Gå til innhold

Hva er det med jordmødre? Hvorfor så mislikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke barn selv så har aldri vært i kontakt med en jordmor, men hører alltid så mye negativt om dem, spesielt at de er sure og kranglete. Hva er grunnen til det? Hvorfor er det så mange gravide som ikke kommer overens med dem?

Anonymkode: 1fe9e...aec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner meg i hvert fall ikke igjen i det, har bare positive ting å si om de jordmødrene jeg var i kontakt med både under graviditet og fødsel. 

Anonymkode: 5d562...899

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke barn, men kjenner to jordmødre. Kjempekoselige damer begge to. 

Dersom det er slik at mange sier mye negativt om jordmødre, kan det kanskje ha noe med at gravide/fødende kvinner går igjennom en stor påkjenning, og at det er ekstra mye hormoner, følelser, bekymring, smerte og glede involvert? Da er man kanskje også ekstra nærtagende og reagerer sterkere på ting enn man hadde gjort om man ikke var i den ekstreme situasjonen. 

Anonymkode: 9bba6...59e

• Liker 5
Skrevet

Har aldri hørt noe galt on jordmødre personlig, men sykehusene er jo underansatt så jordmødrene har utrolig mye å gjøre. Det fører til at noen gravide ikke føler seg bra ivaretatt. Det er ikke jordmødrenes feil, alle jeg kjenner til er kjempe fortvila over at de ikke får mer tid med pasientene. 

Anonymkode: cf53f...354

Skrevet

Jeg har aldri hørt noe vondt om jordmødre, generelt. Det eneste jeg har å utsette på noen av dem selv var jordmoren som tok i mot barn nr 1. Hun ba meg på et tidspunkt om å klappe igjen. Som om jeg hylte med vilje, jeg hadde null kontroll og det burde hun ha visst. (Ja, jeg skjønner at det var slitsomt for henne, men det var faktisk jeg som hadde det verst).

Anonymkode: 12585...fb2

Skrevet

Jordmødre er stort sett veldig blide og behagelige mennesker. Jeg har møtt noen jordmødre i forbindelse med mine fire fødsler, og kun én av dem var utrivelig.

Skrevet

Jeg tror nok ikke jordmødre som yrkesgruppe er mislikt generelt. Tvert i mot så opplever jeg at folk ser på yrket med stor respekt.

Men jordmødre følger kvinner som er i en ganske sårbar fase av livet (gravide, fødende og barselskvinner). Humøret svinger, man er mer nærtagende og har smerter og plager, så personlig kjemi er nok viktig for at kvinnen skal føle seg ivaretatt og terskelen for misforståelser er nok mye lavere enn i mitt yrke.

Anonymkode: d6458...8f6

• Liker 1
Skrevet

Jordmødre er jo bare mennesker de også, og "dårlige" mennesker finnes i alle yrker. Man blir ikke automatisk empatisk og støttende selv om man velger jordmoryrket. Har født to barn og før det hadde jeg en jobb hvor jeg intervjuet en god del jordmødre. Jeg opplevde jordmødre annerledes via jobb, enn som fødekvinne. Da tar de fleste jordmødre på seg en rolle og er profesjonelle. Uten relasjonen til den gravide/fødekvinnen kan det komme litt andre holdninger og meninger frem, som ikke akkurat er udelt positive. 

Generelt mener jeg jordmødre har en ekstremt viktig jobb og bør bestrebe å være sin rolle bevisst, spesielt under fødsel. Det gjør mye for en fødselsopplevelse å ha en jordmor som er støttende og en god veileder, tilsvarende kan det være svært ødeleggende for en fødsel med en jordmor som er brysk eller fraværende. Jordmødre som følger i graviditeten kan også påvirke i positiv eller negativ retning. 

Anonymkode: bf8dc...ac7

Skrevet

Har vært borti, hatt tettere kontakt med flere jordmødre. En jeg hadde svangerskapsoppfølging hos, syntes jeg var en hysterisk nervøs førstegangsfødende. Det endte i sykehusinnleggelse og hastesnitt. Jeg ba om ikke å ha henne med barn nummer to. Ellers var jeg fornøyd med de jeg møtte i distriktstjenesten. 

Når det gjelder min sykehusinnleggelse på obs post, kan jeg ikke si annet enn at det var litt ymse. Jeg har vært innlagt en god del, og observert dynamikken mellom pleierne over tid. Noen greie, andre mindre greie. Noen måtte markere seg, andre lagte krøll, mesteparten var OK, 

Har inntrykk av at de fleste er fornøyd med jordmor og klager lite.

Anonymkode: 7af0f...cc0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...