Gå til innhold

"Du kan være her så lenge du vil!" - hvor bokstavelig kan man ta det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg rømte fra voldelig eks og trenger en ny start et nytt sted. Venninne i nabofylke har sagt jeg bare kan komme å være hos henne så lenge jeg vil. Hun skrev uker, måneder, år, så lenge du vil. Hun bor med barn og samboer jeg ikke kjenner og jeg vet ikke noe om boligen mtp gjesterom eller sofa. 

Men hvor bokstavelig kan man ta det? Jeg trenger sårt et nytt sted å etablere meg og har self ikke tenkt til å bo i noens andre hus for alltid. Men pakker man weekend-bagen eller flyttelasset, liksom? 

Vil ikke være i veien eller føle meg til bry,  hva kan jeg bidra med for at de ikke skal føle jeg snylter? Tenkte barnepass for eksempel.. Men har aldri bodd med andre enn eks mann og har mye angst så vet ikke hvordan jeg vil trives,  vet bare at jeg må vekk og det er beste mulighet nå. Hun er en ❤svært god venninne❤ så jeg er ikke usikker på at hun mener det, men på hva som fungerer i praksis..  

Anonymkode: 34fff...065

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dra heller til et krisesenter. 

Anonymkode: c6313...df9

• Liker 12
Skrevet

Obs jeg kan ikke ha jobb så blir mye inne der jeg bor.. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dra heller til et krisesenter. 

Har vært på krisesenter ut maxtiden i kritisk fase og fikk tilbud om hjelp tim å finne bolig her, men jeg må vekk fra byen min, vekk fra alle minner, vekk  fra energien her. Har ingen venner her uansett for han isolerte meg og jeg kan aldri bli bedre her, tvert i mot. Må vekk, ny by, ny gnist, nye omgivelser, nye minner, ny hverdag, ny meg

• Liker 5
Skrevet

Jeg er glad for at du kommer deg ut av et voldelig forhold.

Jeg tror du pakker bag og litt ekstra for å tenke at du blir der "en stund" som om du ville pakket for å dra på ferie et par uker. Og så kommer du dit og så føler du på stemningen når du er der og tar det derifra. Tenker jeg. 

Hele flyttelasset kan du ikke flytte inn i leiligheten til venninna de, det må bli det du bruker i det daglige en liten stund framover. Du får være hos henne så lenge du trenger, men hun tenker nok at du etterhvert kommer til å ville bo for deg selv. Og først da trenger du hele flyttelasset ditt - med bilder og pyntegjenstander og møbler osv osv. 

• Liker 16
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Obs jeg kan ikke ha jobb så blir mye inne der jeg bor.. 

Dra til krisesenter! Der får du prate med noen som er skolert i situasjonen du står i. De kan også på sikt hjelpe deg videre med å få hjelp fra andre instanser som feks advokat, lege, psykolog og Evt ny bolig gjennom nav. 

Det er veldig dumt om du flytter til din venninne og føler deg som en byrde nå som det er du som trenger hjelp. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært på krisesenter ut maxtiden i kritisk fase og fikk tilbud om hjelp tim å finne bolig her, men jeg må vekk fra byen min, vekk fra alle minner, vekk  fra energien her. Har ingen venner her uansett for han isolerte meg og jeg kan aldri bli bedre her, tvert i mot. Må vekk, ny by, ny gnist, nye omgivelser, nye minner, ny hverdag, ny meg

Du kan dra på et krisesenter i en annen by.  Hva var Max-tiden? 

• Liker 6
Skrevet

Men alt kommer jo an på situasjonen. Om du får eget eget rom slipper dere å gå oppå hverandre. Men ja ta m en bag Og pakk klær toalettartikler viktige papirer pass medisiner PC. 

Kanskje du kan melde flytting til din venninne for noen måneder. (Postadresse) Også Ta kontakt m nav lokalt. 

Om jeg var deg ville jeg satt opp en uformell husleiekontrakt. Tilbudt å betale en symbolsk sum for Strøm / vann etc. Og satt en ca tid for leie-periode feks 3 måneder. 

Veldig snilt av din venninne. Men greit å ha ting i orden før man plutselig flytter inn i livet til noen andre. 

❤️

• Liker 8
Skrevet

Umiddelbart tenker jeg det høres ut som du har svaret på det selv, pakk for et par uker, så ta det derfra, 

Skrevet (endret)

Enig med Polly Ester. Pakk som til ferie, og så ser du an når du kommer dit. Ta i mot tilbudet, for jeg er enig i at du bør starte på nytt et annet sted. Det er fornuftig, og så kan kanskje venninnen din og du lete etter noe om en liten stund. Vil ønske deg masse lykke til! Veldig bra at du kom deg bort fra eksen din, og veldig godt du har en god venninne! ❤️

Glemte å svare på hva du kan bidra med. Vis vilje og ta intiativ til å være med på matlaging og husarbeid. Ville tatt det opp med venninnen din. 

Endret av SoWhat?
  • Liker 3
Skrevet

Min svigerbror skal flytte inn i huset vårt for en tid, han får eget rom og bad. Men vi gjorde det veldig klart at han kan være her så lenge han trenger, men at vi forventer at han finner seg et annet fast sted å bo 🙂 om han blir i 3 mnd her det helt greit, men hvis han er her i 6 mnd uten å prøve å finne sitt eget sted, så er det ikke så posetivt lenger 😅

Han var bare litt desperat etter å flytte ut fra huset til foreldrene🙂

Så tenker at du så lenge viser at du aktivt prøve å finne en annen løsning, så kan du være så lenge du vil 🙂 hun vil tydligvis hjelpe! Men ikke se på boligen som et nytt hjem. 

Anonymkode: 7fdb0...758

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min svigerbror skal flytte inn i huset vårt for en tid, han får eget rom og bad. Men vi gjorde det veldig klart at han kan være her så lenge han trenger, men at vi forventer at han finner seg et annet fast sted å bo 🙂 om han blir i 3 mnd her det helt greit, men hvis han er her i 6 mnd uten å prøve å finne sitt eget sted, så er det ikke så posetivt lenger 😅

Han var bare litt desperat etter å flytte ut fra huset til foreldrene🙂

Så tenker at du så lenge viser at du aktivt prøve å finne en annen løsning, så kan du være så lenge du vil 🙂 hun vil tydligvis hjelpe! Men ikke se på boligen som et nytt hjem. 

Anonymkode: 7fdb0...758

Ja, enig. 

det er snilt å være snill men folk flest har en grense og lyst på sitt privatliv. Uansett vil vel Ts på sikt helst ha en egen bolig. 

• Liker 3
Skrevet

Ville pakket for noen uker, så kan du heller vaske klær etterhvert. Ta i tillegg med pass, bilder, medisiner og andre viktige ting.

Flyttelasset kan du ordne med når du har funnet deg en plass å bo. Men tipper venninnen din vet situasjonen din og er klar over at du må være hos henne en stund. Men siden du har mange spørsmål så tenker jeg det er best at spør henne enn at vi skal gjette. Men når hun sier at du kan være der dager, mnd og år, så hadde jeg tenkt at jeg kunne satse på å være der ei stund, spesielt om jeg bidrar med hushjelp og mat. Men etter 1 uke eller 2 hadde jeg sikkert begynt å lete etter noe eget siden det kan ta litt tid å finne leilighet.  

Jeg er stolt av deg for at du kommer deg unna.

Lykke til♡

• Liker 2
Skrevet

Gjetter de blir glade hvis du kan lage middag et par dager, kanskje hente barna noen dager og kanskje vaske litt. Snakk med de, også må du justere etter hva du orker. Lykke til, bra at du kom deg ut av forholdet! 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dra til krisesenter!

Det er veldig dumt om du flytter til din venninne og føler deg som en byrde nå som det er du som trenger hjelp. 

Det er et veldig godt poeng jeg ikke har tenkt over.......... Jeg bare klarer ikke være her mer, men da mister jeg også den flinke psykologen min. Men jeg er redd og urolig hele tiden, har voldsalarm og ikke blitt kontaktet på en god stund nå men kan ikke holde ut å være inni meg selv, må vekk, hvor som helst, vekk fra traumene, ny hverdag og omgivelser. Har ingen venner her og føler meg bare gal!

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan dra på et krisesenter i en annen by.  Hva var Max-tiden? 

Krisesenter er et krisetilbud for de i alvorlig fare, og ikke et botilbud etter akutt fase. Man kan ikke misbruke plassene til andre i livsfare og trusselsituasjon bare fordi man er rastløs og ikke vet hvor man skal bo. 

• Liker 1
Skrevet

Problemet kommer ikke til å være gjestriheten til venninnen din.  Det kommer til å bli tålmodigheten til hennes samboer.

Er det egen infrastruktur sammen med rom i form av bad, kjøkkenkrok osv eller må alt deles?  Hadde jeg vært samboer i dette tilfellet hadde tre uker vært i enden av skalaen for at en må flytte ut.

• Liker 4
Skrevet

Kommer mye an på hvordan de bor. Hvis TS får mulighet til å bo i en kjellerleilighet eller kanskje på et loft der hun også har tilgang til eget bad og lignende, så går dette sikkert uproblematisk i noen uker/måneder.

Men, jeg ville følt meg frem når jeg kom dit. Du merker raskt hvordan stemningen er etter noen dager. Kanskje samboeren til venninnen er en like raus og omtenksom person, som ikke har noe i mot å hjelpe. Det gjelder å vise hensyn, og hjelpe til der du har mulighet til det. Barnepass kan være en fin måte å yte litt tilbake, likedan å kjøpe inn og lage middag til alle sammen av og til. Og handle inn slik at du slipper at de nærmest forsørger deg i tillegg til å gi deg husrom. Husk å gi dem tid til å være alene, og vis hensyn ved å trekke deg tilbake.

Den dagen du kommer dit, kjøp med deg en blomst til venninnen din. En slik venninne er god å ha.

Anonymkode: 9e567...2ff

• Liker 1
Skrevet

Som venninne så ville jeg helst sett at du tok med deg alt du kunne. Jeg er oppvokst med vold selv så jeg vet hvor jævlig det er. Det viktigste er at man kommer seg til helsikke vekk og slipper å dra tilbake for å hente ting. Dersom jeg hadde sagt at du kunne bli så lenge du ville så hadde jeg ment akkurat det, men folk er forskjellige så det er vanskelig å vite hvilket tidsperspektiv venninnen din har.

Anonymkode: 73a0f...b9d

• Liker 2
Skrevet

Det høres ikke bra ut at du flytter vekk fra psykologen din når du har det så dårlig. Nye omgivelser vil ikke fjerne alt det vonde inni deg, «nissen blir med på lasset». Det høres i alle fall viktig ut å etablere kontakt med hjelpeapparatet i kommunen du drar til, og gå i gang med å lete etter egen bolig der ♥️

Anonymkode: dd261...afd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...