Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har erfaring med nesespray med syntetisk oxytocin som vil dele? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brukte det en stund, fungerte veldig bra. Lett å bruke, godt resultat, ikke så mye mer å si om det 😊

• Liker 1
Skrevet

Visste ikke om det med første og ga opp ammingen etter 4 uker.

Men neste fikk jeg nesesprayen og fullammet i 4 mnd. 

Den var virkelig gull verdt for min del.

Anonymkode: b5dd3...244

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, Ginny skrev:

Brukte det en stund, fungerte veldig bra. Lett å bruke, godt resultat, ikke så mye mer å si om det 😊

Vet du hvor lenge den fungerer og hvor ofte man skal ta den? 

Så godt å høre at du syns den fungerte bra 😊

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Visste ikke om det med første og ga opp ammingen etter 4 uker.

Men neste fikk jeg nesesprayen og fullammet i 4 mnd. 

Den var virkelig gull verdt for min del.

Anonymkode: b5dd3...244

Så bra 😄 Hvordan brukte du nesesprayen?

Skrevet

Jeg har ingen erfaring men ville bare si at fastlegen min mente noen blir avhengig av den, og etterhvert ikke får egen utdrivning i det hele tatt.. Jeg spurte nemlig etter sprayen for bruk på kveldstid når utdrivningen er treg og mini utålmodig - men ble frarådet det. Nå vet jeg selvsagt ikke hvor store problemer dere har, men det er verdt å vite om alle fall :) 

Skrevet

Jeg hadde god effekt. Man skal ta den ca fem minutter før amming. Den øker ikke produksjonen men hjelper at utdrivingen går raskere.

Anonymkode: 625cb...0f7

Skrevet
57 minutter siden, boblevann said:

Jeg har ingen erfaring men ville bare si at fastlegen min mente noen blir avhengig av den, og etterhvert ikke får egen utdrivning i det hele tatt.. Jeg spurte nemlig etter sprayen for bruk på kveldstid når utdrivningen er treg og mini utålmodig - men ble frarådet det. Nå vet jeg selvsagt ikke hvor store problemer dere har, men det er verdt å vite om alle fall :) 

Det er psykisk avhengighet det er snakk om, studier greier ikke å finne "fysisk" avhengighet. Utdrivningsrefleksen er veldig sårbar for stress og uro (hormoner), så hvis man bekymrer seg for at den er treg blir det ofte sånn. 

Men enig i at man kan prøve å unngå det hvis man kan, nettopp fordi det er lett å tro at man må ha den. Spørs helt på hvorfor man trenger det. 

Anonymkode: 1160d...1d6

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er psykisk avhengighet det er snakk om, studier greier ikke å finne "fysisk" avhengighet. Utdrivningsrefleksen er veldig sårbar for stress og uro (hormoner), så hvis man bekymrer seg for at den er treg blir det ofte sånn. 

Men enig i at man kan prøve å unngå det hvis man kan, nettopp fordi det er lett å tro at man må ha den. Spørs helt på hvorfor man trenger det. 

Det er godt mulig, det vet jeg ingenting om. avhengighet er vel avhengighet enten det sitter i hodet eller kroppen :fnise: Det er bare verdt å være klar over dersom man bare har litt behov for den liksom. Men selvsagt, den er nok et supert hjelpemiddel for de som virkelig trenger den. 

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde god effekt. Man skal ta den ca fem minutter før amming. Den øker ikke produksjonen men hjelper at utdrivingen går raskere.

Anonymkode: 625cb...0f7

Vet du hvor lenge nesesprayen har effekt på utdrivningen? Hvis jeg ammer 45 min på ett bryst, fungerer det fortsatt på det andre brystet eller skal jeg da ha en ny dose?

Skrevet
12 minutter siden, boblevann said:

Det er godt mulig, det vet jeg ingenting om. avhengighet er vel avhengighet enten det sitter i hodet eller kroppen :fnise: Det er bare verdt å være klar over dersom man bare har litt behov for den liksom. Men selvsagt, den er nok et supert hjelpemiddel for de som virkelig trenger den. 

Nei avhengighet er ikke alltid avhengighet. ;) hvis avhengigheten er psykisk betyr det at man kan mentalt jobbe seg vekk fra den (eller som legen din - skremme den på noen :P ). 

https://relis.no/sporsmal_og_svar/11-511?source=relisdb-se

• Liker 1
Skrevet

Med eldste klarte jeg nesten ikke å pumpe. Sleit skikkelig, selv med full pupp. Gikk kun om jeg ammet samtidig.

Med yngste var det null stress, men hans melk lot seg ikke fryse🙄

Denne gangen skal jeg be om slik spray på 6ukers kontrollen. Er student, og kan ikke risikere at jeg ikke får til å pumpe, og så må jeg vente 1 mnd på time hos legen. Det går jo ikke. Blir den ikke nødvendig å bruke, så henter jeg ikke ut resepten. Men mannen min må jo ha melk å gi 😊

Skrevet

Jeg prøvde det på barseloppholdet på sykehuset på dag 3 da vi fant ut av babyen hadde gått alt for mye ned i vekt.. ammet og han virket fornøyd, men hadde tydligvis ikke fått i seg nok melk. Et sprut i et nesebor og melken flommet nesten, kjente utdrivningen skikkelig godt og baby fikk problemer med å svelge unna, stakkars! Brukte sprayen ved hver amming (kjente utdrivningen etter bare noen sekunder) i ca to uker før den kom av seg selv. Da lakk jeg som ei sil😂 den sprayen reddet iallefall ammingen her!

Skrevet

Den var gull for meg. Hadde ikke utdrivingsrefleks selv, så slapp ikke melka. Baby jobbet og jobbet, vi trodde jeg ikke hadde melk. Fikk tips fra en jordmor tilfeldigvis på dag 4, da snudde det. Brukte den i et par uker før kroppen hadde lært. Jeg sprayet ett nesebor, så ammet begge sider, såvidt jeg husker. Hvis det tok lang tid med første bryst, tok jeg bare en klunk til.

Anonymkode: fb5ca...00a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...