Gå til innhold

Klassens syndebukk (vet det er langt...)

Anbefalte innlegg

Gjest Mayamor i.i.
Skrevet

Har alle klasser en syndebukk?

Og er da den syndebukken som regel en gutt?

Har vi lettere for å skylde på et mindre pent barn enn en vever, søt jente med lyse musefletter...?

Vår situasjon:

Har en gutt som går i 3 klasse.

Han og en kamerat ble innkalt på rektors kontor da de hadde ertet en jente i klassen med at hun hadde en kjæreste.

Ok, så kan jeg som voksen si; det var da godt at det ikke var pga hudfarge, vekt, utseende, briller etc. Men for denne jenten var dette alvorlig nok, og da må vi som voksne ta dette på alvor.

Jeg fikk vite om dette 2 uker etter hendelsen da jeg skulle inn på vanlig foreldresamtale sammen med gutten min våren 2005.

Lærer la ansiktet sitt i de alvorligste folder og fortalte om at min gutt og en klassekamerat hadde ertet en jente (beskrevet over).

"Men jeg vet jo at dette ikke er din gutts feil", fortsatte læreren. ""Per" er klassens store urokråke og lurte gutten din med på dette".

Jeg svarte at min gutt må ta ansvar for egne handlinger og ta sin del av straffen, hvor lærer mente at dersom bare mitt barn unngikk "Per", ville det gå bra.

Må innrømme at jeg ble forundret over at en lærer kunne utlevere et annet barn på denne måten, men ville ikke lage ubehageligheter og fortsatte å snakke om min gutt istedet. Ble enig med lærer om at jeg skulle få beskjed umiddelbart dersom det skjedde flere hendelser på skolen.

Nå har det gått 3 mnd og jeg har ikke fått noen beskjeder fra skolen om dårlig oppførsel på min sønn.

For noen dager siden var da "Per" med gutten min hjem. Jeg kunne bare se en høflig gutt som takket for maten, gjorde leksene da jeg ba dem om det, lekte med sønnen min og ja; han er hjertelig velkommen hjem til oss flere ganger.

Moren hentet ham og vi utveslet et par høflighetsfraser og hun spurte litt "engstelig" om "Per" hadde oppført seg bra hos meg. Jeg svarte ja at "Per" er velkommen hjem til oss flere ganger.

Senere samme kveld ringte mamman til "Per" meg og fortalte at "Per" hadde ikke hatt det så kjekt på lenge. Han ville komme hjem til hver dag. Han ble mobbet på skolen, vantrivdes i klassen (unntatt med med min sønn, som igjen lærerne prøvde å holde fra hverandre), hadde begyndt å bare være inne. Gutten gruer seg til å gå på skolen og mener at lærer snakker så sinna til ham hele tiden.

Samme episode som jeg nevnte innledningsvis snakket vi også om:

Hun ble innkalt på rektors kontor dagen etter hendelsen.

Der var også mor til jenten, lærer, rådgiver og lærer som hadde inspeksjon da episoden skjedde. Hun fikk virkelig høre hvilken umulig gutt hun hadde og at nå var det nok. Han ble utvist fra skolen i 3 dager.

Gutten er utredet for adhd og dysileksi (etter krav fra lærer), og har svart på hvitt at han ikke har noen "mangler". Han er bare en aktiv gutt som "synes" i klassen.

Hvorfor ble gutten min sin side i denne saken bedømt som en bagatell, mens "Per" fikk alvorlige konsekvenser.

Må også legge til at denne jenten ikke var helt uten skyld heller. Ertingen gikk fram og tilbake. Men klart at det ble for mye med to mot en...

Men samme jente går nå rundt med en fandenivolsk innstilling til "Per" og erter ham når ingen ser det.

Gutten min går fri alt. Han er klassens lille klovn.

Han er ikke slem mot noen, bare litt fleipete.

Og det er visst flere av jentene som er småforelsket i ham (uten at han har noen interesse for det da...)

Lærere synes han er en skikkelig liten sjarmør.

Godt for ham (og meg...) men er det rettferdig...?

Og da gjentar jeg spørmålet mitt innledningsvis:

Mayamor ikke innlogget

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å,stakkar.Jeg fikk virkelig vondt av ham jeg.Det er så urettferdig.Det viser bare at voksne også stempler andre.Men barn da.Herlighet.

De skryter på seg pedagogiske greier,men dette er da langt fra det.

Jeg tror nok desverre at slikt forekommer,hvor noen blir klassens synebukk.Som andre blir klassens yndling.

Forbanna urettferdig med den behandlingen han får.

Det er veldig bra han har sønnen din som venn.Jeg hadde aldri holdt barnet mitt unna bare pga et rykte.Jeg også ville gjort som deg.Behandlet ham og sett på ham utifra slik dere erfarer ham.

Grr,jeg blir så sint over slikt som dette.

Gjest Violetta
Skrevet

Dette er jo regelrett mobbing fra lærerens side! At det går an! :o

Jeg ville gått videre med dette, jo før jo heller. Det er klart "Per" ikke kan trives på skolen når læreren har stemplet ham som håpløs!

Ja, det er godt han har din gutt som sin venn. Men din gutt kan jo ikke ta støyten for ham hele tiden, og risikere at de begge to blir utstøtt etter hvert...

Ta det opp med rektor. Om ikke dette hjelper ville jeg gått til kommunen. Voksne folk kan ikke oppføre seg slik mot små barn. Og JA, de er små når de går i 3. klasse.

Får man altså utvisning i 3. klasse? :o

Gjest Gjesta
Skrevet

Lærere er som andre mennesker, noen barn liker man bedre enn andre. Vi ser jo dette tydelig i barnehagen også, at vi blir mer glad i noen barn enn i andre.

Utfordringen blir jo å ikke la seg påvirke av egne følelser.

Jeg syns stadig jeg hører om voksne som ikke klarer å skille mellom sak og person, eller sak og barn for å si det slik.

Enkelte voksne burde ikke jobbe med barn.

Jeg syns at du som mor bør fortsette å invitere Per hjem til dere, så lenge du ser at sønnen din har glede av det, slik at vennskapet kan styrkes. For det er jo tydelig at Per har godt av det også. Og for meg kan ikke pluss og pluss bli minus.

At læreren vil forsøke å skille disse to ville jeg satt meg i mot.

Gjest Mayamor
Skrevet

Men jeg må innrømme at det er litt vanskelig for meg også dette her: Jeg vet som sagt ikke hvordan "Per" oppfører seg mot medelever og lærere.

Det kan jo hende at han virkelig er et "problembarn" og uromoment.

Og dersom han er det; vil ikke min sønn også få samme rykte. :-?

Det sies at en kjenner folk på sine venner...

Men som jeg allerede har skrevet: i mine øyner er "Per" en helt vanlig gutt som ikke var stor i munnen eller noe med meg iallefall.

Og jeg har jo sett ham på fotballtrening og kamper hvor han heller ikke er frekk eller noe.

Hjertet mitt verker for denne gutten. :cry:

Rektor står visstnok på lærer sin side da mor til "Per" har klaget dette inn. Men dette vet jeg svært lite om, da det meste her er helt nytt for meg (og kommer fra mor til "Per").

Jeg føler det er vanskelig å engasjere meg for denne gutten uten å vite 100% sikkert hva som er sant og oppspinn.

Uten å vite om moren bare overreagerer - men jeg fikk jo en liten vekker da lærer snakket så nedsettende om gutten til meg mens min sønn også hørte på. :-?

Min sønn er en helt vanlig gutt med sine gode og dårlige sider.

Læreren på gamle skolen hadde også et "softspot" for ham.

Det kan ha noe med å gjøre at han er yngst i klassen og lav av vekst...?

Men det er jo bare gjetting fra min side.

Skal jo bare være glad for at han er godt likt.

"Per" er iallefall hjertelig velkommen hjem til oss.

Så får jeg heller holde øynene mine åpne...

Vi er innflyttere til denne "bygden" og får dermed ikke innsyn i bygdesnakket (som jeg ikke ante noe om...). Så for alt jeg vet, snakkes det liflig om oss også uten at jeg vet om det eller hva det gjelder.

Vi har bodd her i litt over et år nå.

Føler derimot at alle er vennlige og imøtekommende og har ikke noe vondt å si om noe eller noen.

Er oppvokst i Bergen og ikke vandt med "bygdesnakk", selv om selvsagt naborykter går "alle" steder...

Men tilbake til spørsmålet:

Har vi lettere for å skylde på et mindre pent barn enn en vever, søt jente med lyse musefletter...?

Tusen takk for innspill.

Mayamor

Skrevet

Uff... Det var som å bli satt mange år tilbake i tid.

Jeg hadde en slik gutt i klassen, han fikk skylden for alt uansett hva det var. Han syntes også godt, men egentlig ikke noe vondt i ham. Det gikk verre og verre med ham, til vi gikk over til ungdomskolen. Da fikk vi en lærer som ikke forskjellsbehandlet oss og fikk ham opp og frem igjen. Litt for sent desverre, for han hadde allerede havnet utpå skråplanet. Traff søsteren hans nettopp da, han har fått baby og skal gifte seg snart, da ble jeg glad!!

Som svar på spørsmålet, så tror jeg alle har en syndebukk og at det nok i flere tilfeller er en gutt som kanskje ikke helt er blant de mest populære. Desverre!!!

kjempefint at du tar fatt i det Mayamor, la dem leke sammen og gjør ditt beste for å hjelpe! Han kommer til å trenge det!

Skrevet

Min bror var klassens syndebukk. Han fikk tilogmed skylden for ting om skjedde når han lå syk hjemme i sengen. :o Læreren stolte blindt på hva de andre elevene fortalte.

Sannheten var jo at han ofte var blandet i tull, men slettes ikke alltid. Var også mange som syntes det var gøy å trekke ham opp og se hvor my rart de fikk ham til å gjøre. Disse fikk sjelden tilsnakk.

Bestevennen til en kamerat av meg var klassens syndebukk. han fikk ikke engang gå i bursdagsselskap, unntatt til min kamerat. I dag er han en flott voksen mann, med knallkarakterer fra vgs og embetsstudie bak seg.

Jeg er glad for at du tar slikt på alvor Mayamor.

Gjest Primula
Skrevet

for å svare på det du spurte om først:

Jeg tror nok desverre at mange klasser har en syndebukk som ofte får skylden for det som skjer. Jeg tror nok også at du har rett i at det ofte er en gutt som er syndebukken. Det jeg har oppfattet gjennom min erfaring i skoleverket er at de flinke, snille, gjerne "pene" guttene blir populære, også hos lærerne, mens de som er mer umoderne, ikke så "pene", peller seg i i nesa, kanskje er litt frekke, blir upopulære og til slutt syndebukk. Jeg må legge til at dette er veldig generelt beskrevet, og at jeg synes dte er synd at det er sånn.

Tilbake til den saken trådstarter beskrev: jeg synes dette hørtes utrolig ut. jeg kan ikke fatte annet enn at det må ligge mye mer bak. Å utvise en elev på barneskolen er noe man gjør svært sjelden. På vår skole har vi fått høre at vi ikke har lov til å utvise elever uansett. dersom dette er slik som du har beskrevet det, vitner det om totalt feil behandling av skolen, og det må du gå videre med. Jeg tror nok "Pers" mor vil være glad for at du tar kontakt med henen, og snakker deres sak.

Skrevet

Det er et kjempestort ansvar å lede en klasse. Det er lett å gå inn i et spor, og ta de lette utveier i en hektisk skolehverdag. Jeg mener at èn voksenperson ikke skulle få lov å ha ansvaret for en klasse alene. Det er sundt med åpenhet og et kritisk blikk fra kollegaer.

Ja. Jeg tror det er veldig lett at læreren kan se på en elev som "problemet" og at denne blir stemplet. Noe resten av barnegruppa oppfatter umiddelbart. Mye av mobbingen i skolen skjer også fra lærerhold. Det har jeg sett mye av da jeg gikk på skolen. Håper at det har blitt noe bedre nå enn for noen år siden, med større bevissthet rundt tema. Men mekanismene er de samme.

Stå på for denne gutten!

Skrevet

Jeg tror ikke alle klasser har noen syndebukk. Det kan jeg ikke huske at vi hadde i min klasse hvertfall. Jeg husker at det var et par jenter som jeg (i ettertid selvfølgelig) forstår skapte endel problemer og sannsynligvis ikke hadde det lett hjemme. Intrykket var at lærerne hadde større tålmodighet med disse enn med oss andre i klassen. Dvs. faktisk tillott litt mere uorden og bråk fra dem enn andre. Som liten syntes jeg dette var urettferdig også.

Det er lærerens ansvar at alle barna får like muligheter. 3. klasse er tidlig å "avskrive" noen som problembarn.

Gjest ghjest
Skrevet

Det er selvsagt ikke alle klasser som har en syndebukk, for det finnes jo lærere som er voksne nok til å skille sak og barn, som det ble nevnt over her. I klassen min på barne og ungdomsskloen vet jeg at i hvert fall klassestyrer ikke trengte syndebukker, vi ble stort sett respektert og sett fra flere sider (ikke alltid, men stort sett).

I klassen til broren min, som var en klasse med mange urolige elever, var det helt tydelig at enkelte lærere valgte seg ut elever de ikke likte, og det var ofte gutter. Gutter bråker mer og er mer synlige, og de er også ofte faglig svake/umodne. Broren min var en av syndebukkene til en av lærerne, av de andre ble han godt likt. Jeg har ingen problemer med å tro at han bråkte og kanskje svarte frekt til denne læreren, men faktum er at samme lærer ønsket å gi han nedsatt oppførselskarakter på avgangsvitnemålet. Ingen andre lærere hadde noe å utsette på broren min, men godtok at karakteren ble nedsatt - for å unngå konflikt med denne læreren. Foreldrene mine ønsket å få vite hvorfor, og hvorfor de ikke var kontaktet tidligere, men da fikk de ikke noe troverdig svar. Det endte raskt med at karakteren ble satt opp igjen.

Jeg synes det er skremmende å tenke på at en del barn blir dømt av lærerne eller andre voksenpersoner - og at de ikke får noen fair sjanse til å vise at de ikke BARE er urolige eller "dårlige" elever. Selvsagt skal bråk og dårlig oppførsel straffes, men det bør skje mest mulig rettferdig. Og når resten av lærerne lar en hevngjerrig lærer ture frem fordi de ikke orker konflikt :o

Jeg synes det er fint at du lar sønnen din være sammen med gutten du beskriver. Selvsagt må man være obs på negativ og destruktiv atferd, men det er fint at du "dømmer" ut fra hva du ser selv, ikke hva skolen beskriver.

Skrevet

Jeg tror at det er veldig mye favorisering og forskjellsbehandling både i skolen og i barnehagene. "Trynepolitikk" rett og slett. At det alltid er en gutt som blir syndebukk tror jeg ikke er tillfelle. Her tror jeg rett og slett at det har sammenheng med om hvorvidt læreren har barn selv og av hvilket kjønn. Har læreren jente, kan h*n være mer tilbøyelig til å se mildere på jenter, og omvendt hvis h*n har gutt. Dette har jeg selv erfart.

En lærer på en av skolene jeg har gått på, spurte alle barna om hvilken bil mor/far hadde. Og hva de jobbet med. De som hadde volvo ble kjempepop hos denne lærern. Tro det eller ei, hvor idiotisk det enn høres ut. :roll:

Har man mistanke om at ens barn blir urettferdig behandlet hadde jeg i første omgang gått sporenstreks til rektor og tatt opp problemet. Og jeg hadde ikke gitt meg der, hvis ikke det ble tatt på alvor.

Vi sender barna våre til skolen fordi de skal lære - ikke bare å lese og skrive - men for at de skal utvikle seg og helst bli glade og harmoniske barn som trives. Når det motsatte skjer, må man gjøre alt man kan for at utviklingen videre ikke forverres.

Akkurat i dette tilfellet her vet du som du sier ikke helt hva som er tilfelle, men alt tyder på at læreren ikke opptrer korrekt og det synes ikke jeg h*n skal få fortsette med.

Barn er barn, og det er de voksnes oppgave å lede dem på rett vei. At enkelte setter stempel på barn er noe av det verste jeg ser. Jeg tror ikke noe på at noen barn er født slemme og umulige. Det er de voksne rundt barna som avgjør hvordan barna utvikler seg. Og alle barn har rett på lik behandling under like vilkår som alle andre!

Gjest Embla s
Skrevet

Ja, jeg tror mange klasser har en syndebukk, og jeg tror også dette gjelder barnehagen. Tror dette ofte er barn med som faller litt utenfor pga manglende impulskontroll, barn som får mye negativ oppmerksomhet fra voksne. Har selv sett hvordan "søte, små jenter" begynner å hylgrine bare "syndebukken" er såvidt nær dem. Så får han kjeft og den søte lille jenta får trøst og kos :-?

Stigmatisering av barn er ille, og det er de voksne som fører ann.

Skrevet

Mayamor: Jeg vet jeg ikke svarer på spørsmålene dine, men vil bare si at "Per" en gang vil være veldig glad for at du fantes.

Du er så klok at du i grunnen ikke trenger noen råd i denne saken...allikevel tillater jeg meg å komme med ett: påpek hans gode sider. Snakke positivt om ham til moren mens han hører på....osv.

Jeg er glad det finnes mennesker som deg i omgivelsene til barn som kanskje er stigmatisert på helt feil grunnlag.

:)

Gjest Mayamor
Skrevet

:sjenert: Tusen takk for masse innspill. :blomst:

Klem fra Mayamor

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville tatt affære her, er helt hårreisende at dette skjer.

Jeg var delivs syndebukk, for di jeg brølte høyest og stod på kravene hele tiden.

Har gått greit med meg da, men denne gutten skal da få slippe å oppleve sånne leie ting

Skrevet

Det er opplagt lettere å "skylde" på en gutt som synes godt enn en "søt" jente...

Har selv hatt gutt i en klasse - hvor læreren egentlig ikke likte å ha gutter i klassen - de laget for mye støy :roll: Hun jobbet bl.a. aktivt for å utestenge en gutt med ADHD - som egentlig ikke laget mye styr - men nok slet mer enn de "flinke" jentene med å lære.

Hun syntes i utgangspunktet gutter var en uting .. og dette var holdninger hun formidlet til alle jentene .. og jenteforeldrene.

Noen av disse foreldrene igjen ble meget overrasket da de fikk møte disse guttene - og så at de faktisk både var høflige - satt stille på stolene og jobbet bra - og var flotte unger. De hadde blitt fortalt at det var en jeng med ville ustyrlige gutter - som ødela alt arbeidsmiljøet i klassen - og jentene var bare søte og snille.

Samme lærer presterte på siste avslutning - før de heldigvis byttet lærer i 5. klasse - å si noe om hver elev ..: Alle jentene ble skrytt av for evner - og hvor flittige og flinke og arbeidssomme de var - mens guttene i beste fall ble kommentert med at xxx løper hvertfall fort. :roll:

Heldigvis fikk klassen en ny lærer i fjerde klasse - som fikk satt ting i perspektiv - og som klarte å lage et utrolig godt klassemiljø i en klasse hvor det var motarbeidet fra lærerens side tidligere.

Gjest Mayamor
Skrevet

Godt å høre din historie, LilleBille.

Nå skal denne klassen få ny lærer om 2 år.

Håper bare ikke at ny lærer allerede er forutinntatt for "Per" når hxn tar over klassen...

Jeg er jente, ikke en søt en med lyse musefletter, men en som ble likt av lærere - tror jeg... :wink:

Havnet iallefall ikke ikke i klammer i med lærerne.

Husker selv at jeg hadde en "Per" i min klasse på barneskolen.

Flyttet mellom barne og ungdomskole, og jammen var det ikke en "Per" der også...

Men var det egenlig slik at begge disse "Per-ene" var så fryktelige?

Var det slik at det var mye uro i klassen og da var en "Per" god å legge skyld på...?

Felles for de to "Per-ene" jeg har gått i klasse med, var at ja: de gjorde litt ugagn. Og det ble de som regel fersket i. Men også beskyldt for ting de ikke hadde gjort.

Må innrømme at jeg har tenkt på dette i mange dager nå.

Kommer til å følge nøye med videre.

Og så lenge min gutt og "Per" trives sammen:

er han hjertelig velkommen hjem til oss. :Nikke:

Mayamor

Skrevet
Kommer til å følge nøye med videre.

Og så lenge min gutt og "Per" trives sammen:

er han hjertelig velkommen hjem til oss. :Nikke:

:blomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...