AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #1 Skrevet 14. januar 2020 Har et barn i nærmeste omgangskrets som ikke snakker og som plasserer biler og ting på rekke hele tiden, sånn ekstremt systematisk. Trenger det å være noe bekymring rundt dette? Anonymkode: 629e5...1b2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #2 Skrevet 14. januar 2020 Hvor gammel er barnet? Kan han ikke snakke eller er han bare veldig stille? Anonymkode: 5270c...6b2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #3 Skrevet 14. januar 2020 Tre år gammel. Har noen lyder. Bare ble litt bekymret da jeg så dette på Facebook. Trenger ikke å være noe. Anonymkode: 629e5...1b2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #4 Skrevet 14. januar 2020 Har barn selv som ikke gjør sånt, men alle barn har jo forskjellige interesser. Anonymkode: 629e5...1b2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #5 Skrevet 14. januar 2020 Jeg var sånn og jeg har autisme, men andre kan være sånn uten å ha autisme. Hvorfor snakker ikke barnet, er det fordi det ikke har språket eller er det av andre grunner? Anonymkode: 5513e...a07
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #6 Skrevet 14. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg var sånn og jeg har autisme, men andre kan være sånn uten å ha autisme. Hvorfor snakker ikke barnet, er det fordi det ikke har språket eller er det av andre grunner? Anonymkode: 5513e...a07 Har ikke språk, men er heller ikke utredet. Anonymkode: 629e5...1b2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #7 Skrevet 14. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke språk, men er heller ikke utredet. Anonymkode: 629e5...1b2 Ok. Anonymkode: 5513e...a07
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #8 Skrevet 14. januar 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har et barn i nærmeste omgangskrets som ikke snakker og som plasserer biler og ting på rekke hele tiden, sånn ekstremt systematisk. Trenger det å være noe bekymring rundt dette? Anonymkode: 629e5...1b2 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tre år gammel. Har noen lyder. Bare ble litt bekymret da jeg så dette på Facebook. Trenger ikke å være noe. Anonymkode: 629e5...1b2 Med såpass begrenset språkutvikling ved fylte 2 år er det vel greit å snakke med helsestasjonen vil jeg tro. Rigiditeten ved plassering av leker på rekke kan bety noe, men det trenger ikke gjøre det. Anonymkode: f9253...82a 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #10 Skrevet 14. januar 2020 Hvis en treåring ikke snakker vil jeg anta at barnehagen og helsestasjonen følger med. Det å sette ting i rekker er jo bare en sær vane noen barn gjør. At det er noe som er vanlig blant autister betyr jo ikke at alle som gjør det er autister... Jeg har hatt én som gjorde det, en annen sorterte alt etter form, og en tredje som lagde tårn av alt. Alle tre er helt normale. Anonymkode: e4c41...985 5
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #11 Skrevet 14. januar 2020 Har jobbet i barnehage i flere år og vært borti dette før. Barn på 2,5 år. Nesten ikke språk. Lite øyekontakt og ikke interessert i å være med andre barn. Satt alle leker systematisk på rekke, hver eneste dag i barnehagen. Det var autisme i dette tilfellet. Anonymkode: 0c1c9...a46 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #12 Skrevet 14. januar 2020 Eg har også arbeida i barnehage i mange år, i alle tilfellene der barna mangla språk var det faktisk autisme. Men det er mange barn som liker å organisera ting i rekker som ikkje har autisme, det er gjerne barn som er sosiale med andre og har ein eller anna type rolleleik. Eg har erfart at mange barn i periodar viser faktisk litt tvangsprega adferd som går over, vil ikkje gå på strekar. Må ta på dørkarmar, ta springfart til senga kvar einaste dag. Men det går over, ofta er det kun eit par veker det er snakk om. Anonymkode: 02377...ce6
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #13 Skrevet 14. januar 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har jobbet i barnehage i flere år og vært borti dette før. Barn på 2,5 år. Nesten ikke språk. Lite øyekontakt og ikke interessert i å være med andre barn. Satt alle leker systematisk på rekke, hver eneste dag i barnehagen. Det var autisme i dette tilfellet. Anonymkode: 0c1c9...a46 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Eg har også arbeida i barnehage i mange år, i alle tilfellene der barna mangla språk var det faktisk autisme. Men det er mange barn som liker å organisera ting i rekker som ikkje har autisme, det er gjerne barn som er sosiale med andre og har ein eller anna type rolleleik. Eg har erfart at mange barn i periodar viser faktisk litt tvangsprega adferd som går over, vil ikkje gå på strekar. Må ta på dørkarmar, ta springfart til senga kvar einaste dag. Men det går over, ofta er det kun eit par veker det er snakk om. Anonymkode: 02377...ce6 Takk for deling av erfaringer! Jeg håper inderlig det ikke er noe som helst. Jeg vet ikke engang om jeg skal legge meg oppi det, og føler det ikke er min sak. Jeg føler ikke at hun er så utpreget som det beskrives i innlegget over, hun kan leke med og være sosial med andre barn, men leker mest alene. Får øyekontakt med henne, men ikke svar. Samtidig oppleves det ikke bare som sjenanse. Har ikke så mye erfaring med barn selv at jeg kan vurdere, og vil uansett bare være støtte hvis moren tar det opp. Jeg har avfeid bekymringen hennes for lenge siden, men vil være litt mer sikker på hva jeg skal si og gjøre hvis hun tar det opp igjen. Fint å høre at andre barn også kan systematisere og sette på rekke. Har hatt så rotete unger selv 😄 Anonymkode: 629e5...1b2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #14 Skrevet 14. januar 2020 På tide å utrede for autisme eller andre vansker. Anonymkode: 4fb24...f6d
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #15 Skrevet 14. januar 2020 Sjekk hørsel og syn først og fremst. Anonymkode: d06e1...c37
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå