AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #1 Skrevet 14. januar 2020 Mamma og kjæresten hennes skal flytte sammen. Nå ønsker de at jeg som særkullsbarn skal skrive under på at kjæresten hennes skal få sitte i uskiftet bo. Hadde dere gjort det? Føler selv jeg ikke har noe valg, det er jo noe mamma vil også. Men jeg ser helt klart mine ulemper rundt det. Anonymkode: 080cd...be8
Gjest O.G. Skrevet 14. januar 2020 #2 Skrevet 14. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mamma og kjæresten hennes skal flytte sammen. Nå ønsker de at jeg som særkullsbarn skal skrive under på at kjæresten hennes skal få sitte i uskiftet bo. Hadde dere gjort det? Føler selv jeg ikke har noe valg, det er jo noe mamma vil også. Men jeg ser helt klart mine ulemper rundt det. Anonymkode: 080cd...be8 Nei, jeg ville aldri gjort det. Mora di er iferd med å bli lurt av sin kjæreste der han prøver å lure deg fra arven din.
Gjest O.G. Skrevet 14. januar 2020 #3 Skrevet 14. januar 2020 Du skal passe dine interesser og drite i at mora di prøver seg på følelsesmessig utpressing.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #4 Skrevet 14. januar 2020 Nei, ikke skriv under! Anonymkode: 92902...7fc 8
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #5 Skrevet 14. januar 2020 Hvordan skal jeg si det på en ok måte? Jeg ønsker jo ingen konflikt. Har aldri hatt noen konflikt med hverken mamma eller denne kjæresten. Jeg vet at kjæresten ikke har råd til å bo der etter evt. min mors bortgang om jeg ikke skriver under. Mamma sier at hun ikke vil kaste han ut på gaten om hun skulle dø. Og det skjønner jeg jo, og det vil ikke jeg heller. Men halve boligprisene er 4 Mill og det er jo kjedelig å fraskrive seg den på ubestemt tid. Føler jeg råtten og slem som tenker på det. Anonymkode: 080cd...be8
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #6 Skrevet 14. januar 2020 Ikke skriv under. Bare si at du forholder deg til arveloven slik den står, og ikke ønsker å gjøre endringer. Ikke fordi du er grådig, du håper selvsagt at moren din lever til hun er 100, men fordi du ikke ønsker å sette deg selv i en potensiell vanskelig situasjon i fremtiden. Denne mannen er kjæresten hennes og betyr nok mye for henne, men han er ikke din far (og har vel heller ikke fungert på den måten). Når du en gang står i dyp sorg og har mistet mammaen din, trenger du ikke en potensiell konflikt med kjæresten hennes og store advokatutgifter på toppen av det hele. Det er typisk sånt som skjer når en kjæreste sitter i uskiftet bo, og f.eks. ikke vedlikeholder boligen og lar alle verdier ødsles bort. Kanskje lar en ny dame flytte inn, lever herrens glade dager mens du ikke har så mye som en hårstrikk igjen etter moren din. Man vet aldri, og bør derfor ikke skrive under på noe sånt. Hvis moren din ønsker å sikre sin kjæreste økonomisk, så må de gjøre det mens hun er i live. Starte en spareordning for ham, forsikringer, la ham kjøpe seg inn i boligen. Han må uansett være såpass selvstendig økonomisk at han ikke er avhengig av leiligheten til moren din for å ha et sted å bo. Anonymkode: a536a...8ea 19
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #7 Skrevet 14. januar 2020 Det hadde jeg kanskje skrevet under på hvis de hadde vært sammen i lang tid (20-30 år) og vi (og de) hadde et godt forhold. Ikke ellers. Det er å be om trøbbel. Anonymkode: 8a51c...9f2 6
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #8 Skrevet 14. januar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan skal jeg si det på en ok måte? Jeg ønsker jo ingen konflikt. Har aldri hatt noen konflikt med hverken mamma eller denne kjæresten. Jeg vet at kjæresten ikke har råd til å bo der etter evt. min mors bortgang om jeg ikke skriver under. Mamma sier at hun ikke vil kaste han ut på gaten om hun skulle dø. Og det skjønner jeg jo, og det vil ikke jeg heller. Men halve boligprisene er 4 Mill og det er jo kjedelig å fraskrive seg den på ubestemt tid. Føler jeg råtten og slem som tenker på det. Anonymkode: 080cd...be8 Når man ikke har råd til å sitte i felles bolig når partneren dør, tegner man forsikring som dekker dette. Det gjorde vi, siden våre barn vil få en betydelig del av sin fars del av boet hvis han skulle dø, og jeg har ikke råd til å kjøpe ut barna mine. Din mor og hennes kjæreste skal ikke legge dette problemet på deg. Anonymkode: 8a51c...9f2 11
Gjest O.G. Skrevet 14. januar 2020 #9 Skrevet 14. januar 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan skal jeg si det på en ok måte? Anonymkode: 080cd...be8 "Du kan ikke klandre meg for at jeg passer egne økonomiske interesser her".
Sariou Skrevet 14. januar 2020 #10 Skrevet 14. januar 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mamma sier at hun ikke vil kaste han ut på gaten om hun skulle dø. Anonymkode: 080cd...be8 Da må de rett og slett løse dette ved å gifte seg og tegne forsikringer som gjør at han er sikret. Det er rett og slett ikke ditt ansvar. Jeg har et særkullsbarn selv, og det kunne ikke falt meg inn å be ham om noe slikt. 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #11 Skrevet 14. januar 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man ikke har råd til å sitte i felles bolig når partneren dør, tegner man forsikring som dekker dette. Det gjorde vi, siden våre barn vil få en betydelig del av sin fars del av boet hvis han skulle dø, og jeg har ikke råd til å kjøpe ut barna mine. Din mor og hennes kjæreste skal ikke legge dette problemet på deg. Anonymkode: 8a51c...9f2 De har akkurat gått av med pensjon. Kan man få livsforsikring da også? Anonymkode: 080cd...be8
Ulven Skrevet 14. januar 2020 #12 Skrevet 14. januar 2020 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker said: De har akkurat gått av med pensjon. Kan man få livsforsikring da også? Anonymkode: 080cd...be8 Er dette et langvarig forhold? Og er det flere barn i bildet? Og det er ikke snakk om uskiftet bo? Endret 14. januar 2020 av Ulven
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #13 Skrevet 14. januar 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hadde jeg kanskje skrevet under på hvis de hadde vært sammen i lang tid (20-30 år) og vi (og de) hadde et godt forhold. Ikke ellers. Det er å be om trøbbel. Anonymkode: 8a51c...9f2 Ikke engang da bør man skrive under på dette. Noen mennesker endrer totalt personlighet etter et dødsfall, og da er det ikke noe gøy å være den som var dumsnill nok til å skrive under... Snakker av erfaring. Den underskriften jeg angrer mest på i hele mitt liv. Anonymkode: 1e711...7d1 5
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #14 Skrevet 14. januar 2020 22 minutter siden, Ulven skrev: Er dette et langvarig forhold? Og er det flere barn i bildet? Og det er ikke snakk om uskiftet bo? Vært sammen i 10 år. Ingen felles barn. Han har barn fra før av. Snakk om uskifta bo, vil jeg skal skrive under på at han fortsatt skal bo der om min mor dør. Anonymkode: 080cd...be8
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #15 Skrevet 14. januar 2020 Gjør det din mor ønsker!! Du framstår faktisk grådig og moren din må få gjøre hva hun vil med sine verdier! Anonymkode: dacef...209
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #16 Skrevet 14. januar 2020 Nei, det ville ikke jeg gjort. Du risikerer at arven etter moren din er borte når han går bort, det er ikke sikkert det er snakk om å utsette arven. Den kan rett og slett være brukt opp. Det må jo være grunn nok. Enig med vedkommende som nevnte forsikring hvis det er mulig for dem å få til det. Anonymkode: 4d8bf...f1d 5
Million Skrevet 14. januar 2020 #17 Skrevet 14. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vært sammen i 10 år. Ingen felles barn. Han har barn fra før av. Snakk om uskifta bo, vil jeg skal skrive under på at han fortsatt skal bo der om min mor dør. Anonymkode: 080cd...be8 Det ville jeg aldri gått med på å skrive under på. Har han kjøpt seg inn på noen måte, betalt noe som helst for å bo i boligen? EIER han halvparten, eller bare bor han gratis hos din mor? 2
kaleidoskop Skrevet 14. januar 2020 #18 Skrevet 14. januar 2020 Jeg gjorde det for noen år siden. De hadde vært sammen i 25 år. For min del er steforeldre like stor del av familien, gjorde det med glede.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #19 Skrevet 14. januar 2020 4 minutter siden, Million skrev: Det ville jeg aldri gått med på å skrive under på. Har han kjøpt seg inn på noen måte, betalt noe som helst for å bo i boligen? EIER han halvparten, eller bare bor han gratis hos din mor? De skal nå flytte sammen, hvor de skal eie 50% hver. Anonymkode: 080cd...be8
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #20 Skrevet 14. januar 2020 Det ville jeg aldri ha gjort! Anonymkode: a9e28...0c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå