Zoey111 Skrevet 15. januar 2020 #1 Skrevet 15. januar 2020 (endret) Heisann, Jeg har nå fullført alle fagene fra VGS som jeg manglet for videreutdanning. Da lurer jeg på om noen kan fortelle meg hvordan man regner ut karakterpoeng. Har lest en plass at man tar sluttkarakter fra alle fagene, men andre steder har jeg lest at man skal ta med standpunktkarakter også, så hva er riktig? Hvis jeg har 3 standpunkt i Geografi, men har ikke hatt eksamen, er det 3 poeng da? Hvis jeg har 3 standpunkt i norsk og 3 på eksamen, er det 6 da? Takker for svar på forhånd! Edit: Skrivefeil Endret 15. januar 2020 av Zoey111
abc123detvardet Skrevet 15. januar 2020 #2 Skrevet 15. januar 2020 Du summerer alle karakterene (standpunkt og eksamen) og deler på antall karakterer. Har du 3 i geografi, 3 i norsk og 3 på norsk eksamen har (3 + 3 + 3)/3 = 3
Zoey111 Skrevet 15. januar 2020 Forfatter #3 Skrevet 15. januar 2020 2 hours ago, abc123detvardet said: Du summerer alle karakterene (standpunkt og eksamen) og deler på antall karakterer. Har du 3 i geografi, 3 i norsk og 3 på norsk eksamen har (3 + 3 + 3)/3 = 3 Det var det jeg tenkte meg. Nå er jeg lettet, slipper å ta opp flere fag! Så legge alle standpunkt- og eksamenskarakterer sammen, + evt. andre tillegg slik som alderspoeng, så dele på 10 for å få snitt?
Mhmjadda Skrevet 15. januar 2020 #4 Skrevet 15. januar 2020 (endret) 1 time siden, Zoey111 skrev: Det var det jeg tenkte meg. Nå er jeg lettet, slipper å ta opp flere fag! Så legge alle standpunkt- og eksamenskarakterer sammen, + evt. andre tillegg slik som alderspoeng, så dele på 10 for å få snitt? Endring: Du sier videreutdanning, går det via samordna opptak eller annen søkermåte? Du må sjekke reglene for det som er riktig! Alvorlig talt, du har ikke tenkt å basere fremtiden din på udokumenterte utsagn på et anonymforum..? 🤨 Så vidt jeg husker skal standpunktkarakterer og eksamenskarakter summeres og regnes gjennomsnitt av hvert fag for seg, men det er over 10 år siden jeg holdt på med det. Du MÅ lese reglene selv på samordna opptak, og eventuelt selv korrigere for særregler for enkeltstudier hvis det er relevant. Karakterpoeng og tilleggspoeng regnes ut hver for seg og gir konkurransepoeng (tror jeg). Det gir egentlig ingen mening å inkludere tilleggspoeng i snittet. Karaktersnitt gange 10 + tilleggspoeng gir inntakspoeng/poengene som oppgis på Samordna opptak. Les på samordna opptak og lag deg et excelark! Endret 15. januar 2020 av Mhmjadda Presisering
abc123detvardet Skrevet 15. januar 2020 #5 Skrevet 15. januar 2020 1 time siden, Zoey111 skrev: Det var det jeg tenkte meg. Nå er jeg lettet, slipper å ta opp flere fag! Så legge alle standpunkt- og eksamenskarakterer sammen, + evt. andre tillegg slik som alderspoeng, så dele på 10 for å få snitt? Nei, alderspoeng og andre ting kommer ikke inn når du skal regne snitt, kun karakterer fra standpunkt og eksamen. Bruk denne: https://utdanning.no/karakterkalkulator/#/ 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå