Millemamma Skrevet 14. januar 2020 #1 Skrevet 14. januar 2020 Hei! Jeg og min tidligere samboer gikk fra hverandre i fjor sommer. Sammen fikk vi en datter. Jeg har en sønn fra tidligere forhold. Jeg og min siste samboer valgte delt bosted 50/50 etter bruddet og jeg flyttet til egen bolig med barna (datter 50/50). Vi søkte da om delt barnetrygd og jeg søkte i tillegg om utvidet barnetrygd for min sønn fra tidligere forhold som jeg har daglig omsorg for. Hadde utvidet barnetrygd for han før jeg traff min tidligere samboer - men da jeg ble samboer igjen mistet jeg dette pga. at jeg ble samboer. Jeg fikk vedtak på utbetaling på kr 2635 (utvidet for sønn og halv for datter). Jeg ble da veldig overrasket da min tidligere samboer fortalte meg at han får utbetalt en hel barnetrygd (kr 1054) for vår felles datter som vi har delt omsorg for mens jeg får kr 527. Han har ingenting økonomisk å gjøre med min sønn og det skulle derfor ikke påvirke noe - det at jeg får utvidet barnetrygd for han. Jeg lurer veldig på hvorfor vedtaket er slik. Dette føles veldig urettferdig når vi har 50/50. Noen med erfaring og tanker rundt dette?
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #2 Skrevet 14. januar 2020 Hvorfor har dere ikke delt det slik at begge får lik støtte fra NAV? Her har vi samme situasjon, jeg har mitt særkullsbarn registrert hos meg (hun har svært lite samvær med far) og jeg får utvidet barnetrygd og foreldrefradrag for henne. Min eks. har vårt felles barn adresseregistert på seg slik at han får det samme for henne. Jeg gir gjerne fra meg den ene halve barnetrygden jeg kunne fått i tillegg for at begge kan få litt ekstra økonomisk støtte (han tjener mer, men har også mer gjeld). Vi har 50/50 samvær og ikke bidrag (får heller ikke for min eldste). Hva som skjer når mitt særkullsbarn blir 18 får vi heller se på, om vi da deler fradrag og barnetrygd de siste årene. Anonymkode: d78f4...a55
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #3 Skrevet 14. januar 2020 Antar at han får en hel barnetrygd fordi han har 50% og dobler denne som følge av aleneforsørger. Du har 2,5 barnetrygd fordi du er aleneforsørger for 1,5 barn, og får en ekstra barnetrygd. Han får jo ikke noe ekstra for din sønn. Hvor har du det fra?? Anonymkode: 10893...3dd 7
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #4 Skrevet 14. januar 2020 Dere begge får jo utvidet barnetrygd. Du kan jo ikke få to av den. Utvidet barnetryd er barnetrygd for ett barn mer enn hva du har, ikke DOBBEL barnetrygd som mange sier. Det er nettopp ved slike tilfeller at det blir feil å si det. Anonymkode: d809f...495 1
Millemamma Skrevet 14. januar 2020 Forfatter #5 Skrevet 14. januar 2020 Tusen takk for svar! Det er veldig raust av deg å gjøre det på den måten. I min situasjon tjener jeg ikke så veldig godt mens han tjener endel mer enn meg. Jeg har mer gjeld enn han også. Selv en halv barnetrygd er mye penger for meg i mnd nå. Jeg mottar ikke bidrag fra han og ønsker heller ikke å gjøre det. Det er ikke et tema engang. Vi har også valgt å ha folkeregistrert adresse hos han men vi har da delt bosted og ikke fast bosted slik dere har på felles barn. Jeg har også tenkt å hva som skjer når min eldste blir 18 - han vil jo helt sikkert fortsette å bo hjemme minst et par år til:-) Lykke til og takk for dine tanker rundt dette:-)
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #6 Skrevet 14. januar 2020 16 minutter siden, Millemamma skrev: Tusen takk for svar! Det er veldig raust av deg å gjøre det på den måten. I min situasjon tjener jeg ikke så veldig godt mens han tjener endel mer enn meg. Jeg har mer gjeld enn han også. Selv en halv barnetrygd er mye penger for meg i mnd nå. Jeg mottar ikke bidrag fra han og ønsker heller ikke å gjøre det. Det er ikke et tema engang. Vi har også valgt å ha folkeregistrert adresse hos han men vi har da delt bosted og ikke fast bosted slik dere har på felles barn. Jeg har også tenkt å hva som skjer når min eldste blir 18 - han vil jo helt sikkert fortsette å bo hjemme minst et par år til:-) Lykke til og takk for dine tanker rundt dette:-) Du skal ikke motta bidrag fra han når dere har 50/50 han får vel heller ikke bidrag fra deg? Anonymkode: 62ed3...509
Millemamma Skrevet 14. januar 2020 Forfatter #7 Skrevet 14. januar 2020 Takk for flere svar! Jeg tror ikke min tidligere samboer får noe ekstra for min sønn. Det skjønner jeg. Jeg synes bare det er rart at om vi ser isolert sett på vårt felles barn så får han hel og jeg halv. Uansett: Jeg skjønner at svaret er at vi begge får en utvidet barnetrygd hver og jeg får for 1,5 barn. I mitt undrende spørsmål ser jeg isolert sett på barnet mens nav ser på helheten og det er nok det som er det riktige her. 1
Millemamma Skrevet 14. januar 2020 Forfatter #8 Skrevet 14. januar 2020 Fra nav.no: Delt bosted og barnebidrag Når barnet har delt bosted legges det til grunn at begge foreldrene har like store utgifter til barnet. Den med lavest inntekt kan få barnebidrag av den andre. Ved beregning av bidraget tas det utgangspunkt i hva et barn i den aldersklassen koster. Denne utgiften fordeles mellom foreldrene etter deres inntekt, slik at det fremgår hvor mange prosent av underholdskostnaden hver av foreldrene skal dekke. Ettersom den forelderen som må betale barnebidrag allerede dekker halvparten ved at barnet bor der, er det prosentandelen som overstiger 50 prosent som blir barnebidraget.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #9 Skrevet 14. januar 2020 Dersom jeg hadde insistert på delt bosted ville vi totalt sett hatt én barnetrygd mindre enn nå, foreldrefradraget vet jeg ikke, jeg hadde kanskje hatt ett (basert på mitt særkullsbarn) og han et halvt? Litt usikker på hvordan det beregnes ved delt bosted. Jeg forstår at 500 kr er en del, har ikke flust med penger selv, men totalt sett ser jeg fordelen ved at begge kommer greit ut av det. Fritidsaktiviteter deler vi på, hun gikk heldigvis over til noe litt billigere etter nyttår (måtte ikke, fikk velge selv, men kjekt for lommeboka 😄). Anonymkode: d78f4...a55
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #10 Skrevet 15. januar 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skal ikke motta bidrag fra han når dere har 50/50 han får vel heller ikke bidrag fra deg? Anonymkode: 62ed3...509 Man har fortsatt rett på bidrag Anonymkode: 7089b...464
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #11 Skrevet 15. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man har fortsatt rett på bidrag Anonymkode: 7089b...464 Man kan ha rett på bidrag, det kommer helt an på inntekten. Hvis begge tjener ca det samme så har man ikke rett på bidrag, men er det store forskjeller i inntekt så kan den som tjener minst (uavhengig om det er mor eller far) ha rett på bidrag fra den som tjener mest. Dette for å jevne ut forskjellen mtp barnet Anonymkode: 8a814...c1d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå