de ikke svare på..  En ting jeg alltid har vært skeptisk til hos de er at de hater andres lykke og spesielt andres suksee, da de ikke unner noen venner noe godt her i livet. Etter at vi kjøpte oss hus for to år siden har de aldri kommet på besøk annet en 1 gang da jeg måtte mase, og de var her i hele 15 min før de dro igjen.. Under besøket snakket de bare til meg og ikke samboer av en eller annen rar grunn. 

I senere tid har jeg fattet mistanke om at de snakker så stygt om meg og samboer bak ryggen vår også, men jeg er for naiv og dum til å forstå at de gjorde dette. Jeg ble plutselig mislikt av de når jeg og samboer fikk suksess i livet med god økonomi og stort hus, mens de sliter med sitt og har noe dårligere økonomi. Jeg har alltid sett opp til de, snakket varmt om de, og heiet på de i mange år fordi jeg synes de har vært så flinke men ikke viste jeg at de spredde gift om meg fordi... Spesielt stygge ble de i tonen til oss etter at jeg og samboer fikk større hus enn de, og bedre jobber og utdanninger enn de. De begynte faktisk å mislike oss fordi vi kjøpte oss ny bil! Og på en fest ble jeg mobbet og ledd av fordi de rottet seg sammen med det andre venneparet og mente vi skrøt over hvor mye penger vi hadde, uten at jeg hadde sagt noe som helst annet enn å svare de når de spurte meg om oppussingen av huset osv..

Venneparet har snakket om at de fortjener best av alle, og de mener selv at de har veldig pent utseendet sammenlignet med andre, og de har mobbet det andre venneparet fordi de er feite og stygge. De har også mobbet søsteren min som er utviklingshemmet, og de sier alltid at de aldri kunne ha hatt syke barn, akkurat som om noen foreldre velger dette.. De har også hånet andre venner av meg uten at de kjenner de, noe som har gjort veldig vondt for meg. Spesielt virker det som om de sliter så mye med seg selv at de hele tiden er ute etter å såre, samt føle seg bedre enn andre. 

Etter mye fram og tilbake har jeg tenkt at de må få en ny sjanse, og så dum og naiv som jeg har vært selv om jeg har kjent på dårlig stemning når jeg har møtt de, har jeg igjen prøvd desperat og holde vennskapet varmt selv om bare jeg har tatt kontakt, samt invitert. For ikke så lenge siden avtalte jeg og min venninne å møtes, og igjen avlyste hun. Hun foreslo ingen ny dag før jeg spurte om det, og da hadde hun kanskje tid om lang tid fordi hun har aldri "tid" til å møte meg selv om jeg har et nyfødt barn. Jeg har kommet med gaver uten å få så mye som en takk, og vær gang vi har hatt en samtale har ingen av de hatt øyekontakt med meg, og de har vært veldig merkelige når vi har møttes uten at jeg kan sette fingeren på hva eksakt det er. 

Lang historie kort sitter jeg her og jeg føler meg avvist, tråkket på, og manipulert og hånet. Når jeg sa ifra til mine "gode venner" om at jeg ble såret når de aldri tok kontakt, og når de aldri svarte samt hånet meg fikk jeg til svar at de ikke ønsket mer kontakt, og vipps ble jeg blokkert på alt av medier og alt! Jeg trodde vi kom til å få bedre kontakt etter vi fikk barn, men de ble bare mer ufyselig og sjalu enn aldri før. Selv er de veldig bitre fordi jeg og samboer har mye av det de ønsker seg selv, og ofte har jeg latt være å fortelle de om at vi har kjøpt oss nye ting til huset osv, fordi de blir så sure og irriterte samt bruker dette mot oss. 

