Gå til innhold

Hva gjør dere som har venner når sinnet blir bekmørkt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Står her på jobb i ferd med å ha et mentalt sammenbrudd.. eller det skal vel ikke mye til nå føler jeg. Har vært på gråten 2 ganger den siste timen, men har klart å hente meg inn igjen foreløpig (det er ingen som har sett meg). Har en bestevenn i Amerika som jeg hadde snakket med hvis hun var våken.. hadde det vært greit i Norge?

Dere som har venner i samme tidssone, bruker dere bare å sende meldinger eller ringe folk når dere trenger noen å snakke med? Er det «innafor»?

Har på følelsen at det generelt sett ikke er greit å snakke om tunge ting med folk her i alle fall

Anonymkode: 46e1f...082

Videoannonse
Annonse
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Står her på jobb i ferd med å ha et mentalt sammenbrudd.. eller det skal vel ikke mye til nå føler jeg. Har vært på gråten 2 ganger den siste timen, men har klart å hente meg inn igjen foreløpig (det er ingen som har sett meg). Har en bestevenn i Amerika som jeg hadde snakket med hvis hun var våken.. hadde det vært greit i Norge?

Dere som har venner i samme tidssone, bruker dere bare å sende meldinger eller ringe folk når dere trenger noen å snakke med? Er det «innafor»?

Har på følelsen at det generelt sett ikke er greit å snakke om tunge ting med folk her i alle fall

Har du en kjæreste eller mamma/pappa du kan ringe? ❤️❤️

Ps: god klem!

Anonymkode: cd3b3...f61

Skrevet

Det hadde vert greit i norge, hadde ikke ringt til Amerika. Kan du gå til fastlegen? 

Anonymkode: 3dfd5...749

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart det er greit å snakke om tunge ting, men det handler jo om relasjonen du har til vedkommende.

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at vi i Norge bruker begrepet "venn" om bekjente. En venn kan du ringe. En bekjent kan du ikke ringe. 

Så tenk gjennom listen din over venner og bekjente (og familie) en rolig ettermiddag og vurder hvem du ville eller kunne ha ringt. Kanskje er det sånn at du ville ringt din mor om kjærlighetssorg, din kompis om problemer på jobben og kun din venninne i USA om psykiske problemer. Og det er helt greit det. 

Men kanskje er grunnen til at du ville ringt akkurat den personen at du ikke ønsker å dele med akkurat dem mer enn at de ikke ville vært gode støttespillere?

Anonymkode: 93af0...759

• Liker 2
Skrevet

Huff, dette hørtes ikke godt ut. Har vært i samme situasjon selv, endte med et sammenbrudd på jobb. Fikk «snikt» meg inn på kontoret til en god kollega som jeg stolte veldig på. Vi snakket sammen og det hjalp mye for min del. Fikk så etter på snakket med lege og fikk den hjelpen jeg trengte, og ble bedre på sikt. - vet ikke hva du jobber som eller om du har slike kolleger. Eller om du har mulighet for å melde deg syk å dra hjem? Har du snakket med legen din, synes du skal få hjelp 💛

Anonymkode: dee1a...30b

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så tenk gjennom listen din over venner og bekjente (og familie) en rolig ettermiddag og vurder hvem du ville eller kunne ha ringt. Kanskje er det sånn at du ville ringt din mor om kjærlighetssorg, din kompis om problemer på jobben og kun din venninne i USA om psykiske problemer. Og det er helt greit det. 

Anonymkode: 93af0...759

Det var egentlig et veldig godt tips. Nå er det litt sånn at jeg helst snakker med hun Amerikaneren om alt, og det er mulig hun stort sett dekker behovene mine sånn sett, men kunne tenkt meg og knyttet nærmere vennskap med folk som faktisk er litt nære geografisk sett. Jeg har venner jeg kan be på kino, og noen jeg kan gå på tur sammen med, men tror ikke jeg kan snakke med dem om noe tungt. De gir litt inntrykk av at det ikke er greit i alle fall.

Her kom det en kollega og begynte å snakke om hundene sine og det hjalp veldig på, hun fikk meg liksom litt ut av den bobbla. Og så hjalp det på at sola kom frem etter ukesvis med overskyet. Vet ikke om det er noe å ta opp med legen. Er ikke veldig ofte dette skjer, men det er ofte nok.

-TS

Skrevet

Nope. Så her går det ikke så bra likevel.

Hva kaller man dette hvis man velger å plage legen med det? «Ha du, jeg sitter på jobb og gråter fordi ingenting går min vei.  Har egentlig ikke tid eller økonomi til en legetime men kan du gjøre noe med dette eller? Vurderte å kjøre bilen i et tre i 130 km/t i dag, så da må jeg vel gjøre noe med dette»

-TS

Skrevet

Du skal ikke kjøre bilen i et tre! Dra til legen og si at du ikke har det bra og får sammenbrudd på jobb, så kommer legen til å hjelpe deg ❤️

Skrevet

Nei, jeg opplever ikke at man kan ringe til folk i Norge. Har til og med spurt vennene mine, og de sier de ikke vil bli ringt og de vil ikke håndtere andres problemer. 

I disse tider florerer det med tlfnr man kan ringe om man har det tungt, mange deler disse, men ingen sier "ring til meg". 

Jeg har en god venninne jeg kan lufte alt med, hun har mye tungt selv og forstår, og prøver å gi råd. Det er fantastisk å ha henne, men vi kommuniserer på melding, så det går litt trått når det står på som verst. 

Har ei anna venninne jeg også kan lufte til, og der vet jeg at jeg blir satt på plass, så jeg vurderer om jeg kan tåle det der og da. 

Ellers vil ikke folk snakke om tunge ting, desverre. Tror vi hadde hatt det bedre alle mann om det var lov å snakke om at ting er kjipt innimellom

• Liker 1
Skrevet

Det er fint å ha nære venner man kan betro seg til, men jeg tenker samtidig at det er en mellomting på det å bruke venner som psykolog og det å ha et normalt vennskap hvor man stiller opp for hverandre. Selvom man skal være der for hverandre i et vennskap, kan man ikke belaste vennene sine med alle sine problemer som om de er psykologen din. Jeg syns kanskje det høres ut som du kunne trengt litt profesjonell hjelp? Hvis dette er noe som skjer ofte nok, som du sier? Det er ikke sikkert det er mye som skal til for å få deg til å føle deg bedre. Et par timer med en god psykolog som gir gode verktøy til å endre litt på tankemønsteret er veldig effektivt. Veldig leit når man har det sånn. Du fortjener så mye bedre :klem:  

Skrevet

Kan du ta deg en egenmelding og bare være hjemme noen dager? Sove ut og gå deg turer så du får samlet deg? Du kan fint snakke med en venn eller et familiemedlem, men da må det være noen du føler du kan snakke med og som er nær. Hva vil du få ut av en slik samtale? Tror du den andre kan hjelpe deg? Hvordan? Kan du ringe en hjelpetelefon? 
å ringe en venn er innafor, men gjør du det ofte vil de gå lei.. spesielt hvis divanykker om å kjøre deg ihjel og slike ting.. da blir det voldsomt.. da bør du heller snakke med en lege eller andre. 

Anonymkode: de9d6...274

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...