Gå til innhold

Feriepenger ved oppsigelse

oslo47

Anbefalte innlegg

Jeg ska slutte i min nåværende jobb i slutten av januar. Oppsigelse ble gitt av meg oktober 2019, med 3 mnd. oppsigelse. Jeg har hatt opptjening av feriepenger, og har krav på full utbetaling av opptjente feriepenger for 2019. Etter ferieloven er ordlyden at dette skal utbetales siste vanlige lønningsdag (15. hver mnd.) før fratreden 31. januar. 

Arbeidsgiver nekter å utbetale feriepengene ved siste lønningsdag, da kommer kun lønn, mens feriepengene kommer etter opphør av arbeid, altså 31. januar. Arbeidsgiver vil ikke forklare hvorfor. 

Problemet er at dette er mye penger, som jeg har behov for. Arbeidsgiver kan vel ikke kreve dette? Jeg mener at jeg kan kreve disse utbetalt ved siste lønningsdag, da det er dette som er fastsatt i loven. Beløpet er også mulig å beregne, så det er ikke det som er problemet heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, oslo47 skrev:

Jeg ska slutte i min nåværende jobb i slutten av januar. Oppsigelse ble gitt av meg oktober 2019, med 3 mnd. oppsigelse. Jeg har hatt opptjening av feriepenger, og har krav på full utbetaling av opptjente feriepenger for 2019. Etter ferieloven er ordlyden at dette skal utbetales siste vanlige lønningsdag (15. hver mnd.) før fratreden 31. januar. 

Arbeidsgiver nekter å utbetale feriepengene ved siste lønningsdag, da kommer kun lønn, mens feriepengene kommer etter opphør av arbeid, altså 31. januar. Arbeidsgiver vil ikke forklare hvorfor. 

Problemet er at dette er mye penger, som jeg har behov for. Arbeidsgiver kan vel ikke kreve dette? Jeg mener at jeg kan kreve disse utbetalt ved siste lønningsdag, da det er dette som er fastsatt i loven. Beløpet er også mulig å beregne, så det er ikke det som er problemet heller. 

Det er riktig at de ikke trenger utbetale disse før januar er ferdig, da er da oppsigelsestiden din er ferdig. Så her har arbeidsgiver rett. De kan også vente til neste ordinære utbetaling som vil være 15.februar, kommer ann p ånår dere innrapporterer hva som skal med på lønn. Ditt arbeidsforhold er ikke over før 31.januar. 

Anonymkode: e7343...2ba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er riktig at de ikke trenger utbetale disse før januar er ferdig, da er da oppsigelsestiden din er ferdig. Så her har arbeidsgiver rett. De kan også vente til neste ordinære utbetaling som vil være 15.februar, kommer ann p ånår dere innrapporterer hva som skal med på lønn. Ditt arbeidsforhold er ikke over før 31.januar. 

Anonymkode: e7343...2ba

Dette er det som står i ferieloven: 

(3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold)

Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør.

TS, jeg er enig med deg etter å ha lest ferieloven. Ville kontaktet fagforening hvis du er organisert - hvis du finner ut at du ikke kan vente i 2-3 uker med å få pengene? 

Anonymkode: 70752...a1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feriepenger skal utbetales på siste ordinære lønnskjøring. Du har rett, arbeidsgiver tar feil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vil jo ikke være en del av neste ordninære utbetaling, da lønnen som utbetales 15. januar gjelder for 1-31. januar. Så her tenker jeg at jeg kan kreve det, men leser litt mye forskjellig på nettsidene, så ble litt usikker på om jeg kan banke ferieloven i bordet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det så mye å si om du får pengene to uker etter? 

Anonymkode: f7900...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er det som står i ferieloven: 

(3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold)

Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør.

TS, jeg er enig med deg etter å ha lest ferieloven. Ville kontaktet fagforening hvis du er organisert - hvis du finner ut at du ikke kan vente i 2-3 uker med å få pengene? 

Ja og her kontrer jo arbeidsgiver med denne. Begge har loven på sin side.

Anonymkode: dcbc5...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja og her kontrer jo arbeidsgiver med denne. Begge har loven på sin side.

Anonymkode: dcbc5...e0b

Nei. Det er bare den siste delen av feriepengene - de som ikke lar seg beregne på det tidspunktet (siste ordinære lønning) som kan utbetales i sluttoppgjøret. Feriepengene for den lønna som allerede er utbetalt til TS kan arbeidgiver lett beregne. Det står til og med på lønnsslippen hver måned. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare oppdatere angående denne hendelsen - kanskje andre er eller kommer i lignende situasjon. Arbeidsgiver venter ytterligere 2 uker til neste normale lønnsutbetaling før utbetaling av feriepengene skjer - 15. februar.

Først og fremst vil jeg si at dette er en prinsippsak, mest fordi hele oppsigelsen er gjort veldig rotete fra arbeidsgivers side, hvor mye som jeg har krav på i henhold til kontrakter og betingelser ikke er ettergitt. Derfor fokuserer jeg på prinsippet her, men det kunne like gjerne også vært behovet for så mye penger også. 

Nå er det slik at jeg har kontaktet mitt forbund, og snakket med advokat. Det er slik som noen nevner at jeg med loven på min side kan kreve feriepengene utbetalt ved siste lønnsutbetaling FØR arbeidsoppholdet opphører. Derimot om beløpet ikke lar seg beregne, så kan man vente til lønnsoppgjøret etter fratreden, men det er ikke tilfelle her når jeg har fast lønn uten noen variabler, så her er beløpet ferdig beregnet. Konklusjonen med advokat ble at det vil ta lengre tid å kreve inn disse pengene, enn om jeg skulle vente ytterligere 2 uker på dem. Så mitt beste kort ble da å påpeke hva jeg hadde krav på, og opplyse om at jeg også har krav på å kreve dette inn rettslig, som da som regel alle vil unngå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...