AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #1 Skrevet 16. januar 2020 Jeg står ovenfor et veldig vanskelig valg. For å kunne ta denne avgjørelsen må jeg nok ha synspunkter fra andre og muligens historier fra andre. Dette har jeg grublet på lenge.. Nå jobber jeg som ringevikar (ufaglært/assistent) på et sykehjem. Trives forsåvidt greit med det. Har vurdert sykepleie, men tror ikke jeg vil ha så mye ansvar på den måten sykepleiere har. Ellers kunne jeg absolutt tenke meg å bli barneskolelærer. Det er jo relativt trygt. Men så har jeg en drøm om å på sikt åpne blomsterbutikk. Jeg har jobbet i blomsterbutikk for noen år siden, men har ikke utdannelsen. Så den vil jeg ta først i så fall. Samtidig er det mange som fraråder meg det. Konkurransen blir hardere ettersom matbutikker selger blomster, folk gjør det gjerne enklere nå enn før (mange som bare bruker enkle rosebuketter til feks. konfirmasjon nå). Selv de i bransjen sier at det er tøft. Jeg bor i en liten by og det gjør det ikke noe enklere. Jeg tror jeg ville trivdes som både barneskolelærer og i blomsterbutikk, selv om det er veldig ulike utdanninger og jobber. Men spørsmålet er om jeg skal gå for det trygge eller satse på det jeg egentlig brenner for. Så jeg vil gjerne høre om noen her har tatt noen slike "sjanser" ☺️ Anonymkode: deb98...e38
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #2 Skrevet 16. januar 2020 Hvilken småby? (du trenger ikke svare) Det er bare det at jeg har tenkt sånn på å begynne å jobbe i blomsterbutikk! Har egentlig andre ting jeg er mer lidenskapelig opptatt av, men min "drømmevei" er enda vanskeligere å få til å leve av, så når jeg tenkte på hvilket arbeid som kunne vært for meg ellers så var alt jeg satt å tenkte på at det hadde vært fint å jobbe med blomster. Jeg blir gjerne litt kreativ i tankegangen jeg da, så om jeg skulle startet noe sånt på egenhånd ville jeg nok kombinert butikken med en mini-cafè og/eller evt. bruktbutikk (eller nye ting) for blomsterpotter og oppheng osv. Ja kanskje til og med et større utvalg av frø og planter til hage. Det går også an å ha workshops ol. Anonymkode: 99fd6...298
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #3 Skrevet 16. januar 2020 Jeg tenker du bør starte med å finne ut forskjellene mellom å drive egen bedrift og å være ansatt i det offentlige. Det går både på godt og vondt, for begge alternativer. Men før du vurderer å gå i en retning som involverer å starte egen bedrift må du finne ut hva det faktisk kan innebære av mangel på inntekt i kanskje lengre tid etter oppstart, hvor mye oppspart kapital du må ha, kunnskap som er nødvendig om f.eks forretningsplan, økonomi, jus og markedsføring, lengde på arbeidsuke, hva det betyr for pensjonsopptjening og sykepenger, hva det kan innebære av jobbing utenfor vanlig arbeidstid og manglende ferie. Blant annet. Du KAN få mer igjen i form av både penger og frihet i forhold til å være ansatt i det offentlige - men det kan også bli stikk motsatt. Anonymkode: 7c49b...c9c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå