Lisematte Skrevet 15. januar 2020 #1 Skrevet 15. januar 2020 Av mange ulike grunner trenger jeg å flytte til en annen by nå. Naturligvis tenker jeg å skaffe meg en jobb der så fort som mulig. Problemet er at hvis jeg IKKE får en jobb der med en gang, får jeg ikke penger fra nav hvis det er JEG som sier opp. Da får jeg ikke betalt husleie. Kan jeg be sjefen min om å si meg opp i stedet for? Vi er veldig gode venner og jeg vet at hun vil det beste for meg. Er dette mulig? Eller vil hun da komme i trøbbel med sine sjefer da? Setter stor pris på hjelp 1
altflyter Skrevet 15. januar 2020 #2 Skrevet 15. januar 2020 Det er svindel på høyt nivå og en svært dårlig idé. Dessuten er det ikke så lurt å ha en avskjedigelse på cven. Men for all del... Prøv. Bare vit at trygdesvindel er straffbart 24
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #3 Skrevet 15. januar 2020 1 minutt siden, Lisematte skrev: Av mange ulike grunner trenger jeg å flytte til en annen by nå. Naturligvis tenker jeg å skaffe meg en jobb der så fort som mulig. Problemet er at hvis jeg IKKE får en jobb der med en gang, får jeg ikke penger fra nav hvis det er JEG som sier opp. Da får jeg ikke betalt husleie. Kan jeg be sjefen min om å si meg opp i stedet for? Vi er veldig gode venner og jeg vet at hun vil det beste for meg. Er dette mulig? Eller vil hun da komme i trøbbel med sine sjefer da? Setter stor pris på hjelp Hun kan jo ikke bare si deg opp uten grunn. Det vil jo se ekstremt merkelig ut overfor alle, inkludert overfor hennes sjefer. Da kan jo du i teorien komme etterpå å «ta» bedriften for usaklig oppsigelse, og det vil de neppe risikere. Samt at det jo er misbruk av velferdsordningene vi har her i landet... Anonymkode: 55a50...958 22
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #4 Skrevet 15. januar 2020 Neppe noe din sjef ønsker å risikere samma hvor gode venner dere er. Anonymkode: 87a27...9fa 14
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #5 Skrevet 15. januar 2020 4 minutter siden, altflyter said: Det er svindel på høyt nivå og en svært dårlig idé. Dessuten er det ikke så lurt å ha en avskjedigelse på cven. Men for all del... Prøv. Bare vit at trygdesvindel er straffbart Man trenger vel ikke akkurat å skrive på cv'n at man fikk fyken, ikke billedlig og heller ikke bokstavelig. Anonymkode: 00166...4a6 2
altflyter Skrevet 15. januar 2020 #6 Skrevet 15. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man trenger vel ikke akkurat å skrive på cv'n at man fikk fyken, ikke billedlig og heller ikke bokstavelig. Anonymkode: 00166...4a6 Men hvis man har den arbeidsplassen som referanse, er det jo naturlig å spørre hvorfor man sluttet.... Skal sjefen da lyve? 10
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #7 Skrevet 15. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Neppe noe din sjef ønsker å risikere samma hvor gode venner dere er. Anonymkode: 87a27...9fa Si ikke det. Jeg vet om mange sjefer som har gjort ganske drøye ting. Særlig i arbeidsmiljø hvor sjef er i slekt/venn med ansatte Anonymkode: e16e6...df6
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #8 Skrevet 15. januar 2020 Jeg hadde i alle fall ikke spurt sjefen min om å hjelpe meg med å svindle NAV. Spesielt ikke når man er venner. Man prøver ikke å dra venner inn i svindel. Anonymkode: 55a50...958 15
Fireflies Skrevet 15. januar 2020 #9 Skrevet 15. januar 2020 Ville ikke bedt bedriften lyve for meg. Det er ganske strenge regler rundt oppsigelser, og selv om dere er venner så tviler jeg på at lederen din, og arbeidsplassen ønsker å bli tatt for brudd på AML. Finn jobb før du flytter hvis du ikke kan pendle dit du ønsker å flytte. 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #10 Skrevet 15. januar 2020 Du får penger fra Nav, men du må vente i 12 uker med å søke dagpenger når du sier opp selv. Du har vel imidlertid rett på sosial stønad og livsopphold? Anonymkode: 36aa2...b97 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #11 Skrevet 15. januar 2020 Jeg betaler gledelig min skatt, for jeg vet den i hovedsak går til gode ting, men jeg ønsker ikke at den skal betale for folk som ønsker å flytte. Jeg vet ikke hvor strenge straffer vennen/sjefen din kan risikere, men jeg ville ikke satt noen i den situasjonen at de må svare nei på et slik forslag. Anonymkode: 59832...1d9 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #12 Skrevet 15. januar 2020 Det er ikke lov å si opp noen som har fast stilling uten saklig grunn. Du må ikke finne på å spørre sjefen om det. Du får jo dagpenger etter tre måneder karantene, også får du opptjente feriepenger når du slutter. Anonymkode: f87c6...163 4
CabinCruiser Skrevet 15. januar 2020 #13 Skrevet 15. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke lov å si opp noen som har fast stilling uten saklig grunn. Du må ikke finne på å spørre sjefen om det. Du får jo dagpenger etter tre måneder karantene, også får du opptjente feriepenger når du slutter. Anonymkode: f87c6...163 Du ville blitt overrasket over hvor ofte det skjer. Hovedsakelig fordi den ansatte godtar det.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #14 Skrevet 15. januar 2020 Det er ikke svindel. Mange bedrifter er i en stram økonomisk situasjon som gjør at de egentlig ønsker å si opp ansatte for å styrke finansene, selv om behovet for nedskjæring ikke er akutt. Ts: Det kan godt hende dette er tilfellet i din bedrift og at det derfor er i begges interesse at du slutter. Da er det vel så riktig at bedriften sier opp deg med bedriftens økonomi som begrunnelse. Kanskje du og sjefen har så god forståelse med hverandre at sjefen din skjønner dette uten at du må si det rett ut. Anonymkode: 89393...ae2 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #15 Skrevet 15. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke svindel. Mange bedrifter er i en stram økonomisk situasjon som gjør at de egentlig ønsker å si opp ansatte for å styrke finansene, selv om behovet for nedskjæring ikke er akutt. Ts: Det kan godt hende dette er tilfellet i din bedrift og at det derfor er i begges interesse at du slutter. Da er det vel så riktig at bedriften sier opp deg med bedriftens økonomi som begrunnelse. Kanskje du og sjefen har så god forståelse med hverandre at sjefen din skjønner dette uten at du må si det rett ut. Anonymkode: 89393...ae2 Oppfordrer du til svindel?? Anonymkode: be60d...a59 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #16 Skrevet 15. januar 2020 Hvorfor MÅ du flytte asap?? Anonymkode: be60d...a59 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #17 Skrevet 15. januar 2020 Kan du ikke få deg jobb dit du vil flytte først? Anonymkode: cd838...6b9 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #18 Skrevet 15. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du får penger fra Nav, men du må vente i 12 uker med å søke dagpenger når du sier opp selv. Du har vel imidlertid rett på sosial stønad og livsopphold? Anonymkode: 36aa2...b97 Du må søke med en gang du er blitt arbeidsledig, og sende meldekort, for at karantenetiden på 12 uke skal begynne å løpe. Anonymkode: 4f5c8...c67 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #19 Skrevet 15. januar 2020 Høres ut som enn veldig dårlig ide. Kanskje bere vente til du får ny jobb? Anonymkode: 1f471...2a0 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #20 Skrevet 15. januar 2020 1 hour ago, altflyter said: Men hvis man har den arbeidsplassen som referanse, er det jo naturlig å spørre hvorfor man sluttet.... Skal sjefen da lyve? Ja, hvorfor ikke. Sjefen har sannsynligvis ikke problemer med løgn i utgangspunktet, ellers hadde man ikke hatt problemstillingen. Anonymkode: 00166...4a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå