AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #1 Skrevet 14. januar 2020 Kan bli helt sjokkert når man leser om lønninger til div ledere, mens de som står på bunnen har knappe 400k. Ingen mennesker trenger mer enn 1 million for å leve et godt liv, uansett lederstilling. Anonymkode: b7feb...cec 6
abc123detvardet Skrevet 14. januar 2020 #2 Skrevet 14. januar 2020 Fordi de tar mye mer avgjørende beslutninger. De kan være forskjellen på om et firma går konkurs eller ikke. 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #3 Skrevet 14. januar 2020 Det kommer vel ann på det livet en øssker å leve, jeg tjener 1 million i måneden, så ca 12 mill i året, driver for meg selv. Jobber meg ikke ihjel, men det er klart de som sier at ingen mennesker trenger 1 mill for å leve godt hadde nok takket ja hvilken dag som helst til den samme lønnen. Og 400 000 i året blir det ikke mye godt liv ut av Anonymkode: b7c71...c6b 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #4 Skrevet 14. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer vel ann på det livet en øssker å leve, jeg tjener 1 million i måneden, så ca 12 mill i året, driver for meg selv. Jobber meg ikke ihjel, men det er klart de som sier at ingen mennesker trenger 1 mill for å leve godt hadde nok takket ja hvilken dag som helst til den samme lønnen. Og 400 000 i året blir det ikke mye godt liv ut av Anonymkode: b7c71...c6b Hva jobber du med? Anonymkode: 3109f...98b 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #5 Skrevet 14. januar 2020 De fleste ledere i større bedrifter tjener nok i snitt årslønnen til en vanlig medarbeider i uka. Skjevt fordelt? Ja kanskje, men man blir ikke rik av å jobbe for andre. Anonymkode: 28bfe...290
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #6 Skrevet 14. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva jobber du med? Anonymkode: 3109f...98b Jeg eier flere bygårder med leiligheter og kontorlokaler som jeg leier ut , + jobber i et stort globalt selskap Anonymkode: b7c71...c6b 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #7 Skrevet 14. januar 2020 6 minutter siden, abc123detvardet skrev: Fordi de tar mye mer avgjørende beslutninger. De kan være forskjellen på om et firma går konkurs eller ikke. Joda, men det bør jo være grenser. Selvsagt bør en leder tjene mer enn en ansatt på grunn av ansvaret og merarbeidet som ofte følger med, men syntes det likevel ikke henger på greip at en leder kan ha 100x mer enn en ansatt på gulvet. Anonymkode: a5bda...2e0 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #8 Skrevet 14. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer vel ann på det livet en øssker å leve, jeg tjener 1 million i måneden, så ca 12 mill i året, driver for meg selv. Jobber meg ikke ihjel, men det er klart de som sier at ingen mennesker trenger 1 mill for å leve godt hadde nok takket ja hvilken dag som helst til den samme lønnen. Og 400 000 i året blir det ikke mye godt liv ut av Anonymkode: b7c71...c6b Kan leve ganske fint på 400K kan jeg fortelle deg. Tjente det før, reiste en del, hadde bolig, alt jeg trengte osv. Nei, man kan ikke leve et luksusliv, men man klarer seg gjerne ganske bra likevel. Sånn for å sette det i sammenheng: til tross for et relativt høyt kostnadsnivå, så er man på verdenstoppen når det gjelder inntekt globalt sett, selv med en lønn på 400K. Det er noe å tenke over før man eventuelt ikke er fornøyd med en lønn på 400K. Anonymkode: a5bda...2e0 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #9 Skrevet 14. januar 2020 De nederst er jo like viktige som toppen, er jo ansatte som er kompetanse. De som egentlig driver firmaet, mens en leder soler seg i glansen. Anonymkode: b7feb...cec 6
abc123detvardet Skrevet 14. januar 2020 #10 Skrevet 14. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: De nederst er jo like viktige som toppen, er jo ansatte som er kompetanse. Ofte er det mange flere "nederst" enn det er folk på toppen. En dårlig beslutning fra toppen vil som regel alltid koste mye mer enn en dårlig beslutning fra en nederst. 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #11 Skrevet 14. januar 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: De nederst er jo like viktige som toppen, er jo ansatte som er kompetanse. De som egentlig driver firmaet, mens en leder soler seg i glansen. Anonymkode: b7feb...cec Nja. Noen steder kanskje, men jeg kan garantere deg at det finnes en del tøffe lederstillinger. Man er på jobb døgnet rundt og ferie finnes ikke i vokabulæret for mange ledere (unntak i AML - særlig uavhengig stilling/lederstilling) og man er potensielt ansvarlig for alt, litt avhengig av hvilket ledernivå det er. Ledere fortjener ofte en solid lønn selv om jeg skal si meg enig i at det ikke kan forsvare f. eks. 100x av de som er på "gulvet". Hadde ikke lønna vært høyere, eller bare marginalt høyere, så er det ganske mange som ikke hadde tatt ekstrabelastningen det kan være å være leder. Anonymkode: a5bda...2e0 1
Isambard Skrevet 14. januar 2020 #12 Skrevet 14. januar 2020 (endret) Det har lite å gjøre med hvor slitsomt og tøft det er å være leder. Hvis et firma omsetter for mange milliarder vil styret heller betale 4 millioner til den lederen de tror er best enn 1 million til den nest beste. Forskjellen på en god og middels leder utgjør mye mer enn lønnsforskjellen uansett. "Rettferdighet" eller hva lederen "trenger for å være lykkelig" har ingen ting med saken å gjøre. 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: De nederst er jo like viktige som toppen, er jo ansatte som er kompetanse. De som egentlig driver firmaet, mens en leder soler seg i glansen. Anonymkode: b7feb...cec Alle ansatte til sammen betyr mer enn topplederen, men til sammen tjener de også mye mer enn lederen. Endret 14. januar 2020 av Isambard
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #13 Skrevet 14. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan bli helt sjokkert når man leser om lønninger til div ledere, mens de som står på bunnen har knappe 400k. Ingen mennesker trenger mer enn 1 million for å leve et godt liv, uansett lederstilling. Anonymkode: b7feb...cec Det er absolutt sjokkerende de lønningene disse ledere har, ja. Som om de skulle være en annen menneskerase fra en annen planet som er ca 50 ganger mer "viktig" og spesiell enn alle andre ansatte i bedriften som har en (noen til og med to) mastergrader og en årrekke med erfaring, men så får de likevel ikke stillingen, fordi slike stillinger deles ofte ut på grunnlag av hvem som har sterkest nettverk og ikke nødvendigvis høyeste kvalifikasjoner. Tro det eller ei, trynefaktor og hvem som ser attraktiv ut, teller også. Du kan være så høyt utdannet du vil, om man ser "stygg" ut. Mennesker har en patetisk tendens til å høre på / følge etter attraktive / karismatiske personer mer enn på bare de "kjedelige" og kompetente. Dette ser du også overalt andre steder - spesielt på sosiale medier. Alle de "babes" som er noe innenfor sosiale medier = attraktivt utseende, først og fremst. En annen ting som er viktig å få med seg er at disse ledere har ikke bare svært høye lønninger. Ofte har de gull-fallskjerm. Det betyr om de kjører bedriften halvveis-på-vei ned i dass, så får de fortsatt en heftig kompensasjon når de blir sparket. Eller hvis de slutter selv. Med en ellers skinnende fin attest og en "forståelse for" at referansen også må være tipp topp når de går av, slik at de kan gli inn i en annen toppstilling, en annen plass. Bruk av spenstige unnskyldninger som "omstillinger i bedriften gjorde at jeg ønsket å søke nye utfordringer", blir flittig brukt. En annen kompensasjon de gjerne har (dette er en del av godene i jobben) er at de får aksjeposter eller aksjeandeler. Så da har de det også. Alt dette kommer det til å bli satt mer søkelys på, for dette har gått helt av skaftet nå. Vi begynner å ligne mer og mer på USA og UK, og disse landene bør vi definitivt unngå å ligne på. Anonymkode: dfddc...cc5 4
Djækklåsst Skrevet 14. januar 2020 #14 Skrevet 14. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: De nederst er jo like viktige som toppen, er jo ansatte som er kompetanse. De som egentlig driver firmaet, mens en leder soler seg i glansen. Anonymkode: b7feb...cec Markedet styrer. Er man ikke villig til å betale det en dyktig leder koster, så vil man i de fleste tilfeller tape langt mer enn det man sparer i lønnskostnader. 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #15 Skrevet 14. januar 2020 Ingen mennesker trenger millionlønning med mindre de er aleneforsørger for barn. Anonymkode: aaede...c95
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #16 Skrevet 14. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan bli helt sjokkert når man leser om lønninger til div ledere, mens de som står på bunnen har knappe 400k. Ingen mennesker trenger mer enn 1 million for å leve et godt liv, uansett lederstilling. Anonymkode: b7feb...cec en leder har ikke nødvendigvis det. ledere her har langt i fra det beløpet, direktøren derimot.. Anonymkode: 4e2e0...63d
Gjest Trykksjakta Skrevet 14. januar 2020 #17 Skrevet 14. januar 2020 Uten de som har skapt et stort firma hadde ikke folk hatt jobbene. Tenk litt på det i stedet for å komme med misunnelig oppgulp. Hvor mange tusen arbeidsplasser har ikke våre milliardærer skapt? De fortjener hver krone.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #18 Skrevet 14. januar 2020 Det er jo markedet som bestemmer. Ingen eiere er interessert i å drive veldedighet på lønnsområdet. Eieren av min bedrift har tre valg; putte pengene i egen lomme. gi meg millionlønn. gi de ansatte mer lønn tvers over. De velger jo selvfølgelig det som gir dem vekst og penger på lang sikt. Altså gir de meg millionlønn. Anonymkode: 0659c...78f
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #19 Skrevet 14. januar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg eier flere bygårder med leiligheter og kontorlokaler som jeg leier ut , + jobber i et stort globalt selskap Anonymkode: b7c71...c6b Ikke sant, jeg eier slottet og hele kongeriket. Så da sitter jeg på kvinneguiden. Anonymkode: b7feb...cec 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #20 Skrevet 14. januar 2020 Lederen i oljeselskapet mannen min jobber i, tjener 28 millioner i året. Rettferdig? Nei. Horribelt? Ja. De siste årene har lønnsutviklingen hans vært på 10 millioner. Mens resten av de ansatte må spare og atter spare. Hører ikke hjemme en eneste plass. Anonymkode: 8364b...9de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå