Gå til innhold

Familieferie Kristiansand dyrepark - deres erfaringer

MøllersTran

Anbefalte innlegg

Hei

Årets hovedferie er satt til Kristiansand, med dyreparken som hovedattraksjon. Innvollene mine vrir seg med tanken på å gå i kø i fellesferien, så jeg håper dere kan dele deres erfaringer, slik at dette kan bli en god ferie både for store og små. Barna er 7 og 10 år.

Hvor mange dager anbefaler dere i parken for å slippe å stresse for å se «alt»? Bo i parken eller utenfor? Er kveldsforestillingen å anbefale? Er det mulig å lage (grille) egen mat i parken eller må varm mat kjøpes? Gjorde dere noen tabber eller lure grep dere vil dele? Stor kjøpepress i parken?
 Er det andre ting i Kristiansand vi bør få med oss når vi først er i området? 

På forhånd takk 😅

Endret av MøllersTran
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi bodde på quality hotel rett ved parken. Veldig barnevennlig med basseng. Vi var der når ungene var mindre(minste var vel 4)så vogn til henne som man fikk leid var veldig lurt da det blir mye trasking. Vi var der i fellesferie og det var endel venting, særlig på sabeltann båten. Vi var på sabeltann forestilling på kvelden og vil anbefale det! Superflott underholdning. I tillegg så vi på Karius og Baktus oppsetning en annen kveld. Vi hadde kombinert billetter til parken og badelandet. Badelandet var veldig populært. Tror vi var der 2-3 hele dager. Det er lett å bruke kr i parken. Ungene fikk sabeltann mynter, sunnivakjole og diverse. Vi grillet ikke i parken, så usikker på om det er tillatt. Det er masse forskjellige spisesteder rundt omkring. 

Anonymkode: 8afea...fab

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Kristiansand, og har årskort i både Dyreparken og Badelandet, så jeg har noen tips🙂

Det går an å grille i Dyreparken, de har eget grillsted rett ved Nordisk villmark. Generelt sett er det dyrt å spise både i Badelandet og Dyreparken, så om dere vil spare noen kroner, kan dere jo f eks ha med egen lunsj (bagetter, smørbrød osv). Jeg pleier å ha med litt kjeks og frukt til mine, og så får de ei bolle eller en is i Kardemommeby 😉

Det holder i lange baner å ha én dag i Dyreparken, og én i Badelandet. Forhåpentligvis blir det såpass greit vær at dere kan nyte utearealene i Badelandet. Dersom været ikke er så bra, vil jeg heller anbefale Aquarama. Dette er favoritten til både mine barn (8 og 10) og meg. Dersom dere velger å bo på Scandic Bystranda, er inngang til Aquarama inkludert. Jeg ville nok heller valgt å bo her enn i/ved Dyreparken, da Dyreparken ligger litt kjipt til i forhold til resten av Kristiansand. Dessuten synes jeg hotellene i Dyreparken er overpriset i forhold til hva man får for pengene. Bor dere derimot i Kristiansand sentrum, vil dere kunne ha enkel tilgang til Bystranda, torvet, lekeplasser og restauranter.

Uansett hva dere gjør, så IKKE kom til Kristiansand under Palmesus! Det er overbefolket her da, og hotellprisene eksploderer i været. Ellers er det helt klart flere mennesker her om sommeren, men dere vil nok ikke føle at det er overbefolket. Alltid mulig å finne et ledig bord på restaurant og sånt. I hvertfall nesten alltid 🙂

Anonymkode: f0faa...539

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, MøllersTran skrev:

Hei

Årets hovedferie er satt til Kristiansand, med dyreparken som hovedattraksjon. Innvollene mine vrir seg med tanken på å gå i kø i fellesferien, så jeg håper dere kan dele deres erfaringer, slik at dette kan bli en god ferie både for store og små. Barna er 7 og 10 år.

Hvor mange dager anbefaler dere i parken for å slippe å stresse for å se «alt»? Bo i parken eller utenfor? Er kveldsforestillingen å anbefale? Er det mulig å lage (grille) egen mat i parken eller må varm mat kjøpes? Gjorde dere noen tabber eller lure grep dere vil dele? Stor kjøpepress i parken?

På forhånd takk 😅

Er dere i Kristiansand på en søndag vil jeg annbefale at dere tar dere en tur til Grovane i Vennesla og blir med på en tur med Setesdalsbanen. Damptog med fullpakke, morsom opplevelse for både små og store. Er og mulig å gå av toget på tilbakeveien og gå i den gamle tømmerrenna.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere MÅ få med dere kveldsshowet. Det er virkelig et minne for livet, og verdt hver krone.

Ellers må jeg jo innrømme at Abrahavn er fantastisk, og noe man burde gjøre minst èn gang. Å bo der, få med seg morgenrutinene med Den sorte dame, stemningen i havnen rundt der man bor osv. kan nesten ikke beskrives, men må oppleves. Men det ER dyrt ja, det skal sies. Ble årets ferie for oss de dagene vi var der da.

Vi hadde parkinngang to dager, og prioriterte selve parken - ikke badeland. Tenker at badeland kan man gjøre andre steder... men i Kristiansand må man få med seg Dyreparken, Kaptein Sabeltann, Hakkebakkeskogen, Kardemomme by og alle attraksjonene. 

