amarq Skrevet 4. juni 2005 #1 Del Skrevet 4. juni 2005 Jeg har hørt en del om at barn pleier å få godtepose i bursdagsselskaper. Syns det er en rar tradisjon i og med at de allerede sikkert har fått kaker, brus/saft og masse sukker. Bruker dere å sende med hjem/ gi barna godtepose i bursdagsselskap? Er det noen som ikke har gjort det? Har dere da fått reaksjoner på det? Hvor gamle er barna eventuelt når dere begynner med det? Hvor mye godter må det være i den? Jeg bare lurer........ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laila Skrevet 4. juni 2005 #2 Del Skrevet 4. juni 2005 Jeg synes det er en skikkelig uting de har begynt med der ja. De har jo allerede tryllet i seg masse,og skal i tillegg ha med seg en slik når de går. Jeg gjør det når ungene mine har besøk.Vil ikke de skal stikke seg ut.Jeg fyller hver pose for ca 30 kr. :evil: Nå har de i tillegg begynt med et nytt tull.Når noen har vært på ferie i klassen,så har de med seg en liten gave til hver av klassekameratene. :o :o I svarte,hvordan går det an å leve opp til noe slikt da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 4. juni 2005 #3 Del Skrevet 4. juni 2005 Det har vært litt forskjellig. Jeg må jo medgi at det er lett å følge de andres eksempel der, slik at det blir en slags "uskreven regel" om godtepose. Selv synes jeg ikke det er nødvendig å avslutte selskapet med godteposer, barna mangler da ingenting. Men jeg synes ikke det er galt heller, da. Hver enkelt må gjøre som de vil. Jeg har hatt godteposer selv en gang, da hadde vi skattejakt (da tuppa fylte seks). Men jeg tror ikke jeg kommer til å ha det på neste bursdag. Nå har de i tillegg begynt med et nytt tull.Når noen har vært på ferie i klassen' date='så har de med seg en liten gave til hver av klassekameratene. [/quote'] :o Himmel og hav, hvor skal det ende? Men det viser jo hvor viktig det er at noen bryter med slike "tradisjoner," for det er helt sikkert flere som reagerer på det. De tør bare ikke si det, for ikke å sette sine egne barn utenfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madeline Skrevet 4. juni 2005 #4 Del Skrevet 4. juni 2005 .Jeg fyller hver pose for ca 30 kr. :o Det var utrolig mye. Hvis vi har godteposer så blir det aldri for mer enn maks 10,-. Får være måte på hvor mye godteri ungene skal ha. Godteposene blir gjerne fylt med en liten sjokolade, en kjærlighet og gjerne noe nonstopp og seigmenn. Mange legger også oppi en ballong. Det er ikke alltid jeg har godteposer. Noen ganger har vi hatt is i steden for eller så har jeg hatt en skål med godteri. Når vi ikke har hatt godtepose så har det hendt at noen har spurt etter det, men de har godtatt det uten noe problem. Det blir da nok kaker og brus ellers i bursdagen så det egentlig burde holde. Amarq, hvis du ikke liker den tradisjonen med godteposer, så synes jeg at du skal droppe det. Burdagselskap består ikke bare av mat og godteri. En burde heller fokusere mer på lek og moro i stedenfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laila Skrevet 4. juni 2005 #5 Del Skrevet 4. juni 2005 Jeg synes det er så vanskelig det der.Jeg vil ikke at ungene mine skal føle seg på utsiden. Og at jeg har skranten økonomi som alenemor,skal liksom ikke gå utover dem mer enn nødvendig. Eldste går i klassen med mange "fine" som alltid har mye. Vanskelig. :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madeline Skrevet 4. juni 2005 #6 Del Skrevet 4. juni 2005 Jeg synes det er så vanskelig det der.Jeg vil ikke at ungene mine skal føle seg på utsiden. Og at jeg har skranten økonomi som alenemor,skal liksom ikke gå utover dem mer enn nødvendig. Eldste går i klassen med mange "fine" som alltid har mye. Vanskelig. :cry: Jeg forstår at det er vanskelig å skulle skille seg ut, men du kan jo prøve å skille deg ut på en positiv måte. Med det mener jeg at du kan fokusere mer på lek og moro og gjøre bursdagen uforglemmelig på den måten. Jeg tror ikke at det om ungene får godtepose eller ikke er det som til syvende og sist får ungene til å huske bursdagen. Tror de husker mye bedre der det var mye lek og latter og de hadde det moro. Så sliter du med økonomien så prøv å være kreativ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amarq Skrevet 4. juni 2005 Forfatter #7 Del Skrevet 4. juni 2005 Det er nok rett det at ungene husker bedre en bursdag der det var mye lek og moro, enn den som hadde størst godtepose. Derfor kan det sikkert være et forsøk verdt å droppe det....... Kanskje det kan være til inspirasjon for de andre foreldrene som også syns det blir litt for mye av det gode med sukkerinntaket evt. ikke har råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelica Skrevet 4. juni 2005 #8 Del Skrevet 4. juni 2005 Hannen skrev: Amarq, hvis du ikke liker den tradisjonen med godteposer, så synes jeg at du skal droppe det. Burdagselskap består ikke bare av mat og godteri. En burde heller fokusere mer på lek og moro i stedenfor Synes dette er et godt forslag. Noen ganger virker det som målet med bursdager er å dytte i seg mest mulig, og så gå hjem. Selvfølgelig skal man kose seg med mat og kaker også, men det er unødvendig med mengder av godterier i tillegg. Husker fortsatt bursdagene mine da jeg var liten. Da arrangerte mamma og pappa alltid forskjellige spill og leker. (som stolleken, tampen brenner og boksen går.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laila Skrevet 4. juni 2005 #9 Del Skrevet 4. juni 2005 Ja,jeg er enig med dere.Lek og morro er nok det ungene ligger mer vekt på kanskje. Men samtidig har jeg litt inntrykk av at barn har blitt mer bortskjemte i dag enn før.Fordi VI som voksne har gjort det. Det er vår egen feil. men jeg er også enig at det er sikkert mange foreldre som ikke ønsker godteposen.Men vi er alltid litt redde for å være førstemann til å bryte slikt. Det tror ihvertfall jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 4. juni 2005 #10 Del Skrevet 4. juni 2005 Jeg er ikke tilhenger av godteposer. Jeg syns at godterispisingen bør begrenses til selve selskapet. Jeg syns ikke at ungene mine skal sitte med godteriposer hele tirsdagkvelden fordi de har vært i bursdag. Jeg pleier ikke å dele det ut, og er alltid svært glad dersom ungene kommer hjem uten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelica Skrevet 4. juni 2005 #11 Del Skrevet 4. juni 2005 Laila skrev: Men samtidig har jeg litt inntrykk av at barn har blitt mer bortskjemte i dag enn før.Fordi VI som voksne har gjort det. Det er vår egen feil. men jeg er også enig at det er sikkert mange foreldre som ikke ønsker godteposen.Men vi er alltid litt redde for å være førstemann til å bryte slikt. Det tror ihvertfall jeg. Vi burde ikke være redde for å bryte mønsteret, men heller tenke på barnas beste. Mange bursdager i året, og blir mye godteri i tillegg til det de får fra foreldre, besteforeldre, kanskje andre de er på besøk hos osv. Er ikke rart det blir mange bortskjemte barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 4. juni 2005 #12 Del Skrevet 4. juni 2005 Jeg syns ikke at ungene mine skal sitte med godteriposer hele tirsdagkvelden fordi de har vært i bursdag. Det er jeg enig i. Men de gangene jenta mi har kommet hjem med pose, så har hun faktisk ikke spist noe særlig av den. Hun har rett og slett fått nok søtt og har ikke lyst på mer. Og det er jo veldig greit. Posen har fått ligge til lørdagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 4. juni 2005 #13 Del Skrevet 4. juni 2005 Det er jeg enig i. Men de gangene jenta mi har kommet hjem med pose, så har hun faktisk ikke spist noe særlig av den. Hun har rett og slett fått nok søtt og har ikke lyst på mer. Og det er jo veldig greit. Posen har fått ligge til lørdagen. Samme her. Synes det er helt greit da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma'n Skrevet 4. juni 2005 #14 Del Skrevet 4. juni 2005 Jeg har ikke tenkt å begynne med godteposer! Synes det er noe stort tull! I stedet for lager jeg små godtepakker som jeg gjemmer rundt om i hagen (pjokken har bursdag om sommeren :-) ), og så får de gå på skattejakt en liten stund før selskapet er slutt. De fleste rekker å spise opp det meste før selskapet er slutt. Så dette bruker jeg i stedet for skåler med godteri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 