Jeg har vært veldig lei meg, og jeg føler min venninne og hennes samboer har vært direkte stygge mot meg. De har vært ekle mot meg, og jeg sitter igjen å føler meg som en taper, og jeg er sint for at deres oppførsel og baksnakking av alt og alle aldre ble oppdaget av noen andre enn meg. Jeg har med dette veldig lyst til å skrive en melding der jeg forteller det andre venneparet at de har snakket negativt om de i mange år, og at de helt sikkert har gjort dette mot meg også fordi jeg kommer aldri til å bli venn med de igjen. Jeg ønsker faktisk at deres oppførsel skal få konsekvenser, men det er jo bare jeg som vet om alt dette virker det som. 

Jeg er gla jeg er kvitt de, men føler at de fortjener en skikkelig lærepenge. Noen ideer?

Anonymkode: b1c11...d12

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er deres valg at de vil være misunnelige, stygge og ekle, men det er ditt valg om du vil la det gå inn på deg. Det vil alltid være mennesker som ikke syns du er verdens beste, hvorfor ikke bare heve deg over det og heller ha kontakt med mennesker som gir det noe positivt? Om de virkelig har baksnakket alle, så vil vel de andre også være klar over det. Det er som regel sånn at om noen snakker stygt om andre til deg, så snakker de stygt om deg til andre også..

Jeg ville kuttet de ut 100%, ikke vurdert å ha kontakt med de engang. Tenk på de som noen sleipe åler som går rundt med bæsjebleie, sånn for at du ikke skal føle deg mindreverdig når du møter dem ;) For det virker som det betyr endel for deg hva de mener om dere?

Anonymkode: 6df1e...608

• Liker 4
Skrevet

Ts her

Jeg vet at det beste er å la dette ligge, gå videre med hode hevet og la de være i fred. Jeg har det mye bedre uten slike falske venner i livet, og det kommer til å bli mye enklere for meg framover da jeg slipper å bli skuffet, avvist, og gjort narr av fordi jeg har kjøpt meg ny bil...  Altså, jeg har noen få og veldig gode venner og de skal jeg ta veldig godt vare på. Dessuten brukte de aldri noe mye tid på meg, eller samboer så det er ingen stor lost selv om jeg sørger over et tapt vennskap over flere år.

Men, er det ikke litt feil at slike mennesker som er så "vonde, sjalue, og bitre" skal få gå fri uten noen form for konsekvens? 

De har herjet rundt i mange år, baksnakket, ledd, hånet, mobbet, og fått meg til å tro at de var ekte venner men jeg ble lurt trill rundt.. Er det ikke greit nå som vennskapet endelig er over å fortelle sannheten om de, uansett om jeg blir mer mislikt vil jeg ikke støtte opp deres ugjerninger med å tie fordi da lar jeg de holde på enda lengre. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er deres valg at de vil være misunnelige, stygge og ekle, men det er ditt valg om du vil la det gå inn på deg. Det vil alltid være mennesker som ikke syns du er verdens beste, hvorfor ikke bare heve deg over det og heller ha kontakt med mennesker som gir det noe positivt? Om de virkelig har baksnakket alle, så vil vel de andre også være klar over det. Det er som regel sånn at om noen snakker stygt om andre til deg, så snakker de stygt om deg til andre også..

Jeg ville kuttet de ut 100%, ikke vurdert å ha kontakt med de engang. Tenk på de som noen sleipe åler som går rundt med bæsjebleie, sånn for at du ikke skal føle deg mindreverdig når du møter dem ;) For det virker som det betyr endel for deg hva de mener om dere?

Anonymkode: 6df1e...608

JA, og takk for svar. 

Jeg er enig, og jeg skal gå videre og jeg har ingen tanker om å ta kontakt med de igjen, fordi de har ikke vært noe spesielt til gode venner, dessverre. 

Det jeg ønsker er at deres atferd skal få en slags straff, for hva har jeg å tape på å fortelle sanheten om de? Jeg skal jo ikke ha noe kontakt med de igjen uansett. 

Ts

• Liker 1
Skrevet

Sjalusien og misunnelsen er jo største sykdom blant norsk.

Kan sjelden unne andre noe godt.

Anonymkode: 1ddb6...646

• Liker 3
Skrevet

Hva gjør dere til noen bedre da? 

Anonymkode: 4a5aa...5db

• Liker 1
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

JA, og takk for svar. 

Jeg er enig, og jeg skal gå videre og jeg har ingen tanker om å ta kontakt med de igjen, fordi de har ikke vært noe spesielt til gode venner, dessverre. 

Det jeg ønsker er at deres atferd skal få en slags straff, for hva har jeg å tape på å fortelle sanheten om de? Jeg skal jo ikke ha noe kontakt med de igjen uansett. 

Ts

Det som betyr noe er ikke hva du har å tape, men hva du har å vinne. Så jeg spør, hva har du å vinne på å fortelle "sannheten" om dem? Ikke noe, men du har alt å vinne på å gå videre med hodet hevet fordi du ikke sank ned på deres nivå.

• Liker 10
Skrevet
11 minutter siden, Brunhilde said:

Det som betyr noe er ikke hva du har å tape, men hva du har å vinne. Så jeg spør, hva har du å vinne på å fortelle "sannheten" om dem? Ikke noe, men du har alt å vinne på å gå videre med hodet hevet fordi du ikke sank ned på deres nivå.

Enig. 

Anonymkode: 8c5f3...1c5

Skrevet

Jeg tror alle i rundt de er har fortstått at de er giftige og at man ikke skal lytte så mye til dem.

Skrevet

Ts her. 

Det som gjør vondt er at jeg hele tiden har trodd at de var glad på mine vegne, at de var stolt over at jeg og samboer har lyktes osv, men sannheten er at de hater at vi har klart oss bra. Det var så forferdelig vondt å bli hånet på festen jeg var på av både de og det andre paret fordi vi hadde kjøpt oss stort nytt hus, og fordi de mente at jeg skrøt over hvor rike vi hadde blitt, noe jeg overhode ikke har gjort. Når jeg forteller om hvor dyrt det ble for oss at huset måtte få nytt tak, da smilte de og nestet gottet seg over at vi måtte betale så mye for et nytt tak, noe vi syntes var litt merkelig..

Selv skulle de ta høyere utdanning, få seg gode jobber, og kjøpe stort hus med muligheter men det ble det aldri noe av for deres del. Etter X-antall mislykkede studier uten jobb, har de igjen begynt i studere med barn og huslån uten å lyktes, og de forbannes over jeg og samboer som har klart både studer, fått god jobb, og alt de egentlig ønsket seg. 

Jeg husker hvordan jeg alltid har skrytt over de, og vært masse på besøk hos de og snakket så varmt til de. Men med en gang jeg hadde "mer" enn de, og fikk bedre råd samt bolig da ble de som fiender over natten... Hver gang jeg har vært på besøk hos de har de snakket om alle drømmene de har, og hvor rike de skal bli osv, og selv om drømmen deres ikke har gått i oppfyllelse klarer de ikke at noen i deres venngjeng har sukse. De har rett og slett vært så sjalu og bitter at det har gjort vondt. Når jeg fortalte de at vi hadde bestilt oss ferietur, ble de sure og de lurte på hvorfor vi skulle på ferie da vi ikke har feriert på mange år..

Jeg valgte å fortelle sannheten til det ene paret, og jeg forventer inget svar tilbake da jeg bare ønsker å informere. De ble nok sjokkert, men jeg er glad sannheten om de ble lagt ut.                                                                    

Jeg klarte rett og slett ikke å være snill og stille lengre, fordi jeg VET at de har snakket så mye stygt om meg og min samboer bak min rygg. Ofte når jeg har kommet på besøk har alle i rommet blitt helt stille når jeg har kommet inn, akkurat som om det store elefanten i rommet og alikevel har jeg ikke forstått hva de har gjort i alle år.. 

Huff, det gjør vondt å innse at slike mennesker har vært såkalte "venner".

Skrevet
7 timer siden, O.G. skrev:

Jeg tror alle i rundt de er har fortstått at de er giftige og at man ikke skal lytte så mye til dem.

Ja, men hvordan kan vi være så sikker på dette?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men hvordan kan vi være så sikker på dette?

Fordi dere er sikkert ikke de eneste som blir snakket om av dette paret.

Skrevet
9 timer siden, Brunhilde skrev:

Det er sant, men igjen er det nok litt viktig for meg å få sagt alt som har vært. 

Det blir på en måte litt det samme som å slå noen uten å få konsekvenser for det.. 

Skrevet
1 minutt siden, O.G. skrev:

Fordi dere er sikkert ikke de eneste som blir snakket om av dette paret.

Jo det er sant. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør dere til noen bedre da? 

Anonymkode: 4a5aa...5db

Jeg skjønte ikke hva du mente med dette?

Jeg trodde de var virkelige gode venner av meg/oss, men så feil kan man ta. Jeg har som sagt bare snakket varmt om de, heiet på de, og alltid tatt kontakt med de og invitert de besøk osv. Men de klarte vel ikke at vi fikk alt de ønsket, så derfor valgte de istedenfor å være glad på våre vegne, og heller bli våre fiender samt få flere imot oss slik at de kunne føle seg bedre. 

De vet nok selv innerst inne at de ikke har vært noe greie, og når jeg tenker meg om er det de som taper mest på dette, fordi det er alltid jeg som har gitt mest til de ved å fortelle hvor fantatiske de er, samt alltid komme på besøk, eller alltid støtte de så godt jeg kunne. 

Skrevet
På 16.1.2020 den 18.45, AnonymBruker skrev:

Sjalusien og misunnelsen er jo største sykdom blant norsk.

Kan sjelden unne andre noe godt.

Anonymkode: 1ddb6...646

Jeg har mange venner og bekjente som er glade på mine og samboer sine vegne, og mange synes vi har vært flinke som har jobbet så hardt samt fått nådd våre mål. Jeg trodde dette såkalte "venneparet" mente det samme, men de lot sjalusien ta overhånd virket det som. Men aldri trodde jeg at de kom til å baksnakke, og få så mange imot oss uten å ha gjort noen noe som helst.. 

Trist at de er så smålige for det er jo de som taper på dette, og ikke oss.

Skrevet (endret)

Om du går rundt og snakker om dem nå i ettertid, framstår du som bitter, litt naiv, og en voksen dramaqueen - hever du deg over dette, kutter kontakten med dem og glemmer dette, vil du få et bedre liv og være en bedre person. 

TS, ikke bruk tid på å tenke på og bry deg om personer eller ting som stjeler energi, men det som gir deg positiv energi :)

Endret av Snabeltann
  • Liker 4
Skrevet

Ts her igjen

Når jeg har vært på besøk hos henne, eller når jeg har møtt henne har jeg aldri sett henne være glad. Hun har alltid en slags negativ "energi" rundt seg, og ofte har jeg følt meg litt nedfor etter å ha truffet henne uten å få satt fingeren på hva det er. På mange måter har spesielt hun virket å være litt monotom i følelsene, og jeg har så å si nesten aldri sett henne le..

