Jens Skrevet 14. januar 2020 #1 Skrevet 14. januar 2020 Min sønn som går i 8 klasse har en lærer som ikke liker ham. Rett før jul skulle sønnen min holde en presentasjon med gruppen sin i samfunnsfag. Sønnen min hadde rotet bort arket denne dagen, og fikk hjernteppe og ville ikke holde presentasjonen. Læreren mente at han da ikke hadde noe karaktergrunnlag på vår sønn for å sette standpunktkarakter, så vi foreslo at han skulle ha en skriftlig prøve i hele kapittelet så læreren hadde ett karaktergrunnlag. Sønnen min fikk beskjed om at han burde pugge en spesiell del ekstra godt(hint hint) og lærte dette over en uke, utenatt. Når han kom til prøvedagen fikk han ikke dette læreren hadde tipset han om, og han fikk 3. Greit nok. Men, nå ser vi at læreren ga han karakter 1 på presentasjonen han ikke holdt, og har nå fått 2 i standpunkt, til tross for at han fikk 3 på prøven. Er ikke dette feil?
Populært innlegg PURE/HONEY Skrevet 14. januar 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 14. januar 2020 (endret) Nei, det er ikke feil. Det er synd at han glemte arket og fikk hjerneteppe under presentasjonen hans, men dette var uansett hans ansvar å ha på plass. Om man trenger et ark under presentasjonen, så må man huske å ta det med. Det at man trenger å ha med ark under en presentasjon, er også et tegn på at man ikke har øvd tilstrekkelig nok på det man egentlig skal snakke om. Så det var dårlig forberedelse fra sønnen din sin side. Erfaringsmessig, så er det de elevene som ikke orker å pugge det man skal si på en presentasjon, som velger å lese fra et ark. Når man møter opp til en presentasjon, men velger å ikke holde den, så skal man få karakter 1 - læreren har ikke noe annet valg. Man kan ikke stryke vekk presentasjonen som et vurderingsgrunnlag, det er ikke lov. Heldigvis går han på ungdomsskolen, som betyr at karakter 1 ikke tilsvarer stryk og at man må ta opp faget igjen. Man fortsetter videre til 9. og 10. uten at 1eren påvirker noen ting. På VGS blir det annerledes - da vil karakter 1 tilsvare stryk, og man får ikke vitnemålet sitt før man har tatt opp faget igjen og fått en karakter på 2 eller over. Det er slett ikke sikkert at læreren visste at det hun foreslo var viktig på prøven, ikke var så viktig likevel. Det kan hende det ikke var den læreren som lagde prøven. Om det var læreren som lagde prøven, så kan det hende at den delen som han/hun hintet at han burde lese om, ikke gjaldt hele prøven, men kun noen spørsmål. Det er en vanlig forsvarsmekanisme blant unge elever (stol på meg, jeg er en ung elev selv), å skylde på at lærerne er for strenge, er dårlige eller ikke liker eleven. Dette er svært sjeldent fakta og det er mye heller sannsynlig at eleven selv har forberedt seg dårlig. Dette er til og med supervanlig blant elever på VGS, der man skulle tro at de fleste var modne nok til å forstå at de selv har et ansvar for å øve tilstrekkelig. Om han har fått karakter 1 på presentasjonen og karakter 3 på den skriftlige prøven, så må han naturligvis få karakter 2 i faget, med mindre det har vært flere vurderingsgrunnlag der han har fått svært gode karakterer. Endret 14. januar 2020 av simsmachop 52
Hactar Skrevet 14. januar 2020 #3 Skrevet 14. januar 2020 Om sønnen din har problemer med å holde presentasjoner generelt, må han forsøke å få tilrettelegging på en annen måte enn å bare blånekte på presentasjonsdagen. Vil man ha skriftlig vurdering som erstatning for presentasjon, kan dette søkes om med begrunnelse. Nå strøk han på presentasjonen fordi han ikke la frem noe som helst, men fikk sjansen til å redde en ståkarakter ved å vise kunnskapen skriftlig i stedet for. Læreren har altså tilrettelagt for ham. Synes ikke dette er grunnlag for å påstå at læreren ikke liker ham og vil gjøre livet vanskelig for ham, altså. 21
Ulven Skrevet 14. januar 2020 #4 Skrevet 14. januar 2020 Var det kun presentasjonen som skulle fastsette karakteren i faget? Eller har det vært flere innleveringer/prøver?
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #5 Skrevet 14. januar 2020 Stanpunktkarakter består av mer enn prøvekarakterer, men de er absolutt med på å styre, og brukes ofte som begrunnelser siden de er lettere å dokumentere. Om det er riktig at din sønn får 2 på standpunkt er ikke lett for oss å svare på. Det er heller ikke lett for oss å vite om læreren faktisk ikke liker din sønn eller om det er noe din sønn føler fordi han føler seg urettferdig behandlet. Mange av dem som ligger på gjennomsnittet karaktermessig forstår ikke hva som skal til for å få høyere karakter. Det å kunne noe utenat betyr ikke at personen kan reflektere på en god måte eller trekke koblinger til andre ting og vise slik selvstendighet for å vippe opp mot bedre karakterer. Det at alt de har sagt er riktig betyr ikke nødvendigvis at de bør få sekser, men dette er ofte vanskelig for dem å forstå selv. Men det som er bra er at karakterer i 8. klasse har fint lite å si fremover. Med riktig jobbing og riktig hjelp vil alle ha mulighet til å jobbe seg bedre, men ikke alle unge er spesielt interessert i studieteknikker og er ofte fornøyd med å gjøre så godt de kan på sin måte. For å hjelpe din sønn best mulig vil nok det beste være å legge denne karakteren bak seg for så å diskutere temaer han har litt dypere over middagen. Om det er historie, kan dere sammenligne noe han har om med andre ting som har skjedd og snakke om hva som er likt og hva som er ulikt. Eller tilsvarende for andre temaer. Dette kan hjelpe han med refleksjonsdelen, og han vil kanskje få bedre karakterer senere. Anonymkode: 80d51...12c 7
Grønt blad Skrevet 14. januar 2020 #6 Skrevet 14. januar 2020 Jeg tenker at læreren har lagt til rette for at sønnen din får vise kompetansen sin i faget ved å gi en ekstra vurderingssituasjon til eleven, og at karakteren 2 dermed er rimelig som halvårskarakter. Standpunkt er kun når faget avsluttes, som vil si til sommeren i 10. klasse for de fleste fagene. Sånn ellers vil jeg råde sønnen din til ikke å pugge et kapittel, men å lære stoffet slik at han kan fortelle det med sine egne ord. Først da blir det mulig å vise at han faktisk kan det og har forstått det, og ikke bare kan ramse opp det som står i læreboka. 12
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #7 Skrevet 14. januar 2020 For meg høres det ut som om læreren strakk seg langt for din sønn. Det er allerede satt opp en vurderingssituasjon som læreren har satt av tid til å vurdere. Så glemmer din sønn arket og ender opp med å ikke ha presentasjonen. Der kunne historien ha sluttet, men læreren bruker av sin tid på å gjennomføre en skriftlig prøve når læreren sikkert har mer enn nok arbeid med å sette alle karakterer som skal settes og gjøre alt det arbeidet som er før terminslutt. Som flere har nevnt, så er det ikke nok å pugge stoffet og gjenta det på en prøve, den kompetansen svarer til en treer. For å få høyere karakter må man også vise forståelse og sammenheng i det man kan. Anonymkode: d99bd...db7 25
Mezzosoprena Skrevet 14. januar 2020 #8 Skrevet 14. januar 2020 Jeg synes som flere her at denne læreren har lagt til rette for at gutten skal kunne få en så god karakter ut fra hans innsats og kunnskap. Sønnen din fikk altså ikke utført en viktig presentasjon (hans feil, ikke lærerens). Læreren sørger da for at gutten likevel får en ekstra prøve for å vise hva han kan... Han satte karakteren 2, som er en ståkarakter i stedet for en stryk - som hadde vært naturlig faktisk - da gutten ikke fikk gitt noen presentasjon... det gir stryk, slik er det bare. Så at dette på noen som helst måte skal være lærerens feil, er ansvarsfraskrivelse på høyt nivå. 7
Chumi Skrevet 14. januar 2020 #9 Skrevet 14. januar 2020 Stiller meg bak det som skrives over.. kan også være greit å snakke litt med sønnen om hva som forventes. Det er en enorm overgang fra barneskole til ungdomsskole. På barneskolen blir man gjerne rost opp i skyene kun for å «prøve» eller «gjøre så godt man kan», mens på ungdomsskolen er det faktisk hva du presterer som teller! Det er et slag i trynet for mange. Særlig siden mange får lov å være småbarn uten krav også på hjemmebane... han får ta med seg dette som en læring videre og komme sterkere tilbake! 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #10 Skrevet 14. januar 2020 Synest egentlige læreren va grei her, at du som more tar parti med sønnen din i denne saken gir feil signal til barnet. Du risikerer å lærer han at læreren må gjøre bedre før at han skal få god karakter. Anonymkode: 76b28...778 9
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #11 Skrevet 14. januar 2020 Samfunnsfag er et muntlig fag og med karakteren 2 i standpunkt vil det følge at sønnen din deltar lite i timene. At en lærer skal ha tipset en elev om noe som kommer på prøven for så å ikke ta det med med vilje ser eg på lite sannsynlig. Å ikke være forberedt til en muntlig presentasjon så nærme jul setter læreren i en vanskelig situasjon og læreren viser jo tilpasningsevne ved å tilby denne skriftlige prøven. Allikevel så ville jeg ha stusset på at denne presentasjonen etter hva du forteller skulle ha vært den eneste formelle vurderingen i faget? I løpet av semesteret bør det være minst to formelle vurderinger. Dersom du oppriktig mener at læreren har opptredd uredelig så kan dere klage på karakteren. Anonymkode: 92ac9...1ff 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #12 Skrevet 14. januar 2020 Syns lærer la godt tilrette. Din sønn fikk faktisk mulighet til å pugge kapittelet en hel uke! At han da valgte å kun pugge deler av det viser at han prøvde å slippe unna å lese alt, akkurat som han trodde at å «glemme» et ark gjør at du får fritak fra en presentasjon. Isteden for å dulle med lillegutten nå så burde du si at han heller får lære av tabben sin. Jernteppe kan alle få og det er ikke verdens undergang. Presentasjoner skal læres utenat og i krisetilfelle ha med et ark med stikkord. Kapittelprøver er prøve i hele kapittelet, ikke bare deler av det. Lær hb studieteknikk slik at han faktisk lærer seg stoffet og ikke bare kan noe ordrett. Anonymkode: 5b00a...a22 6
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #13 Skrevet 14. januar 2020 Standpunktkarakterer settes vel ikke allerede i januar vel? Ok, det er nærmere 16-åring siden jeg gikk ut av 10.klasse så det kan ha forandret seg, men den gangen fikk vi standpunktkarakterer til sommeren, terminkarakterer til jul/tidlig i januar! Anonymkode: a77b7...2a0
Tanuki Skrevet 15. januar 2020 #14 Skrevet 15. januar 2020 Herregud, sønnen din hadde ikke forberedt seg til presentasjonen og attpå til nektet å gjennomføre?? Da er det ikke synd på han. Du syr puter under armene hans om du lar han tro at dette er lærerns feil. 16
cerruti Skrevet 15. januar 2020 #15 Skrevet 15. januar 2020 15 timer siden, Jens skrev: Min sønn som går i 8 klasse har en lærer som ikke liker ham. Rett før jul skulle sønnen min holde en presentasjon med gruppen sin i samfunnsfag. Sønnen min hadde rotet bort arket denne dagen, og fikk hjernteppe og ville ikke holde presentasjonen. Læreren mente at han da ikke hadde noe karaktergrunnlag på vår sønn for å sette standpunktkarakter, så vi foreslo at han skulle ha en skriftlig prøve i hele kapittelet så læreren hadde ett karaktergrunnlag. Sønnen min fikk beskjed om at han burde pugge en spesiell del ekstra godt(hint hint) og lærte dette over en uke, utenatt. Når han kom til prøvedagen fikk han ikke dette læreren hadde tipset han om, og han fikk 3. Greit nok. Men, nå ser vi at læreren ga han karakter 1 på presentasjonen han ikke holdt, og har nå fått 2 i standpunkt, til tross for at han fikk 3 på prøven. Er ikke dette feil? Ikke feil.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #16 Skrevet 15. januar 2020 Synes dette høres ut som du finner på argumenter for å verne om din sønn sin manglende evne til å ta ansvar. "Rote" bort arket, "Ikke ville holde presentasjon". Hva er det for noe? Har han jobbet tilstrekkelig med noe, bør det som sto på arket sitte. De fleste lærere hadde ikke brukt ekstra tid på en enkelt elevs slurv med en oppgave som klassen mest sannsynlig har jobbet med over tid. Hva med de andre i gruppen? En gruppeoppgave krever at alle gjør sin del. Har du tenkt på hvordan din sønn påvirket de andre i gruppen, og deres karakter? Anonymkode: f564d...599 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #17 Skrevet 15. januar 2020 Jeg var ikke der, så jeg vet ikke. Men læreren var grei som ga ham en ekstra sjanse. Mulig den skriftlige prøven handlet mer om refleksjon/ diskusjon enn å bare ramse opp fakta? Det er litt dumt å ikke passe på at man er forberedt før en så viktig presentasjon. Neste gang får han passe på bedre. Ikke verdens undergang med en dårlig karakter her og der. Vi er flere her i verden som har klart oss til tross. Får sønnen din stort sett gode karakterer, så vil jo snittet veie opp for én toer. Anonymkode: f8f8e...ec8 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #18 Skrevet 15. januar 2020 Nei det er garantert ikke sånn at læreren ikke liker sønnen din. Han fikk en ny sjanse til å ha prøve selv etter å ha slurvet bort karakteren sin på fremføringen. Det medfører ekstraarbeid for læreren. Når eleven da får en ekstra mulighet og får tre på den prøven så gjenspeiler ikke den karakteren nødvendigvis kunnskapsnivået hans som han viser med å delta aktivt i timene og så videre. Lær sønnen din studieteknikk og ikke pugging, og å holde orden på papirer og fremføringer jo før jo heller, det blir ikke lettere på vgs. Anonymkode: c9901...943 1
I Grosny Skrevet 15. januar 2020 #19 Skrevet 15. januar 2020 Snakk med sønnen din om hvorfor han tror læreren ikke liker han. Hvordan og eventuelt hvorfor behandles han forskjellig fra de andre? Hvis han tror læreren ikke liker han så kan det være at de er inne i en negativ sirkel. Du kan også be din sønn om å begynne med tiltak som gjør at læreren liker han bedre. Lærere elsker respons. Trikset er å forberede seg til timene, være aktiv, nysgjerrig, rekke opp hånda og spørre. Når læreren opplever aktivitet så blir sønnen din bedre likt. For å få til dette bør du lese litt lekser sammen med gutten din og da kan du leke lærer, og han kan øve seg i å aktivt spørre.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #20 Skrevet 15. januar 2020 Som lærer på ungdomsskolen opplever vi dette ganske så ofte. Foreldre som mener vi ikke liker eleven ettersom vi stiller krav til å delta og forberede seg til vurderingssituasjoner, og foreldre som mener at karakteren podden har fått viser at vi ikke liker han eller hun. Dette er så feil. Det er viktig å huske på at elevene har en annen oppfattelse av hva som skjer i timene enn lærerne. Det er elever som sjeldent følger med i timene, har mange unnskyldninger når det kommer til vurderinggssituasjoner og har forberedt seg dårlig, da ender de opp med en lav karakter og får foreldrene til å klage på at vi ikke liker eleven. Vi legger til rette for varierte vurderingssituasjoner. I muntlige fag må elevene være aktiv muntlig. Det vil være flere muntlige vurderingssituasjoner. Jobb med studieteknikk hjemme, dette gjør man også på skolen. Man kan ikke klage på en halvårsvurdering, kun standpunkt på 10.trinn. Anonymkode: e86a7...777 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå