Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig rundt omkring at man må finne erstatter selv ved sykdom??

Jeg fikk refs av sjefen da jeg ble sykemeldt fordi jeg ikke fant noen til å jobbe for meg. Har aldri opplevd dette før, men har ikke vært så mye syk før heller. 

Jeg var akutt syk, sa fra til sjefen at jeg var syk og at jeg skulle til legen og trodde jeg kom til å bli sykemeldt. Oppdaterte på nytt rett etter legetimen at jeg hadde fått 14 dagers sykemelding og at jeg dessuten skulle rett på sykehuset for videre oppfølging. Etter noen timer, mens jeg fortsatt er på sykehuset, har både sjefen og mine underordnede ringt flere ganger. De under meg lurer jo på hvor jeg blir av og sjefen lurer på hvorfor jeg ikke har funnet noen til å jobbe og kjefter fordi fraværet mitt går utover de andre! Visst først ikke hva jeg skulle svare, jeg ble målløs.

Er det andre som har det sånn på jobb?

Anonymkode: e0cf0...7d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn skal det ikke være. Sjefen din er en udugelig fjott. 

Anonymkode: 09be2...62f

• Liker 22
Skrevet

Nei, det er ikke normalt. Er sjefen sitt ansvar å finne en vikar for deg, ikke ditt. Du har gjort det riktige ved å først melde fra om sykdom, og deretter informere om sykemelding. Men der stopper ditt ansvar. 

Hvilken type bedrift/jobb er dette?

• Liker 8
Skrevet

Sjefen din må være lite opplyst. Det er arbeidsgivers ansvar å skaffe vikar, ikke ditt. Det eneste ansvaret du har er å varsle om sykdom og levere sykemelding ved fravær utover egenmeldingsdagene. Hvis du lurer på hva du skal svare, så er svaret at dette overhodet ikke er ditt ansvar. 

Anonymkode: 5139b...c9d

• Liker 3
Skrevet

Ikke fått beskjed om at jeg må skaffe en erstatter, men har fått kjeft for å ringe inn syk...

Man har fult lov til å være syk på jobb. Hvis det er ubeleilig for bedriften, så er det ingen andre enn arbeidsgiver sitt problem. Han får finne en løsning på det. Ikke du som er syk

Anonymkode: 2b3cc...f91

• Liker 2
Skrevet

Hvis arbeidsgivere betviler sykdom, så får de benytte seg av de formelle og korrekte måtene å bestride dette på i stedet for å drive på slik. Denne oppførselen som du beskriver, med å liksom skulle gjøre syke arbeidstakere ansvarlige for å skaffe vikar selv, er selvfølgelig ikke ok. Her ville jeg kontaktet både tillitsvalgt og verneombud, da dette virker som lovbrudd overfor deg og mtp. å ikke ta arbeidsgiveransvaret sitt for å organisere og skaffe vikarer på alvor, i tillegg til at dette selvfølgelig er en inkompetent måte å lede på. 

• Liker 1
Skrevet

Er du sykemeldt så er du sykemeldt, du har ingen forpliktelser når det gjelder å dekke opp vaktene dine. Det er sjefen sitt problem. 

Anonymkode: 81b8c...654

• Liker 3
Skrevet

Ville funnet meg en ny jobb, og anmeldt arbeidsgiver til Arbeidstilsynet.

Anonymkode: 04aa5...9cd

• Liker 3
Skrevet

På papiret har sjefen selvsagt ikke lov til å kreve at du gjør det. Dessverre er arbeidslivet i disse dager noe ganske annet, og fravær straffes ofte hardt, uansett hva det er.

Anonymkode: 07647...f9d

Skrevet

Jeg syns det er trist at man nærmest oppfordrer folk til å gjøre som sjefen sier, "fordi arbeidslivet i dag er sånn og fravær straffes hardt". Det blir jo slik om folk ikke sier ifra og ber arbeidsgiver følge AML. Verneombud og foreninger har ansvar for å følge opp slike saker. Bruk foreningene deres! Ikke heng med på dårlige lederes oppførsel. Det skal ikke være slik at vi godtar at arbeidsgivere ikke følger lovverk eller behandler arbeidstakere dårlig. 

Anonymkode: c805b...5ba

• Liker 3
Skrevet

sjefen har betalt for å få kabalen til å gå opp, og det er det bare du minner ham/henne på! om sjefen ikke greier jobben sin, kan du henvise til finn.no/jobb. 

Skrevet

Drøyt. De gangene jeg har fått tilbakemelding ved sykdom at de sliter med å finne noen har jeg bare jattet med. "Huff ja, så dumt at det er vanskelig, håper du finner en løsning. Jeg skal oppdatere deg med en gang jeg har vært hos legen."

Anonymkode: 51821...c12

Skrevet

Sjefens ansvar! Det er sjefens ansvar at der er folk på jobb. Ingen sjef kan bli overrasket over at arbeidstakere blir syke noen ganger, for sånn er det jo bare. Noen ganger kommer sykdom skikkelig ubeleilig, men det er sjefens problem - ikke den som er syk. Det er bare ett godkjent svar fra sjefen på at noen er syk, og det er «god bedring». 

Er sjef selv, og har jammen revet meg i håret noen ganger da folk er syke når det passer som dårligst. Men kunne da aldri funnet på å dytte det problemet over på en arbeidstaker som er syk! Vedkommende skal ta hensyn til helsen sin og ikke bekymre seg for jobben. 

(Jobb er bare jobb. Det finnes viktigere ting i livet. Og jobber man med liv, helse, sikkerhet og slike ting - så MÅ jobben ha noen planer for hva som skjer den dagen noen er syk på verst tenkelige tidspunkt. For den dagen kommer før eller siden). 

Anonymkode: cf5fe...39e

• Liker 1
Skrevet

Med mindre du får betalt for personalansvar og har dette som en av oppgavene i arbeidskontrakten din, er det selvsagt ikke ditt ansvar. Dette bør du ta opp med tillitsvalgte i fagforeningen eller sin sjef sin leder. dette er jo helt hårreisende! God bedring forresten.

Skrevet

Jeg har hatt en slik sjef.
Ringte inn å sa jeg var sykemeldt, og at jeg kom innom dagen etter med sykemeldingen. Fikk beskjed om at det var mitt ansvar å skaffe vikarer.
Jeg sa rett ut at det var det absolutt ikke, og dagen etter leverte jeg inn sykemelding og oppsigelse, og sa rett ut at måten de håndterte melding om sykdom på var eneste grunnen til at jeg sluttet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...