AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #1 Skrevet 15. januar 2020 Hei! Fikk ganske spontant ny jobb (uten å søke), og ser at jeg har planer en av de første helgene jeg er satt opp til vakt. Skal få besøk av kjæresten (avstandsforhold), noe som ble avtalt og planlagt 1,5 mnd før jeg visste om jobben. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: a5f6f...a9a
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #2 Skrevet 15. januar 2020 Snakke med leder selvfølgelig. Om du fikk jobb "over natta" skjønner de fleste at folk allerede har lagt noen planer. Du trenger ikke å utbrodere at det "bare" er kjærestebesøk. Si du kan jobbe en annen helg istedet. Anonymkode: 4650d...67c 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #3 Skrevet 15. januar 2020 Jeg ville ikke forklart det med at du får kjærestebesøk, da det sier noe om prioriteringene dine sett fra arbeidsgivers side. (Å allerede som nyansatt være «vanskelig» når det gjelder vaktlista er sjelden positivt). Men det går an å spørre om det er mulig å bytte. Er det vanskelig å bytte så er det egentlig bare sånn det er noen ganger.. Anonymkode: 9c521...d30 5
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #4 Skrevet 15. januar 2020 Har ikke begynt i jobben enda, begynner i starten av februar, og jeg føler det er utrolig ubehagelig å ikke være tilgjengelig på grunn av et kjærestebesøk, men det betyr mye for meg. Vil nok ikke presisere for arbeidsgiver at det er et kjærestebesøk, men føler jeg gjør meg veldig vanskelig. Anonymkode: a5f6f...a9a
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #5 Skrevet 15. januar 2020 39 minutter siden, AnonymBruker said: Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: a5f6f...a9a Seriøst? Du skal snakke med sjefen din, selvsagt. Tror du virkelig at Kvinneguiden kan gi deg et bedre svar enn sjefen din? Anonymkode: 4be10...a9f 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #6 Skrevet 15. januar 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke begynt i jobben enda, begynner i starten av februar, og jeg føler det er utrolig ubehagelig å ikke være tilgjengelig på grunn av et kjærestebesøk, men det betyr mye for meg. Vil nok ikke presisere for arbeidsgiver at det er et kjærestebesøk, men føler jeg gjør meg veldig vanskelig. Anonymkode: a5f6f...a9a Så lenge det er snakk om så langt fram i tid så ville jeg nok heller endret planene. Helt sikker på at kjæresten forstår det. Du kan jo dessuten fortsatt få besøk av kjæresten, du skal sikkert ikke jobbe lenger enn 8 timer om dagen? Når man føler seg som en vanskelig ansatt så er man som regel det:) Anonymkode: 9c521...d30
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #7 Skrevet 16. januar 2020 Haha så mange dumme utsagn ... Du spør da ikke sjefen din om lov, bare gi beskjed om at du ikke kan jobbe da. Enklere er det ikke. Folk må slutte å være "redd" for jobben sin, og sette noen krav. Anonymkode: 1eb75...36a 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #8 Skrevet 16. januar 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Så lenge det er snakk om så langt fram i tid så ville jeg nok heller endret planene. Helt sikker på at kjæresten forstår det. Du kan jo dessuten fortsatt få besøk av kjæresten, du skal sikkert ikke jobbe lenger enn 8 timer om dagen? Når man føler seg som en vanskelig ansatt så er man som regel det:) Anonymkode: 9c521...d30 Han har tatt fri og betalt for reisen, så avlyse kommer kan vi ikke gjøre dessverre. Anonymkode: a5f6f...a9a
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #9 Skrevet 16. januar 2020 Var ikke så ryddig av arbeidsgiver å ikke avklare når du kan begynne før oppstart syntes jeg, men gjort er gjort. Uansett bør du si fra til arbeidsgiver, er det ikke mulig å bytte må du belage det på å jobbe. Kjipt, men sånn er det noen ganger, og dere får vel sett hverandre litt uansett? Anonymkode: 1d670...9a2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #10 Skrevet 16. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Haha så mange dumme utsagn ... Du spør da ikke sjefen din om lov, bare gi beskjed om at du ikke kan jobbe da. Enklere er det ikke. Folk må slutte å være "redd" for jobben sin, og sette noen krav. Anonymkode: 1eb75...36a Man kan kreve så mye man vil, men til syvende er det faktisk sjefen som bestemmer på arbeidsplassen. Veldig mange som ikke skjønner dette og tror man bare kan gjøre som man vil. Vaktplanen bestemmes faktisk av sjefen. Så her burde jo TS egentlig ha sagt fra før hun signerte på kontrakten, om at denne helga ble en utfordring. Slike ting pleier å løse seg hvis man har en vettug sjef, men man kan ikke gå rundt å kreve fri når man vil. Å være litt rund i kantene og fleksibel har man faktisk alt å vinne på. Jeg vil tro at når man får ny jobb over natten er det ikke akkurat sjokkerende at man har noen planer, og som sagt, slike ting pleier å løse seg. Men de fleste sjefer vil jo respondere bedre på et hyggelig spørsmål enn på et krav. Når man akkurat har fått ny jobb vil man ikke få rykte på seg som vrang og lite samarbeidsvillig. Si at du har planer den helgen, men tilby deg samtidig å jobbe en annen helg. Anonymkode: 0cd41...85a 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #11 Skrevet 16. januar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Haha så mange dumme utsagn ... Du spør da ikke sjefen din om lov, bare gi beskjed om at du ikke kan jobbe da. Enklere er det ikke. Folk må slutte å være "redd" for jobben sin, og sette noen krav. Anonymkode: 1eb75...36a det handler ikek om å kreve. ingen kan kreve å få fri fra jobb på oppsatte vakter. sier seg selv at ansatte ikke bare kan ta seg fri når de vil. handler om å ta ansvar for den jobben man har tatt Anonymkode: a7152...d1b 1
galaxy Skrevet 16. januar 2020 #12 Skrevet 16. januar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Haha så mange dumme utsagn ... Du spør da ikke sjefen din om lov, bare gi beskjed om at du ikke kan jobbe da. Enklere er det ikke. Folk må slutte å være "redd" for jobben sin, og sette noen krav. Anonymkode: 1eb75...36a så enkelt er det ikek nei. du kan ikke KREVE fri på oppsatte vakter. herregud for en idiotisk innstilling 1
C8H10N4O2 Skrevet 16. januar 2020 #13 Skrevet 16. januar 2020 Jeg har flytta på en kjøpt og betalt ferietur på grunn av ny jobb en gang. Vi tapte penger på det. Hvor lenge skal kjæresten være på besøk, og hvor lange vakter er du oppsatt på?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå