Gå til innhold

Sier barna dine "Takk for maten"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lært barna mine til å takke for maten etter hvert måltid, frokost, middag osv. De er vant med det og det går helt automatisk. De slipper å sitte å vente til vi voksne er ferdige med å spise.

Er jeg gammeldags som har lært ungene opp til dette?

Når vi har besøk av andre unger er det nesten aldri noen som takker for maten. Har vært ute for at voksne har blitt helt paff når vi har vært på besøk og ungene våre gikk bort for å takke for maten. Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har ingen barn ennå, men jeg kommer til å lære mine barn å si "takk for maten". Normal folkeskikk!

Gjest Emera
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er gammeldags å takke for maten. Det er viktig at ungene lærer seg at maten ikke flyr bort til bordet av seg selv, men at det er noen som lager og serverer den.

Derfor blir det viktig, synes jeg, at barna ikke bare innlærer en frase, men at de blir forklart at det å takke for maten er å gjøre den som laget maten glad.

Gjest Formosiss
Skrevet

Om vi ikke hadde så mye av høflighet ellers hjemme, så takker både jeg og broren min for maten - uansett hva vi spiser. Nå bor jo ikke jeg hjemme lengder, men takker jo likevel når jeg først er der. Dog ikke dersom vi har lagd maten selv :-)

Min kjære og jeg takker alltid for maten til hverandre også.. Selv om det stort sett er han som lager den ;-) (Men han argumenterer med at jeg kjøper den, så da, så..).

Gjest Violetta
Skrevet

Ja, min datter takker for maten. Det er normal folkeskikk, og skulle bare mangle.

Skrevet

Har ingen unger ennå. Men de skal selvfølgelig alltid takke for maten, og be om å få gå fra bordet skal de også gjøre.

Gjest LoisLane
Skrevet

De takker for maten - alle måltider. Men jeg er ikke steng på å gå fra bordet. Vi vil ha hyggelige måltider, og da pukker jeg ikke på at de skal sitte stille og se på at de andre spiser. En annen ting er det om de har besøk - da får de vente på kameraten sin.

Gjest Tabby
Skrevet

Våre barn takker for maten. Har lagt vekt på det fra de har begynt å snakke. I tillegg går vi foreldrene foran som gode eksempler ved å takke hverandre for maten.

Skrevet

Datteren min var veldig flink før hun flyttet til pappa'n sin, men jeg tror ikke han er så nøye på det. Jeg syns det er viktig å lære barna folkeskikk, og å takke for maten er en del av det jeg ser på som viktig.

Slike små ting som å takke for maten, hilse ordentlig på folk og være høflige... Altså vanlig folkeskikk man forventer av voksne mennesker... Dersom barna lærer slikt hjemme, og det blir naturlig for dem, tror jeg de vil bli møtt mer positivt enn om de ikke lærer slikt. Jeg merker ihvertfall på meg selv at jeg blir veldig positivt innstilt til barn som har normal folkeskikk. Jeg reagerer ikke negativt på små barn som ikke takker for saker og ting. Barn er barn! Men det utgjør en tydelig forskjell for meg dersom barn er oppdratt til å være høflige hjemme.

Dette ønsker jeg for mine barn også. At de skal bli oppfattet som hyggelige og høflige. Ikke utakknemlige, frekke unger. Og det skal så lite til for oss som foreldre å hjelpe barna til å fungere bedre i sosiale sammenhenger.

Å spørre pent er også viktig, syns jeg. Jeg vil ikke at datteren min skal være med venninner hjem, og si "Jeg er tørst! Jeg vil ha noe å drikke". Det er mye triveligere med et barn som sier "Jeg er tørst, kan jeg få noe å drikke?". Det er en veldig liten forskjell på disse to setningene, men de oppfattes allikevel svært forskjellig.

Skrevet

Koselig at så mange vil ta seg tid til å svare!

Skulle gjerne hatt deres barn her jeg bor! For her er det ikke mange høflige barn, det er helt sikkert. Godt å høre at det ikke er jeg som er gammeldags.

Barneselskapene her er noe jeg gruer til bl.a.

Liker ikke ditt og liker ikke datt...ingen takking for maten...og deretter et hylekor om når de får godtepose!!

Jeg er rett og slett litt bekymra for hvordan samfunnet blir etterhvert... Kanskje små bagateller for noen, men likevel...føler ikke samme godheten for alle barn når de er slik. Men det må jo være foreldrene sin feil!

Nei, litt mer god, gammeldags oppdragelse hadde vært ønskelig! :)

Gjest Seleena
Skrevet

Det er vanlig folkeskikk meinar eg! På lik linje som å sei "jatakk" eller "neitakk" når nokon spørr om du vil ha middag ect.

Gjest Madeline
Skrevet
De takker for maten - alle måltider. Men jeg er ikke steng på å gå fra bordet. Vi vil ha hyggelige måltider, og da pukker jeg ikke på at de skal sitte stille og se på at de andre spiser. En annen ting er det om de har besøk - da får de vente på kameraten sin.

Sånn er det hos oss også. Det å takke for maten går etter min mening under vanlig folkeskikk.

Skrevet

Mine takker alltid for maten, og bærer tallerkenen sin ut på kjøkkenet når de går fra bordet! :)

Gjest paddy
Skrevet

Jeg takker for maten og så gjør min sønn. Har sterk tro på eksemplets kraft. Hvis ikke foreldrene takk for maten, kan man ikke forvente at ungene skal gjøre det heller

Skrevet

Ja, her i huset sier vi takk for maten! :P

Synes vanlig høflighet og folkeskikk er noe av det viktigste barn må lære seg fra de er små!

Skrevet
Har vært ute for at voksne har blitt helt paff når vi har vært på besøk og ungene våre gikk bort for å takke for maten. Hva synes dere?

Jeg synes både voksne og barn bør takke for maten, men hadde nok blitt paff om ungene kom bort til meg (hva gjør de, tar de i handa ellerno?) for å gjøre det. Ingen voksne gjør jo det, vi sier det jo bare i det vi røyser oss fra bordet, med mindre det er svært formelt selskap.

Skrevet

Nei, for all del; de går ikke bort og tar i handa! Men de er litt beskjedne. Når vi er i større selskap med mye nokså høylytt prating blir de ikke hørt når de sier takk for maten. Derfor går de bare bortom den som har lagd maten og takker idet de går ut. Det er da jeg har sett noen voksne har problemer med å si værsågod! Disse voksne har ikke lært opp sine egne barn og er ikke vant med normal høflighet...(har mange eksempler på andre ting de ikke har lært barna som jeg tar som en selvfølge...) :o

Skrevet
Jeg har ingen barn ennå' date=' men jeg kommer til å lære mine barn å si "takk for maten". Normal folkeskikk![/quote']

Samme her. Vi lærte å si takk for maten, og jeg stusser alltid når folk ikke sier takk for maten, ser på det som uhøflig. Onkelbarna til samboeren min sier forøvrig takk for maten.

Gjest Gjesta
Skrevet

Mine barn tar også i hånda og takker for maten. Det samme gjør de når de forlater fex en bursdag, tar mammaen i hånden og takker for maten og for at de fikk komme.

Vanlig folkeskikk har sklidd skikkelig ut. Jeg vil ihvertfall gjøre mitt til å bidra til en endring.

Skrevet
Ja, her i huset sier vi takk for maten! :P

Synes vanlig høflighet og folkeskikk er noe av det viktigste barn må lære seg fra de er små!

:Nikke: samme her..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...