Gå til innhold

Hvorfor er det ikke lov til å bruke øredobber på sykehus og sykehjem av ansatte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det virkelig så uhygienisk? Hvordan får man bakterier og virus på øredobben liksom? Tenker på små diskrete øredobber, ikke de som henger.

Anonymkode: 16f58...22d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det samler seg fort bakterier på øredobber, både på selve smykket og mellom huden og smykket. Samme gjelder piercinger. Har du skikkelig uflaks så kan du bli smittet av gule stafylokokker og få en skikkelig kjip infeksjon. Selv om øredobbene er små så er det jo et hull gjennom øreflippen som kan være en inngangsport til bakterier, og selv om det er evigheter siden du tok hull i ørene og såret er grodd så skal det ikke mye til hvis man har en ørliten rift. Gule stafylokokker er veldig vanlig på sykehus og kalles ofte sykehusinfeksjon. 

En annen ting er at man kan hekte seg fast i noe når man har øredobber/ringer/halskjede på seg på jobb, også små diskrete øredobber. Kollegaen min fikk øreflippen sin delt i to pga en dement pasient rev tak i øredobben hennes under stell og dro øredobben rett ned og rev opp hele flippen. Etter den episoden sluttet jeg helt å gå med øredobber på jobb (da dette skjedde så var det ikke like strengt på sykehjem som det er nå, da fikk vi lov å bruke små øredobber og giftering) 

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, skruf skrev:

Det samler seg fort bakterier på øredobber, både på selve smykket og mellom huden og smykket. Samme gjelder piercinger. Har du skikkelig uflaks så kan du bli smittet av gule stafylokokker og få en skikkelig kjip infeksjon. Selv om øredobbene er små så er det jo et hull gjennom øreflippen som kan være en inngangsport til bakterier, og selv om det er evigheter siden du tok hull i ørene og såret er grodd så skal det ikke mye til hvis man har en ørliten rift. Gule stafylokokker er veldig vanlig på sykehus og kalles ofte sykehusinfeksjon. 

En annen ting er at man kan hekte seg fast i noe når man har øredobber/ringer/halskjede på seg på jobb, også små diskrete øredobber. Kollegaen min fikk øreflippen sin delt i to pga en dement pasient rev tak i øredobben hennes under stell og dro øredobben rett ned og rev opp hele flippen. Etter den episoden sluttet jeg helt å gå med øredobber på jobb (da dette skjedde så var det ikke like strengt på sykehjem som det er nå, da fikk vi lov å bruke små øredobber og giftering) 

Tusen takk for oppklarende svar. Jeg visste ikke at det var stor smittefare i forhold til bruk av øredobber. Jeg er sykepleier og har nettopp begynt i ny jobb på sykehjem. Her ser jeg at flere av pleierne bruker øredobber. Jeg har aldri brukt det på jobb selv, har selvsagt aldri brukt andre smykker/ giftering da jeg var gift heller (er nå separert 😉). 

Skrevet

Stort at du er sykepleier og fortsatt lurer på dette. 

Anonymkode: 44679...329

• Liker 9
Skrevet

Vi får lov til å bruke øredobber på jobb(sykehjem). Andre smykker, ringer, lange negler, neglelakk er fyfy. 

Anonymkode: 463a0...861

Skrevet

Jeg er også sykepleier, har jobbet i 3 år, men har faktisk aldri hørt noe om grunnen til at man ikke kan bruke små øredobber på jobb. Så lenge hullene er grodd, så er det vel ikke så uhygienisk, tenkte jeg. Ringer og halskjeder derimot forstår jeg jo at er ekstremt uhygienisk. 

Anonymkode: f6c2c...963

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si det til intensivsykepleieren ved sykehuset jeg jobbet ved tidligere. Til og med på intensiven brukte noen av spesialsykepleierne øredobber. Var de faglig svake av den grunnen? 🙄

• Liker 2
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😂😂😂 Flirer meg i hjel, bare LOL. 

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også sykepleier, har jobbet i 3 år, men har faktisk aldri hørt noe om grunnen til at man ikke kan bruke små øredobber på jobb. Så lenge hullene er grodd, så er det vel ikke så uhygienisk, tenkte jeg. Ringer og halskjeder derimot forstår jeg jo at er ekstremt uhygienisk. 

Da lurer jeg på hvorfor du tenker at et kjede rundt halsen er ekstremt uhygienisk i forhold til ørepynt...? 

• Liker 2
Skrevet

Dette er det gjort litt undersøkelser på. 

Resultat:

Resultatet indikerer at det er vesentlig at hender og armledd holdes fri for smykker, og at negler er kortklipte. Kunstige negler tillates ikke. Daglig skifte av arbeidstøy er av betydning, da arbeidstøyet raskt kontamineres med mikroorganismer. I vårt materiale fant vi ikke begrunnelser av hygienisk eller smittevernmessig art for at halssmykker, øredobber og piercing ikke skal benyttes.

https://sykepleien.no/forskning/2012/11/er-retningslinjer-arbeidsantrekk-i-helsetjenesten-forskningsbaserte

Anonymkode: f1c23...c75

• Liker 1
Skrevet
På 16.1.2020 den 10.51, skruf skrev:

Nå er jo gule stafylokokker en helt vanlig del av normalfloraen,med 1/3 av befolkningen bærere.. Så man kan vel knapt snakke om uflaks og smitte, siden det egentlig er ganske så normalt å ha det. 

https://www.lommelegen.no/infeksjoner/hudinfeksjoner/artikkel/gule-stafylokokker/68996265

Anonymkode: c590b...fd6

Skrevet

Det er ingen bevis på at et fullstendig smkkefritt sykehus har færre infeksjoner enn andre sykehus. Det som er viktig er at hendene er smykke- og klokkefrie og neglene korte og uten kunstige negler. Det finnes heller ikke noen beviser på at neglelakk har noe å si, men det er oftest ikke innafor å bruke neglelakk når man jobber som helsepersonell. 

Anonymkode: 4a956...f52

Skrevet
On 1/16/2020 at 11:48 AM, AnonymBruker said:

😂😂😂 Flirer meg i hjel, bare LOL. 

Ja, det er til å grine av.

On 1/16/2020 at 11:36 AM, AnonymBruker said:

Si det til intensivsykepleieren ved sykehuset jeg jobbet ved tidligere. Til og med på intensiven brukte noen av spesialsykepleierne øredobber. Var de faglig svake av den grunnen? 🙄

Definitivt. 

• Liker 1
Skrevet

En ting er som nevnt at det samler seg bakterier der, så tar du på øret og så en pasient eller omvendt, og så blir det smitteoverføring. Ikke sikkert det har noe å si, men muligheten er der. Men det er også en fare hvis folk river tak som nevnt over, vet også om pleiere som har opplevd dette. Ellers kan låsen løsne og øredobben falle ned under f.eks sårstell. Veldig uheldig og en risiko for pasienten. Forstår ikke problemet med å droppe smykker på jobb. 

Anonymkode: e5100...221

• Liker 1
Skrevet
På 16.1.2020 den 10.51, skruf skrev:

Hva skal man stappe inn i hullet der øredobben sitter for at en ikke skal bli smittet da?

Anonymkode: 69c6a...f40

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal man stappe inn i hullet der øredobben sitter for at en ikke skal bli smittet da?

Anonymkode: 69c6a...f40

Kan prøve å teipe over øredobben og hullet i øreflippen 

Skrevet

Da jeg hadde sommerjobb på sykehjem fikk vi beskjed om at det ikke var så strengt fordi det uansett kom og gikk pårørende til stadig som jo ikke forholdt seg til dette. 

Anonymkode: 50dcb...3e2

Skrevet

Jobber på sykehjem og hos oss er det ikke lov med noe under albuene eller halskjeder, men små inntilsittende øredobber er lov. 

Anonymkode: ffdd9...4f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...