AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #1 Skrevet 15. januar 2020 Barnet på 7 år snakker høyt med bordet og roper til tider om han blir ivrig. Fordi han er glad da, men allikevel. Bøyer seg ned over fatet (middager diverse) og spiser som en hund!! 😩 Han slafser da og slurper i seg maten. Det er ganske ekkelt å både se og høre på. Forelderen gidder ikke kommentere noe, og synes tydelig det er helt greit. Man har kanskje større toleranse for egne barn, og det er kanskje bare meg? Som ville reagert Anonymkode: 7098f...759 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #2 Skrevet 15. januar 2020 Jeg ville også ha reagert. En 7-åring burde vel ha lært bordskikk forlengst! Her var det fokus på det fra barnet var ca 2, tror jeg. Spise pent, oppføre seg, sitte i ro til alle var ferdig. Og alle måltider ble inntatt ved spisebordet. Altså ingen løping rundt med brødskive i handa. Noen syns kanskje det høres strengt ut, men belønningen var jo at måltidene alltid var hyggelige, og man kunne prate hyggelig med hverandre uten å få måltidene ødelagt av kjefting. Så mitt råd er at man lærer barn bordskikk så tidlig som mulig. Da er det også mye enklere å ha barnet med bort på besøk, på kafé osv. Anonymkode: 9d7ff...cef 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #3 Skrevet 15. januar 2020 Man velger sine kamper. Vi valge bordskikk, men det har ikke hjulpet så mye, det blir alltid mas og påpeking av «feil», noe som også forsurer stemningen ved bordet like mye som litt slurping og tulling gjør det, om ikke mer. Hvis du syns det er ille, og ofte spiser med dem, må du velge om dette er en kamp/tema DU vil ta opp med foreldrene. Anonymkode: 1c5cc...7eb 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #4 Skrevet 15. januar 2020 Spiser du sammen med dem hver eneste dag? Bor du med dem? Jeg unngår å irettesette barnet mitt foran andre om jeg kan. Har en 9-åring som kan bli høylytt når han er ivrig, vi snakker en del om det hjemme, men jeg prøver å unngå å gjøre det til en greie når andre er tilstede. Det er ganske normalt. Anonymkode: 94fcd...f3a 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #5 Skrevet 15. januar 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Spiser du sammen med dem hver eneste dag? Bor du med dem? Jeg unngår å irettesette barnet mitt foran andre om jeg kan. Har en 9-åring som kan bli høylytt når han er ivrig, vi snakker en del om det hjemme, men jeg prøver å unngå å gjøre det til en greie når andre er tilstede. Det er ganske normalt. Anonymkode: 94fcd...f3a Vi bor ikke sammen, men spiser ofte sammen ja. Ville du ikke korrigert ungen om han spiser som et dyr? (bokstavelig talt). Anonymkode: 7098f...759
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #6 Skrevet 15. januar 2020 Man kan aldri forvente at foreldre korrigerer barna sine. Om det er pga foreldrene ikke vet bedre eller om de ikke ønsker ta opp kampen har jeg fundert over i mange år. Var sammen med en mann i 2 år som hadde 2 barn.. Gruet meg hver gang vi skulle ut og spise fordi bordmanerer var aldri til stede, og han så det ikke selv. Han til og med skrøt av hvor høflige barna hans var rundt spisebordet. Mine er på samme alder og rundt spisebordet var det som å se de kongelige spise med neandertalere (så dere får et bilde i hodet av spriket). Anonymkode: 6f3fa...98b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå