Gå til innhold

Gravid med nummer 4, er 36 år... for gammal??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste litt rundt om dette på nett nå som jeg har funnet ut at vi venter nummer 4💛 Er jo egentlig veldig happy og ønsker meg veldig et siste barn, men ble ganske nervøs over alle skriverier om den økte risikoen ved å være «gammel» gravid. Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget, kanskje høre andres erfaringer eller noen beroligende ord...😬

Anonymkode: 4950b...be9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er absolutt ikke for gammel for nummer 4 :) hadde det vært barn nummer 1 hadde jeg helt ærlig ment det var litt i seneste laget, men vi vet jo aldri grunnen til at det blir så sent så dømmer ingen likevel. 

Anonymkode: 977ee...a3e

Skrevet

Aller først: Du er ikke gammel, spesielt ikke når det er fjerdemann. Hadde du vært ti år eldre, hadde jeg tenkt at du var gammel. Med "voksen alder" i forbindelse med svangerskap er man 38 år eller eldre ved termin. I forbindelse med fødsel er det økt risiko om man er 40 år eller eldre. Kilde: https://jordmornytt.no/gravid-i-voksen-alder/

Kroppen din har født tre barn før, noe som er positivt mtp.fldsel, men uansett regnes du ikke som "gammel".

• Liker 5
Skrevet

Beklager, men dette må være tull! Det går faen meg ikke an å være så blåst. Stakkars barn. Folk får barn opp i 40-50 årene og du tror du er for gammel. Herre Jesus. 

Anonymkode: 26d6f...a66

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, men dette må være tull! Det går faen meg ikke an å være så blåst. Stakkars barn. Folk får barn opp i 40-50 årene og du tror du er for gammel. Herre Jesus. 

Såpass ja😳 håper du også har en fin dag!!

Jeg vil være 37 år ved termin, så er jo bare ett år unna det som regnes som «gammel» gravid... og googler man det, kommer det opp ganske mye skrekk, både med tanke på blodtrykk, svangerskapsforgiftning/ diabetes og økt risiko for sykdom hos foster. 

Ts

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, Grønt blad skrev:

Aller først: Du er ikke gammel, spesielt ikke når det er fjerdemann. Hadde du vært ti år eldre, hadde jeg tenkt at du var gammel. Med "voksen alder" i forbindelse med svangerskap er man 38 år eller eldre ved termin. I forbindelse med fødsel er det økt risiko om man er 40 år eller eldre. Kilde: https://jordmornytt.no/gravid-i-voksen-alder/

Kroppen din har født tre barn før, noe som er positivt mtp.fldsel, men uansett regnes du ikke som "gammel".

takk for beroligende ord!🙏 Tenker også at det er en fordel å ha tre ukompliserte svangerskap bak meg, hadde bare litt forhøyet blodtrykk på sistemann. Satser på at detta går veien, og gleder meg til den spennende tiden vi har foran oss!

Ts

Skrevet

Jeg er 40 og gravid for første (og eneste) gang. Når jeg møter folk synes alle det er så hyggelig. Når jeg lester kommentarer, som i denne tråden er jeg allerede en gråstein. 

Uansett, så er jeg i veldig fin form. Ingen plager i svangerskapet, uke 38 nå. Fint blodtrykk, ikke svangerskapsforgiftning, diabetes eller annet. Lege sa jeg var i bedre form en mange av de på 27 år. Jobbet 100% frem til forrige uke. 

• Liker 7
Skrevet

Mamma fikk meg da hun var 33. Pappa var 40. 

Synes det var litt flaut å ha så gamle foreldre siden de andre i klassen sine foreldre virket så ungdommelig og visste hva de f.eks ønsket seg til jul. Sa jeg at jeg ønsker meg snow racer fikk jeg et stort akebrett og de skjønte ikke alltid hva jeg snakket om som ungdom. 

Da jeg ble eldre lærte jeg meg å sette pris på de sånn som de var. Har lært veldig mye "gammeldags" av mamma og pappa. Kan fikse bilen min selv fordi jeg har lært av pappa og kan mye håndarbeid pga mamma. 

En annen ting jeg synes var urettferdig (på en måte) er at jeg får mye mindre tid med mine foreldre enn broren min. Mamma var 25 da de fikk han. 

Anonymkode: befa4...1b2

Skrevet

Du er aldeles ikke for gammel. :klem:

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste litt rundt om dette på nett nå som jeg har funnet ut at vi venter nummer 4💛 Er jo egentlig veldig happy og ønsker meg veldig et siste barn, men ble ganske nervøs over alle skriverier om den økte risikoen ved å være «gammel» gravid. Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget, kanskje høre andres erfaringer eller noen beroligende ord...😬

Gammel???? Da jeg fikk siste var jeg 35, verken følte meg eller tenkte en tanke på at jeg er GAMMEL!!! 😳

Anonymkode: 4b5dc...8b6

• Liker 2
Skrevet

Jeg var 38 da jeg fikk minstemann, gikk helt fint det. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk nr 4 som 36 åring. Og det var mitt letteste svangerskap og enkleste fødsel. Så det går nok bra☺️. Masse lykke til❤️

Anonymkode: cb56f...ca1

• Liker 1
Skrevet

Væææær så snill, det finnes drøssevis av slike tråder her på forumet, både ekte og trolletråder. Ikke gidd å lage en til!!! 

Anonymkode: de445...ac9

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Såpass ja😳 håper du også har en fin dag!!

Jeg vil være 37 år ved termin, så er jo bare ett år unna det som regnes som «gammel» gravid... og googler man det, kommer det opp ganske mye skrekk, både med tanke på blodtrykk, svangerskapsforgiftning/ diabetes og økt risiko for sykdom hos foster. 

Ts

Jeg fylte 38 rett før termin. Null stress å være oldis.

Anonymkode: af6f9...70a

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk nr 8 da jeg var 36. Følte meg ikke gammel på noen som helst måte.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor alle disse trådene om dette temaet? I helsevesenet er det jo 38 år som regnes som økt risiko. Men om alt har vært fint i de andre svangerskapene, og du er 36, ville jeg ikke bekymret meg. Og utover det medisinske, så nei, da er du åpenbart heller ikke for gammel. Selv om det er enkelte som mener det er horribelt å ikke være "ferdig" med barn innen man er 30...

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mamma fikk meg da hun var 33. Pappa var 40. 

Synes det var litt flaut å ha så gamle foreldre siden de andre i klassen sine foreldre virket så ungdommelig og visste hva de f.eks ønsket seg til jul. Sa jeg at jeg ønsker meg snow racer fikk jeg et stort akebrett og de skjønte ikke alltid hva jeg snakket om som ungdom. 

Da jeg ble eldre lærte jeg meg å sette pris på de sånn som de var. Har lært veldig mye "gammeldags" av mamma og pappa. Kan fikse bilen min selv fordi jeg har lært av pappa og kan mye håndarbeid pga mamma. 

En annen ting jeg synes var urettferdig (på en måte) er at jeg får mye mindre tid med mine foreldre enn broren min. Mamma var 25 da de fikk han. 

Anonymkode: befa4...1b2

Mener du virkelig at dine foreldre var "gamle"? 33 og 40? 

Anonymkode: a2d6e...3a3

• Liker 7
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Det er særdeles MERKELIG at før i tiden fikk man barn til langt opp i 40 årene. Når man googler så kommer selvfølgelig opp at negativt, har du ikke fått med deg at om du googler det meste så har du omtrent kreft. Jeg hadde vondt i hodet her om dagen, mitt googlesøk sa at jeg hadde svulst på hjernen. Det går da an å bruke hodet og tenke selv. Jeg har og hatt spotting, og googler man det får man og vite at man kan ha kreft. Så poenget er, ikke tro alt du leser på nett. Bruk hodet i stedet. 

Sitat

Kvinner som får barn når de er over 35 år gamle, har fire ganger større sjanse til å leve til de er over 100.

Skrevet

Nei, absolutt ikke.

Anonymkode: 576ff...a44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...