Gå til innhold

Er dette eventyret vulgært/traumatisk for barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor bjørnen er stubbrumpet:

Bjørnen møtte en gang reven, som kom luskende med et knippe fisk han hadde stjålet.

"Hvor har du fått det fra?" spurte bjørnen.

"Jeg har vært ute og fisket, herr bjørn!" svarte reven.

Så fikk bjørnen også lyst til å lære å fiske, og ba reven si hvordan han skulle bære seg at.

"Det er en simpel kunst for deg," sa reven, "og den er snart lært. Du skal bare gå ut på isen, hugge deg et hull og stikke rumpa nedi; og så må du holde den der bra lenge. Du må ikke bry deg om at det svir litt i den; det er når fisken biter; dess lenger du kan holde den der, dess mer fisk får du. Og rett som det er, skal du tverrykke opp!"

Ja, bjørnen gjorde som reven hadde sagt, og holdt rumpa lenge, lenge nedi hullet, til den var frosset vel fast; så tverrykket han den - tvert av, og nå går han der stubbrumpet den dag i dag.

Dette eventyret er noe av det mest traumatiske/vulgære/bestialske jeg hørte i barndommen. Så mange skrekkfilmer og fikk aldri mareritt eller traumer av dem, men dette eventyret!!!!

Er det flere av dere som synes dette eventyret er ekkelt? Vil dere rekommendere det til barn? Hvorfor? Hvorfor ikke?

Har en slags magefølelse at dette egentlig ikke er et eventyr for barn, men en slags myte/vandrerhistorie som voksne har moret seg med. Trodde den var norsk, men nylig fant jeg ut at de har samme historien/"eventyret" bla. i Russland.

Anonymkode: 9e22e...6c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk du traumer av eventyret?  🤔

Anonymkode: 528cc...ed5

• Liker 11
Skrevet (endret)

Husker eventyret fra jeg sjøl var kid. Ble ikke traumatisert . Eller jo ble det men ikke av eventyr. Les det for unga du. 

Endret av r0llz
  • Liker 1
Skrevet

Det er kanskje litt vulgært, men ikke traumatisk..,

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Fikk du traumer av eventyret?  🤔

Ja. Men kjenner dem som ble livredd Kaptein Sabeltann og Dracula. Jeg var aldri en av dem. Så folk får nok traumer av forskjellige ting........

Skrevet

Kan vi være så snill å slutte med å misbruke ord som beskriver ytterpunkter eller ekstreme beskrivelser, for ubetydelige ting som dette? Traumatisk??

Du må nok enda vente noen år før ordet traumatisk har like liten betydning som f.eks. "rasistisk", "krise", "deprimert", blandt andre ord som det kloke samfunnet har ødelagt meningen av.

Anonymkode: 7b532...78e

• Liker 15
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Men kjenner dem som ble livredd Kaptein Sabeltann og Dracula. Jeg var aldri en av dem. Så folk får nok traumer av forskjellige ting........

Det er forskjell på å bli redd og det å få traumer. Dette er IKKE traumer... 

• Liker 6
Gjest andjelka0303
Skrevet

for meg hadde det ikke vært traumatiserende, men det er litt rart det som står der, det er klart

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er en traumatisk hendelse?

Ordet traume betyr skade eller sår. Når vi snakker om psykologisk traume, mener vi en type hendelse som kan føre til psykiske skader som plager den berørte i ettertid. Det finnes mange forskjellige definisjoner av traumatiske hendelser, men felles for de fleste er at traumer:

1. Kommer plutselig, er ukontrollerte og overveldende,
  2. Vekker som regel en ekstrem følelse av hjelpeløshet og redsel
  3. Er ofte en trussel mot liv og helse
  4. Kan føre til at du blir alvorlig skadet
  5. og/eller rammer andre slik at du blir vitne til alvorlig overgrep eller andres lidelse eller død.

Det er vanlig å skille mellom ulike typer traumatiske hendelser. Et skille går mellom traumer påført av andre mennesker, som vold, krigsopplevelser og overgrep, og mer tilfeldige traumer, som naturkatastrofer og ulykker. En egen type traumer er de som blir påført fra personer som står deg nær, såkalte relasjonelle traumer, for eksempel familievold og incest. Det er også vanlig å skille mellom enkeltstående traumatiske hendelser (som en ulykke eller et terrorangrep) og traumer som utspiller seg gjentatte ganger over tid. 

https://www.psykologforeningen.no/publikum/informasjonsvideoer/videoer-om-psykiske-lidelser/hva-er-traumer-og-traumebehandling

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er forskjell på å bli redd og det å få traumer. Dette er IKKE traumer... 

Når redselen blir funksjonshemmende/gjentar seg i mareritt/vonde drømmer, da kan den kalles et traume!

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når redselen blir funksjonshemmende/gjentar seg i mareritt/vonde drømmer, da kan den kalles et traume!

Nei. 

Sånn da var det oppklart.

Anonymkode: 7b532...78e

• Liker 2
Skrevet

Om dette er et traumatisk eventyt? Nei, selvfølgelig er det ikke det!

• Liker 2
Skrevet

Jeg hørte det eventyret da jeg var liten, og jeg hadde ikke noe problem med det. Men jeg tenkte vel ikke på at det gjorde vondt for bjørnen eller noe sånt. 😛

Anonymkode: 59611...bbe

Skrevet

Jeg hørte det også ofte på kassett og følte aldri at det var ekkelt på noen måte. Det eneste jeg tenkte på var at det nok svei litt.

En god del av våre folkeeventyr er litt brutale. Feks Veslefrikk med fela der lensmannen fikk skuret store stykker av ryggen sin når han danset mens han var fastbundet til bjørka.  Eller eventyret om fyrtøyet der soldaten hugget hodet av den gamle heksa som gav han så mye gulv og sølv han kunne bære, bare fordi hun ikke ville si hva hun skulle med fyrtøyet. 

Ble ikke traumatisert av de heller 😅

Anonymkode: 0b2ad...48b

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk traumer som barn pga seksuelle overgrep hver dag, omsorgssvikt og mobbing. 

Du misbruker ordet traumer. Du tråkker på de som faktisk har opplevd traumer og ufarliggjør ordet. 

Anonymkode: 4aeb3...64a

• Liker 6
Skrevet

Gamle eventyr var helt crazy 😃

Leste eventyret om pepperkakegutten. En skikkelig heltehistorie hvor han rømmer fra både den ene og andre. Før han til slutt blir spist!

De var ikke redd for å drepe hovedpersonen i gamle dager

Anonymkode: 3945c...b0c

• Liker 2
Skrevet

Nei. Det er verken vulgært eller gir noen risiko for traumer. Det er et eventyr. Ikke verre enn andre. 

Anonymkode: a7938...5f8

Skrevet

Min mor truet alltid med selvmord om hun fikk det minste motgang, om jeg lagde lyd på feil tidspunkt, eller svarte henne feil. Så jeg syntes Gutten som kappåt med trollet var groteskt, da det endte med at trollet stakk en kniv i sin egen mage. 
Men traumatisk vil jeg ikke kalle det.

Gjest Geirfuglen
Skrevet

Nei, synes ikke det. Dette er vel et typisk eventyr, som gir en «forklaring» på hvorfor et dyr har en helt annerledes hale enn andre dyr. Det er jo egentlig ganske vanlig med sånne. Men barn kan jo reagere på så mangt. Jeg viste sønnen min Pippi her en dag. Han ble livredd for Pippi og syntes hun var slem som kastet politimennene avgårde. Skrek: «skru av, skru av!» 😂

Skrevet

Hva er vulgært med dette? Ordet rumpe? 

Anonymkode: 12ba4...121

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...