Gå til innhold

«Kjeft» fra mor i 14åringen sin klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dattera vår (9klasse) har det siste halvåret «tatt seg av» en jente i klassen sin. Denne jenta sliter sosialt, har en trøblete familiesituasjon, forteller mye løgn, har stort behov for oppmerksomhet, har blitt mobba, sliter med overvekt og det psykiske... mye greier. Min datter har sett henne ha lite/ingen venner, og bestemte seg for å være der for henne. I starten synes jeg det var en veldig fin ting og var stolt av henne, men denne jenta har skapt så mye frustrasjon og sinne for dattera mi at jeg ikke veit om det var for det beste at hun skulle bli sett på som en «bestevenn» av denne jenta. 

I dag toppa deg seg for dattera vår, og hun kom til å si noe som kom ut litt feil. Dattera vår hadde nettop vært til BUP, da hun sliter med en depresjon, og kom tilbake på skolen ganske nedfor. En av de andre i klassen hadde visstnok spurt henne om hun hadde vært på butikken og dattera vår svarte «ja», da sier denne jenta høyt, så ca. 10 andre hørte, «nei hun har vært på bup» og lo av det. Jeg skjønner at dattera vår ble frustrert her, da hun ikke vil at noen skal vite om at hun går der, og hun svarte tilbake noe sånt: «Hold kjeft, *navn på jenta*. Herregud så dum jeg er som har fortalt noe som helst til deg. Ofra min sosiale status for deg har jeg også. Fyfaen» Det var slemt sagt, ja. Men det har vært så mye med denne jenta i det siste, og jeg skjønner at dattera vår reagerte sånn. Uten å ha sagt noe mer, gikk dattera vår ut av klasserommet og snakket ikke mer med denne jenta mer i løpet av dagen.

Nå, klokka halv elleve, sender moren til jenta melding til meg. Hun skriver hvor synd det er på jenta si, og at dette var det siste hun trengte med sin mobbehistorie. Hun skriver at jeg må ta en prat med dattera mi om folkeskikk, og hun sier at jenta forventer en unnskyldning i morgen.

Jeg kjenner jeg blir skikkelig forbanna, og satt ut. Dattera vår har gitt bort merkeklær (av typen fila, Adidas, Nike) til denne jenta fordi hun har syntes så synd på henne når hun har fortalt om hvor dårlig økonomi men så har hun uker senere dukket opp på tentamen med den nyeste macbooken som hun har fått i gave fordi hun har klart å gå med regulering i 2 år, dattera vår har brukt mange lørdager for å være med denne jenta isteden for «jentegjengen», hun har vært som en psykolog for denne jenta, og fortalt henne ting som «jeg går også til bup» så jenta skal føle seg bedre. Jeg mener jo det er denne jenta som trenger en prat om folkeskikk. 

Men så til poenget: hva i alle dager svarer jeg på denne meldinga fra moren?

Anonymkode: 9369f...41c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke spesielt bra å legge ut dette på KG. Dårlig dømmekraft.

Anonymkode: cf5c6...5be

• Liker 17
Skrevet

Tror både du og din datter må jobbe med å sette sunne grenser til denne familien. Jenta di har vært utrolig snill, men virker som hun har ofret for mye og nå blir utnyttet. Ta det opp med datteren din at kontakten bør begrenses. 

Anonymkode: 9e836...80e

• Liker 16
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke spesielt bra å legge ut dette på KG. Dårlig dømmekraft.

Anonymkode: cf5c6...5be

Mulig det, men det ble så mye for meg og nå. Ble så frustrert at det måtte bare ut.

ts

Anonymkode: 9369f...41c

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror jeg ville sagt at begge to ble ufine mot hverandre, og at de får ordne opp seg imellom. Det er ikke slik at datteren din skal legge seg flat og si unnskyld, hun skal ikke godta hva som helst kun fordi denne venninnen har blitt/blir mobba.

Si at datteren din har lært seg folkeskikk hjemmefra, men at begeret kan renne over for alle. 

Anonymkode: f719b...89b

• Liker 37
Gjest Emmaa90
Skrevet

Er egentlig tilhenger av å svare på meldinger osv, av ren folkeskikk. Men enig med Leamur. Ikke svar på meldingen, ihvertfall ikke ikveld. Dere er begge mødre med døtre dere er glade i, og følelsene kan bli litt sterke. Gi det en hvile/tenke pause og se ann situasjonen imorgen, hva som føles rett da mtp. å svare eller ei 🤔

Skrevet (endret)

Jeg tenker at du er din datters mor, og at hun (under forutsetning av at historien stemmer) ikke skal tvinges til å gå på akkord med seg selv fordi at andre har det vondt inni seg. 

Denne jenta som har det vanskelig må også lære hva som er akseptabelt å dele av informasjon om sine venner og hva konsekvensen er når man bryter tillit. Generelt er det hyggelig å gi en gave til en venn i blant, men det er også det. 

Tenker at din datter vær prioritere seg selv også... 

Endret av Lacy
  • Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror både du og din datter må jobbe med å sette sunne grenser til denne familien. Jenta di har vært utrolig snill, men virker som hun har ofret for mye og nå blir utnyttet. Ta det opp med datteren din at kontakten bør begrenses. 

Anonymkode: 9e836...80e

Enig. Vet ikke om jeg hadde svart jeg. Hvis du svarer må du fokusere på hva jenta sa som utløste reaksjonen til din datter. Det var en forståelig reaksjon på et tillitsbrudd. Den andre jenta trenger veiledning på at å si noe sånt ikke er grei oppførsel. Da vil det sikkert gå mye bedre ift mobbing og slikt også. Høres ut som hun trenger mer sosial kompetanse.

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde blitt rasende på egen datters vegne. Og jeg hadde sagt min mening til henne. 

"Beklager at du og din datter føler det sånn, men i denne saken så er jeg på "Kari" sin side, og syns at "anna" har oppført seg dumt. Hun har ikke rett til å dele personlige ting sagt i fortrolighet. Syns det er slemt og utilgivelig gjort av Anna, og jeg forventer at Kari får en unnskyldning imorgen. Min datter har stilt opp for anna, og vært der for henne det siste året. Gitt gaver og støttet henne. Og dette er det hun får igjen?! 

Hadde skrevet noe ala det. Saklig, men bestemt. 

Hadde og snakket med datter om å settw grenser for seg selv, stå opp for seg selv og ikke gå all in i vennskap. 

Anonymkode: 959b1...007

• Liker 13
Skrevet

Ring. Her og nå. Snakk sammen. Meldinger er gift i slike relasjoner, og dere begge sitter kun på eget barn sin versjon. 

• Liker 14
Skrevet

Ikke svar...

Anonymkode: ccb4c...4e8

Skrevet (endret)

Lurt å huske på at den hele og fulle sannheten er det kun de to jentene som kjenner. Be din datter ta ansvar for sine feiltrinn, så får man håpe den andre moren har gangsyn nok til å be sin datter ta ansvar for sine.

Endret av Tatja
  • Liker 3
Gjest Proximus
Skrevet

Sikkert bare meg, men jeg synes ikke det din datter sa tilbake var så slemt sagt, tatt i betraktning «sviket» fra den andre. Ikke ville jeg ha fortsatt noe vennskap heller :sleep:

Skrevet

Synes det er litt ubehagelig å lese hvor nedlatende du er til denne jenta.. Skjønner hun har skapt en del trøbbel for datteren din men å si at hun "ofrer" lørdagskvelder med jentegjengen for å være sammen med henne i stedet? de færreste liker å være andres veldelighetssak. Grunnen til at hun vil ha så mye oppmerksomhet er vel på grunn av historien med trøblete familie og mobbing. Selvfølgelig ikke greit å la det gå utover andre uansett hva du sliter med da.

Det virker som datteren din trenger å lære mer om å sette grenser for seg selv. Det er supert å stille opp for andre men da kan det ikke gå på bekostning av deg selv. Når det gjelder unnskyldning må vel det gå begge veier, for det høres ut som det var jenta som skapte situasjonen i utgangspunktet.  Men husk at moren har fått sin jentes versjon mens du har fått din datters versjon. Sannheten ligger sikkert et sted mellom de to versjonene.

Anonymkode: 5fe16...3ab

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, Tatja skrev:

Lurt å huske på at den hele og fulle sannheten er det kun de to jentene som kjenner. 

Viktig! For moren til den andre jenta har hørt historien fra en annen vinkel. Begge jentene ble lei seg her. Viktig å ikke bare ta sitt eget barns historie for god fisk. Ikke at de juger, men vi forteller alle en historie fra eget perspektiv, og barn er gjerne ikke modne nok til å reflektere over hvordan det så ut for motparten (ikke alle voksne heller). Jeg ville invitert den andre moren og datteren hjem til oss for å prate sammen alle fire. Har vært i en lignende situasjon og gjorde akkurat det.

Anonymkode: fed6c...52c

• Liker 6
Skrevet

Man har først og fremst ansvaret for å oppdra sine egne barn. Snakk med datteren din om hvordan hun kan håndtere en slik situasjon neste gang. At den andre jenta og moren er idioter, ville jeg prøvd å legge til side. 

Anonymkode: 45742...a9b

• Liker 1
Skrevet

Egentlig bør vel jentene prøve å ordne opp i dette selv? Er det ikke vanlig at 14-årige jenter har litt drama og konflikter? 

Anonymkode: 96f8e...38a

• Liker 3
Gjest blåbærpike
Skrevet

Jeg ville svart i morgen tidlig, og da spurt om å møtes for å ta en kaffe. En sak har alltid minst to sider, i tillegg skaper meldinger mye mer rom for misforståelser. 

Skrevet
2 minutter siden, blåbærpike skrev:

Jeg ville svart i morgen tidlig, og da spurt om å møtes for å ta en kaffe. En sak har alltid minst to sider, i tillegg skaper meldinger mye mer rom for misforståelser. 

Enig! 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...