Gå til innhold

Spammail der mail-adresse fra ekte nettsider brukes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg undrer meg over noe jeg har sett flere ganger i mailboksen min, spesielt det siste året eller noe sånt. Jeg får søppelmail rett inn i mailboksen, men istedet for en eller annen tilfeldig tulleadresse, får man opp at avsenderen har en seriøs adresse fra et kjent firma. Her er skjermdump fra en av de siste mailene jeg har mottatt, der avsenderen "Turid Knausen" har adressene coolstuff.no og netonnet.no:

NygCxb5.jpg

Dersom man ber om å blokkere avsenderen, får man spørsmålet "vil du blokkere [email protected]? Meldinger fra [email protected] blokkeres".
Er dette bare snedig bruk av rare skrifttyper, eller klarer spambotene å misbruke virkelige bedrifters mail-adresser? Jeg lurer også på om jeg faktisk blokkerer mail fra f.eks. netonnet dersom jeg blokkerer, eller om det bare ser sånn ut?

Noen som har peiling som kan opplyse meg? :)

Anonymkode: b061e...414

Skrevet

Skaff deg protonmail. Får ikke spam der

Anonymkode: 23987...e50

Skrevet

Det er ingen kontroll på at det man skriver som avsenderadresse i en epost er riktig på noen måte. Hvem som helst kan sende en epost som har f.eks. [email protected] som avsender hvis de vil. Hvis ikke du kan gjøre det med programmet du bruker for å sende epost så er det en begrensning i programmet, ikke i epostsystemet.

Anonymkode: 93f02...f25

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skaff deg protonmail. Får ikke spam der

Anonymkode: 23987...e50

Det var ikke det jeg spurte om. Jeg har allerede flere mailkontoer, både privat og i jobbsammenheng, så jeg har ingen interesse av å få enda en til.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen kontroll på at det man skriver som avsenderadresse i en epost er riktig på noen måte. Hvem som helst kan sende en epost som har f.eks. [email protected] som avsender hvis de vil. Hvis ikke du kan gjøre det med programmet du bruker for å sende epost så er det en begrensning i programmet, ikke i epostsystemet.

Ja men vil det ikke da komme opp hvilken adresse de egentlig sender fra om man sjekker avsenderen? F.eks. om man klikker på "svar", så finner man ofte ut at de har brukt falsk adresse ved at adressen plutselig endres til en typisk spam-adresse.

Men takk for svar.

Anonymkode: b061e...414

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Ja men vil det ikke da komme opp hvilken adresse de egentlig sender fra om man sjekker avsenderen? F.eks. om man klikker på "svar", så finner man ofte ut at de har brukt falsk adresse ved at adressen plutselig endres til en typisk spam-adresse.

Bare hvis de vil ha mulighet til å lese svaret du sender. Er målet derimot å få deg til å tro at eposten er ekte slik at du trykker på lenkene så kan de skrive akkurat det samme som ville stått i en ekte epost.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...