Når jeg har ringt min venninne for å slå av en prat har hun så å si aldri tatt telefonen. En gang tok hun telefonen å spurte meg om hvorfor jeg ringte da hun lurte på om jeg lurte på om noe.. Altså, det var da jeg ble noe usikker og tenkte at dette var ikke særlig til hyggelig svar når jeg bare skulle høre hvordan det gikk og ønsket å prate med henne. Når jeg har sendt melding, snap, eller annet har hun ikke svart på lang tid, eller aldri svart. Så har jeg kjøpt gaver og annet som hun ikke har takket for, og hun har oppført seg ganske ekkelt mot meg flere ganger som det å gjøre narr av vennene mine osv. Ofte har hun vært ganske "frekk" og noen ganger har jeg satt henne på plass som da hun snakket om at stakkars folk som får utviklingshemmede barn, da hun selv mener hun hadde satt barnet sitt i skogen mens hun har ledd. Ofte har hun snakket om seg selv på en veldig spesiell måte, og hun synes hun selv ser veldig bra ut, og hun mener at hun er veldig flink og perfekt på mange måter. Når hennes venninne gikk opp i vekt koset hun seg fordi dette fikk henne til å se slankere ut, og hun elsket at hun var det "perfekte". Så jeg har noen ganger satt henne på plass fordi jeg tror hun har veldig dårlig selvtilitt, og hun er ikke så veldig flink sosialt da hun nesten virker å ha sosial angst. 

Ofte når jeg har kommet på besøk så har hun plutselig latt meg være alene i stuen, mens hun har begynt å gjøre masse husarbeid osv. Så har hun latt meg sitte med samboeren istedenfor, fordi hun bare har funnet på noe annet. 

Jeg tenker at jeg er heldig som fant ut av dette nå, fordi jeg ønsker at vi som familie spesielt nå som vi har fått en liten sønn skal ha gode, og varme folk rundt oss som ønsker oss det beste, og som også er glade på våre vegne om vi får til noe positivt. Takk gud for at jeg fant ut hvilke sleipe og sjalue åler dette var. 

Skrevet
1 minutt siden, Snabeltann skrev:

Om du går rundt og snakker om dem nå i ettertid, framstår du som bitter, litt naiv, og en voksen dramaqueen - hever du deg over dette, kutter kontakten med dem og glemmer dette, vil du få et bedre liv og være en bedre person. 

TS, ikke bruk tid på å tenke på og bry deg om personer eller ting som stjeler energi, men det som gir deg positiv energi :)

Hei, og takk for svar. 

Nei, det er sant. Jeg har gått videre, men selv om de ikke var spesielt gode venner mot meg og var veldig sjalue så har jeg fortsatt en liten sorg over tapt vennskap. vi har kjent hverandre i mange år, så jeg er fortsatt i en slags sørgeperiode, men den går vel fort over tenker jeg. 

Nå som jeg ser hvor dårlige venner dette egentlig var så kommer jeg nok aldri til å savne de. Vi kommer til å få et mye bedre liv uten disse, da de stjal veldig mye energi fra oss, og de ga oss veldig lite samt aldri inviterte oss på noe som helst hyggelig i tillegg til at de var veldig lite sosiale. Jeg har alltid vært en veldig sosial person, og jeg har alltid hatt enkelt for å vinne venner. Men de har vært tvært imot, og de er vel alt annet enn sosiale vesener da de sitter 99% av tiden alene, hele tiden.

• Liker 1
Skrevet

Ts her igjen

Sørger fortsatt litt, og på en måte er jeg litt gla for dette fordi dette betyr at jeg er på vei videre. Jeg kommer ikke til å henge med de igjen, eller ta kontakt. Jeg har ingenting til overs for de, da de har avvist meg nok og baksnakket og vært nok ekkel mot andre, og helt sikkert meg også.

Synes det er litt ekkelt hva jeg skal si hvis jeg møter det andre venneparet osv. Jeg tenker at jeg helst vil gå med hode hevet og gå 100% videre, og det skal jeg gjøre, men på en måte har jeg blitt litt redd for hva de vil tenke og mene også med tanke på at de bor ganske nær oss her i Oslo. Jeg tenker at jeg er ferdig med dette, og møter jeg de andre skal jeg bare overse de så kan jeg se på deres vennskap som en tidligere erfaring, da vi på en måte "vokste ifra hverandre". 

Jeg ønsker bare å være i fred, ikke ha dårlige venner, og ikke ha noe drama. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...