Gå til innhold

LÅNEKASSEN OG BARN

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
jeg fikk barn januar 2019, da får man jo foreldrepenger fra Lånekassen, sendte inn dokumentasjon på at jeg har permisjon skoleåret 2019/2020, har ikke barnehage plass før september

men nå har alt av utbetalinger fra Lånekassen stoppet fordi jeg har ikke rett på mer, men jeg har jo permisjon ut skoleåret. 

Er det noe jeg kan gjøre for å få støtte fra de forsatt? Har jo ikke noe inntekt nå lenger og har ikke BHG plass til hun

Anonymkode: 0a7f3...fda

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når tok du ut permisjon? Tok du ut permisjon for tidlig uten og dokumentere hvorfor, kan dette være årsaken til at pengene er stoppet. Det står mer informasjon om dette her.

Skrevet
1 minutt siden, Matas skrev:

Når tok du ut permisjon? Tok du ut permisjon for tidlig uten og dokumentere hvorfor, kan dette være årsaken til at pengene er stoppet. Det står mer informasjon om dette her.

Jeg ble innlagt på sykehus pga problemer med barnet og fikk hun 1 mnd før termin, så tok ut permisjon fra og med da, det er jo gyldig dokumentasjon å få barn

Skrevet

Jeg trodde Lånekassen var som en annen arbeidsplass, at man har rett på foreldrepenger i ett år (ca), og at man kan ta ulønnet permisjon utover dette. Dersom du er semesterregistrert, kan du få lån, men ikke stipend om du ikke fullfører eksamen. De kan nok ikke gi deg flere penger enn alle andre får.

Anonymkode: 0f0b7...7e6

Skrevet

Du får kun foreldrepenger i 49 uker, ikke i et og et halvt år som du tror. Du kan søke lån, ellers blir det kontantstøtte som andre uten bhg plass. 

Anonymkode: 43479...d8e

• Liker 3
Skrevet

Du har rett på 49 uker fra dem. Regner med at de har stoppet på grunn av det. Det er ikke noe mer å gjøre isåfall. Dette er en vanlig problemstilling for mange, også de i jobb. Dere har ikke så mange valg. En av dere må ta ulønnet permisjon. :) 

Skrevet

Permisjonspenger, enten det er fra arbeidsgiver eller Lånekassen, har ingenting med barnehageplass å gjøre. Du får foreldrestipend i 49 uker. Etter det kan du søke ordinært studielån - med krav om progresjon, eller skaffe deg lønnsinntekt. 

Anonymkode: 48d44...3fe

• Liker 2
Skrevet (endret)
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble innlagt på sykehus pga problemer med barnet og fikk hun 1 mnd før termin, så tok ut permisjon fra og med da, det er jo gyldig dokumentasjon å få barn

Ser nå at du fikk barn for 52 uker siden, i linken jeg la ved står det at lånekassen gir foreldrestipend i inntil 49 uker, du har derfor ikke rett på mer støtte fra dem i forbindelse med dette. 

Endret av Matas
Skrevet

Det er vel ikke andre muligheter da enn å søke sosialstøtte, når du har brukt opp ressursene du hadde krav på fra Lånekassen. Du skriver jo at du ikke har barnehageplass før til høsten, og det er lenge til. Dette må jeg si var fryktelig dårlig planlegging... ikke vite at man ikke har krav på inntekt i trekvart år?

Anonymkode: 1f2fb...c65

• Liker 3
Skrevet

Det er ingen som får foreldrestipend i 1,5 år fra lånekassen.

Anonymkode: dd798...a70

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 
jeg fikk barn januar 2019, da får man jo foreldrepenger fra Lånekassen, sendte inn dokumentasjon på at jeg har permisjon skoleåret 2019/2020, har ikke barnehage plass før september

men nå har alt av utbetalinger fra Lånekassen stoppet fordi jeg har ikke rett på mer, men jeg har jo permisjon ut skoleåret. 

Er det noe jeg kan gjøre for å få støtte fra de forsatt? Har jo ikke noe inntekt nå lenger og har ikke BHG plass til hun

Du får nesten bare få ut fingeren og ringe private barnehager for å høre om de har plass til henne, videre kan du ta vikariater til du begynner på skolen igjen, for sosialstønad er ikke noe å leve av + du får gjerne høre at du må spise opp dine egne sparepenger eller samboers sine før du får noe hjelp fra de. Som student er det lite hjelp å få av de offentlige, bare så det er sagt.

Med din praksis kunne vel alle ha tatt 2 års permisjon eller lenger og forventet at lånekassen bare skulle ha punget ut med foreldrestipend🤦‍♀️

Anonymkode: dd798...a70

• Liker 3
Skrevet

Dårlig planlegging av dere foreldre. Ingen får foreldrepenger i nesten 2 år. 

Barnet ditt er over 1 år. Du får ringe rundt til barnehager og høre om de har ledig plass. Er det studentbarnehager der du bor så kan du høre med dem. Snakk med kommunen og spør om hjelp.

Eller så er valget å klare seg på kontantstøtte eller finne seg en jobb. 

Som nevnt så er dette veldig dårlig planlegging av dere foreldre.

Anonymkode: 006fa...a8a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...