4. juni 2005 #15 Del Skrevet 4. juni 2005 Jeg har avviklet flere titalls barnebursdager uten en eneste godtepose. Det har vært spørsmål noen få ganger, og da har jeg bare svart at det har vi ikke her i huset. Det har vært helt OK. Yngstejenta ville ha skattejakt, og da lette ungene etter såpebobler i stedet for snop. Ser ikke poenget med å sende med godteri. En annen ting er det at det kan bli ugreit hjemme når en av ungene kommer hjem med en godtepose som er bare sin. Jeg har litt inntrykk av at godteposer er på vei ut, og sunnere mat er på vei inn - fruktservering osv. Ellers enig i at godteposen ikke er det som avgjør om bursdagen er vellykket eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 4. juni 2005 #16 Del Skrevet 4. juni 2005 Vi har hatt små godteposer med noen små-sjokolader, seigmenn og en pastilleske- maks 10,- per pose. Barna fisker de gjerne fra annen etasje i trappa, og så fikk jeg tak i en sånn "kneppe-frosk" en gang. 4 stk for 10,-. Det var kjempepopulært!! Vet det er flere som tar med barna på McDonalds-fest, bowlingbursdag eller kino m.m. Da er det gjerne ikke så mange med. Håper vel egentlig at lillegutt fortsatt vil ha disse "vanlige" bursdagene... Vi arrangerer små konkurranser og selvfølgelig litt "fri-lek"! Som nasjon generelt skal vi visst være mere opptatt av en sunnere livstil, men jeg har enda til gode å høre lillegutt komme hjem fra en bursdagog fortelle at han fikk frukt servert istedenfor kake!!! Tror han hadde blitt skuffa.... Forresten har barnehagen til minste lillegutt startet å lage pizza isteden for kaker - det er fint!! Nok av kaker i de tre selskapene vi har hver gang et barn har bursdag i vår familie... :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bodillen Skrevet 4. juni 2005 #17 Del Skrevet 4. juni 2005 Vi boikotter godteposer i våre barnebursdager - og vi gir blaffen i om vi stikker oss ut... Jeg orker bare ikke å henge meg på en sånn greie "fordi alle andre gjør det". Ungene våre har ikke brydd seg noe om det de heller, selv om det innimelloom er blitt etterlyst godteposer... For litt siden leste jeg i en eller annen avis at om annen tradosjon som er på vei; å gi små gaver til bursdagsgjestene...!! Hvor skal det ende, sier jeg... Men, dere; til syvende og sist er det jo vi foreldre som bestemmer, da. Og føles det ikke riktig å henge seg på, så bør man absolutt la være, og prøve å heve seg over det som måtte komme av reaksjoner... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 4. juni 2005 #18 Del Skrevet 4. juni 2005 For litt siden leste jeg i en eller annen avis at om annen tradosjon som er på vei; å gi små gaver til bursdagsgjestene...!! Hvor skal det ende, sier jeg... Hørte om en klasse der de hadde begynt med dette. Til slutt ble foreldrene enige om å la det være - det ble for mye styr Dyrt blir det jo også - det koster nok å arrangere en barnebursdag som det gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest missy_ Skrevet 5. juni 2005 #19 Del Skrevet 5. juni 2005 Hørte om en klasse der de hadde begynt med dette. Til slutt ble foreldrene enige om å la det være - det ble for mye styr Dyrt blir det jo også - det koster nok å arrangere en barnebursdag som det gjør. Jeg synes dette er en god idè, ta det opp med flere av foreldrene, og du får garantert høre at det ikke bare er du som er misfornøyd med denne trenden. De fleste følger bare stimen og er redde for å stikke seg ut, men så fort noen påpeker idiotien med all denne smøringen på bursdagsfester o.l., så vil det brått ta slutt. Snakker av erfaring! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mari Skrevet 24. juni 2005 #20 Del Skrevet 24. juni 2005 sønnen min kom hjem med godtepose fra en bursdag. Da sa jeg bare flott da har du lørdagsgodt Jeg tror nok ikke jeg kommer til å henge meg på den trenden gitt, er av den oppfatningen at barn ikke skal spise sukker utover lørdagsgodt (som jo også er en tåpelig tradisjon spør du meg, men så er jeg sær..) og det som måtte være i kaker som de blir servert tilstadighet i barnehagen og noen få ganger hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå