AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #1 Skrevet 15. januar 2020 Jeg har en "ekstra" hage på rundt 14kvm. Hagen er flat med plen. Den er avskilt fra resten av tomten og ligger slik det er mye innsyn fra nabo. Vi har hage og terrasse foran huset så er dette vi egentlig bruker. Hva kan vi bruke denne ekstra hagen til? Forslag? Den er flat og omtrent firkantet. Den ligger slik det er sol om morgenen. Muligens litt sol på dagtid også. Men ikke kveld. På plenen er det gress og en del mose. Blir litt bløtt ved regn. Usikkert hva som er under plen. Feks fjell. Bor på Vestlandet nær sjø om det har noe å si. Anonymkode: f8d2c...f86
Muskath Skrevet 15. januar 2020 #2 Skrevet 15. januar 2020 Hva med å dyrke litt grønnsaker? Bærbusker eller epletrær? Jeg ville hatt stikkelsbærbusker, man får nesten ikke kjøpt det lenger. Eller solbær? Godt er det og sunt også. 6
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #3 Skrevet 15. januar 2020 3 minutter siden, Muskath skrev: Hva med å dyrke litt grønnsaker? Bærbusker eller epletrær? Jeg ville hatt stikkelsbærbusker, man får nesten ikke kjøpt det lenger. Eller solbær? Godt er det og sunt også. Har tenkt litt på det. Men på Vestlandet med mye regn og kanskje litt dårlige solforhold, vil det la seg gjøre? Anonymkode: f8d2c...f86
Muskath Skrevet 15. januar 2020 #4 Skrevet 15. januar 2020 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Har tenkt litt på det. Men på Vestlandet med mye regn og kanskje litt dårlige solforhold, vil det la seg gjøre? Anonymkode: f8d2c...f86 Ja, det tror jeg. Det er i alle fall verdt et forsøk. Poteter går i alle fall. Les om det, så får du ideer og lærer hva de forskjellige bær/frukt/grønnsaker krever. Endret 15. januar 2020 av Muskath 1
hopeful Skrevet 16. januar 2020 #5 Skrevet 16. januar 2020 Vi har rips, og solbærbusker. Bør i Trøndelag det kan være strålende sol hele sommeren, eller bare vestlandsvær. Funker utmerket likevel. Har også noen frukttrær. Jeg ville nok prøvd. Tenker det er gøy for eventuelt barn å gå rundt å plukket spise.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #6 Skrevet 16. januar 2020 En pet sematary Anonymkode: e324a...979
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #7 Skrevet 16. januar 2020 Jeg hadde skjermet den for innsyn gjennom å bygge en slags utestue som jeg brukte som min egen, private kosekrok. Den ville fungert som mennenes furtebu. Så ville jeg plantet vakkert rundt. Anonymkode: 919ca...198
Rumle Skrevet 16. januar 2020 #8 Skrevet 16. januar 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en "ekstra" hage på rundt 14kvm. Hagen er flat med plen. Den er avskilt fra resten av tomten og ligger slik det er mye innsyn fra nabo. Vi har hage og terrasse foran huset så er dette vi egentlig bruker. Hva kan vi bruke denne ekstra hagen til? Forslag? Den er flat og omtrent firkantet. Den ligger slik det er sol om morgenen. Muligens litt sol på dagtid også. Men ikke kveld. På plenen er det gress og en del mose. Blir litt bløtt ved regn. Usikkert hva som er under plen. Feks fjell. Bor på Vestlandet nær sjø om det har noe å si. Anonymkode: f8d2c...f86 Perfekte forhold for solbær det, rips også 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2020 #9 Skrevet 17. januar 2020 Mye du kan dyrke der, perfekt til det formålet vestland ingen hindret. Er det utsatt for mye blæst så velg noe litt hardført. Anonymkode: 35e8f...c05 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2020 #11 Skrevet 17. januar 2020 Vi bor på forblåste Vestlandet, og dette er hva vi skal dyrke i år (kopiert fra en annen tråd!): Har ikke drivhus enda, men et lite driv"skap" som rommer en tomatplante, én paprikaplante og én agurkplante. Jeg innså at jeg hadde regnet feil ista, vi har 20 kvm med dyrket område fordelt på pallekarmer og bed. 😅 Sitter og planlegger året nå, og i år skal vi ha: epler, plommer, bringebær, rips, solbær, stikkelsbær, hasselnøtter, aronia, blåbær, bjørnebær, tindved, jordbær, potet, gulrot, brokkoli, grønnkål, kålrot, rosenkål, blomkål, gresskar, squash, søtpotet, sukkererter, 10 forskjellige urter, og div spiselige blomster. På 14 kvm får du plass til ganske mange pallekarmer, og det er fantastisk givende og gøy å dyrke mat selv! 😍 Jeg beregner kanskje en helg i begynnelsen og én på slutten av sesongen, pluss rundt 15 min hver dag med arbeid. Er faktisk mindre jobb enn man skulle tro. Du bør starte litt forsiktig da, kanskje 4 karmer er nok første året, og dyrk ting dere liker å spise. Vi fyller opp med tang, kompost (bokashi), hestemøkk fra en nabo og litt jord, og så legger vi glessklipp som jorddekke (så slipper man å gjødsle eller luke!). Anbefales veldig! Anonymkode: aac55...177
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå