Gå til innhold

Kommunikasjonsrådgiver - hva tjener du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å jobbe som kommunikasjonsrådgiver, og har naturligvis prøvd å undersøke hva som er vanlig å tjene.

Alle tallene jeg finner er at det er vanlig å tjene mellom 500 og 600 000 kr når man er under 30 (jeg er 28).

Jeg synes at det høres litt mye ut, i hvert fall i starten. Derfor vil jeg høre med ekte folk, og ikke bare statistikker.

Du som kommunikasjonsrådgiver/informasjonsrådgiver - hva tjener du? Og hvilken sektor er du i? :) 

Anonymkode: 4b152...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen som jobber med dette, eller kjenner noen som jobber med det? 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offentlig sektor er lavere enn privat som regel. Også kommer det an på hvor du bor. Stor by vs lite sted. Jeg tjener ca 580, men kunne nok fått opp mot 650 i det private på riktig sted. Men nå har jeg stabil jobb i staten som gir meg mye nye erfaringer. Er 35. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunikasjonsrådgiver kan jo være så mangt. Lønna er jo helt forskjellig om du jobber for en kommunal etat enn om du jobber i Equinor.

Anonymkode: 5e74b...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommunikasjonsrådgiver kan jo være så mangt. Lønna er jo helt forskjellig om du jobber for en kommunal etat enn om du jobber i Equinor.

Anonymkode: 5e74b...bfd

Hva mener du med at en kommunikasjonsrådgiver kan være så mangt?

Jeg vet at kommunal lønn er dårligere. Er derfor jeg ber om å spesifisere sektor :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i staten, tjener 600'.

Anonymkode: b580b...f44

Hvor gammel er du, og hvilken utdanning/bakgrunn har du? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 583 000 i det offentlige. Er 31 år. 

Anonymkode: deb28...88f

Er du fornøyd med lønna di? :) Hva gjør du mest av i jobben din?

Hvilken bakgrunn har du? Utdanning og/eller arbeidserfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner ei som tjener 620.000 og er 26 år.

Anonymkode: ba64c...c09

Åj! Det var mye til å være så ung! Regner med at lønna stiger med ansienniteten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Rundt 583 000 i det offentlige. Er 31 år. 

Ca det samme her, offentlig og 30 år. Men som 25-åring tjente jeg 370.000. Så har vært en bratt lønnsstigning.

Har master og jobbet masse under studiene, med relevante ting. Tok ca 4 år å få en fast jobb som kommunikasjonsrådgiver. Mange om beinet, og har møtt flere som har fått noen av de jobbene jeg har søkt, og de ofte vært eldre enn meg.

Anonymkode: e39e5...1a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Er du fornøyd med lønna di? :) Hva gjør du mest av i jobben din?

Hvilken bakgrunn har du? Utdanning og/eller arbeidserfaring?

Ja, helt grei lønn det. Har steget veldig de siste årene fordi jeg har gjort det bra i lokale lønnsforhandlinger. Jobber med alt mulig: tekstforfatter, fotograf, manus, rådgiver for ledelse, nettsidebygging, arrangementer, intern kommunikasjon, videoproduksjon, mediekontakt og mye mer. Har bakgrunn fra journalistikk, men har jobbet med kommunikasjon de siste fem årene. 

Kommunikasjonsforeningen har god statistikk over hva du kan forvente i lønn ut fra alder, ansiennitet, kjønn (😔), bransje, osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.1.2020 den 20.54, AnonymBruker skrev:

Ja, helt grei lønn det. Har steget veldig de siste årene fordi jeg har gjort det bra i lokale lønnsforhandlinger. Jobber med alt mulig: tekstforfatter, fotograf, manus, rådgiver for ledelse, nettsidebygging, arrangementer, intern kommunikasjon, videoproduksjon, mediekontakt og mye mer. Har bakgrunn fra journalistikk, men har jobbet med kommunikasjon de siste fem årene. 

Kommunikasjonsforeningen har god statistikk over hva du kan forvente i lønn ut fra alder, ansiennitet, kjønn (😔), bransje, osv. 

Takk for utfyllende svar :) Ja, hadde inntrykk av at man blir en slags "kreativ potet". Har mye relevant erfaring + utdannelse, så håper å få jobben jeg har søkt på. Men mistenker (etter å ha sett på hvem som har "likt" stillingsutlysningen på LinkedIn) at det er flere med bra bakgrunn som søker.

Brukte Kommunikasjonsforeningens lønnskalkulator, og ble overrasket over hvor høy lønn det var når jeg checket på alle de dårligste variablene:

- Under 30
- Kvinne
- Offentlig sektor

Derfor måtte jeg google, og fant veldig like tall. Syntes fortsatt det var mye, så måtte sjekke med ekte folk :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2020 den 19.33, AnonymBruker skrev:

Ca det samme her, offentlig og 30 år. Men som 25-åring tjente jeg 370.000. Så har vært en bratt lønnsstigning.

Har master og jobbet masse under studiene, med relevante ting. Tok ca 4 år å få en fast jobb som kommunikasjonsrådgiver. Mange om beinet, og har møtt flere som har fått noen av de jobbene jeg har søkt, og de ofte vært eldre enn meg.

Anonymkode: e39e5...1a3

Hva har du master i, og hvilken by bor du i? :)

Har inntrykk av at det må være et mareritt å søke i Oslo (selv om at alle de spennende jobbene er der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...