Mitt beste tips til å få med seg mest mulig er å legge en plan i forkant. På nettet ligger kart over parken, og man bør lage seg en løype om hvor man vil gå. Hva man vil prioritere. Om ungene dine ikke er så interessert i bondegård o.l så kan f.eks Kutoppen droppes. Litt slike ting. Dumt å bruke mye tid på å gåå i Villmarksavdelingen om interessen ikke er på topp. Etter at man har gjort seg mange personlige erfaringer på dag 1, så kan man prioritere ennå bedre og ikke minst gå -tidlig- dit på dag 2. Mine unger elsket den bob-banen f.eks, men midt på dagen var det mye kø der. Så på dag 2 gikk vi rett dit med en gang etter åpningstid, og fikk maaange turer uten særlig kø før de 'ble lei'.

God tur! 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke unger på 7 og 10 år litt store for Kaptein Sabeltann og mas om å få ting i parken? Jeg opplever at det de har i butikkene er mest for barnehagebarn.

Uansett, anbefaler to dager i parken og en i badelandet. Parken er så stor at selv om du er der midt i fellesferien oppleves den ikke som stappfull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var der i fjor i starten av juli. Det var en del folk, men overraskende lite kø! Tømmerrenna måtte vi vente på i 15 min, men det var det eneste altså. Hakkebakkeskogen (Toget) var ca 5-10 min ventetid. De har kortet ned stykket sammenlignet med tidligere år vi har vært der. Syns det var et godt tiltak. Vi storkoste oss og tar helt klart turen neste år også. Man må ha 2 dager syns jeg :) 

Anonymkode: 1bdd6...3af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler ikke badelandet. Iskaldt vann! Og da var det relativt varmt ute også.. 

Anonymkode: 1bdd6...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler to dager i parken! Abra havn er supert å bo i hvis man liker Sabeltann. Må jo vurdere hva dere liker! 

Tidlig i august er det ikke så mye kø, syns ikke det var et problem i det hele tatt (men i august går ikke Sabeltannshowet). Absolutt ikke så stressende som jeg fryktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Dorey skrev:

Er ikke unger på 7 og 10 år litt store for Kaptein Sabeltann og mas om å få ting i parken? Jeg opplever at det de har i butikkene er mest for barnehagebarn.

Blir man for stor for Kaptein Sabeltann? 😳 der er iallefall ikke jeg og mannen.... 😅 og min 15-åring viser heldigvis heller ikke tegn på det. Tvert i mot har hun gitt beskjed om at vi får IKKE dra dit en helg hun har sommerjobb.
Men jo, skjønner hva du mener ang. butikkmas. Det får man kanskje ikke i like stor grad med større barn, men det er jo mye fristende av ting og tang i alle aldere, tenker jeg. Om det ikke er så mye sverd/sjørøverklær de maser om i den alderen så finnes det andre leker og ikke minst godteri o.l som kan mases om.

Endret av Amatariel
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i første uke av fellesferien i fjor. Barna var da 5 og 8. Hadde 2 dager i parken, kunne nok hatt enda 1 dag til. Var en del kø, men overkommelig. Men neste gang blir det en langhelg på våren.

Kaptein Sabeltann showet er virkelig verdt det. Håper å få det med oss en gang til.

Hadde bil, så bodde et stykke unna. Skulle gjerne bodd i Abrahavn, men var dyrere enn vi var villige til å betale.

Synes ikke det var veldig kjøpepress, men tenker det kommer litt ann på barna.

Maten vi kjøpte den ene dagen var dyr og dårlig. Hadde helt klart tatt med matpakke hvis vi skal dit igjen, og heller kjøpt is og brus. Kanelbollene i Kardemommeby er verdt å kjøpe.

Anonymkode: d54ea...f10

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BØR ha to dager i parken, tiden går utrolig fort! Vi bodde på dyreparken hotell, men lukk kofferter og sjekk bagasje ved hjemkomst, var masse skjeggkre. Flott hotell ellers! Badeland ikke verd å satse på, iskaldt vann selv på varme sommerdager. 

Anonymkode: e4787...554

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var der i sommer, både mannen, sekåringen og jeg elsket Kaptein Sabeltann-forestillingen, men resten av parken var veldig kjedelig.. 

Vi er nok mer adrenalinjunkies, som helst vil ha Berg og dalbaner og sånt. 😅 Så vi drar nok ikke tilbake. 

Anonymkode: dff51...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var der i juli i fjor med vår 5-åring. Det var ikke spesielt mye kø rundt om. Vi var to dager, men badeland inkludert. Badelandet var mest suksess, vi synes ikke det var noe kaldt vann i den varmen. Vi bestilte morgenvandring med frokost ene dagen. Litt dyrt, men sååå verdt det! Det kommer vi garantert til å gjøre igjen hvis vi skal tilbake. 

Vi leide airbnb 5 minutter unna parken. Synes hotellene ved parken er overpriset, og det er mer komfortabelt med bedre plass enn et hotellrom. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2020 den 10.30, MøllersTran skrev:

Hei

På forhånd takk 😅

Vi har bodd i parken hvert år de siste fire åra. Det anbefales virkelig. Vi har bodd i kardemommeby, er lite men en har alt en trenger. 

Når parken er stengt for dagen så har en lov til å gå rundt i parken å se på dyra. Dyra er også roligere da så en får sett dem skikkelig, spesielt de i nordisk villmark i skumringstimene. Vi har opplevd ulveflokken med små valper rett ved gjerdet. Det samme med rev, oter, elg, hubro osv. 

En får egen nøkkel så en kan gå ut av parken for å handle osv. 

Det anbefales å kjøpe seg inn i badeland i samme slengen, er bare et lite mellomlegg. De stenger litt senere så vi har avsluttet dagene med en time i badeland. 

Orker dere ikke kø så kan en kjøpe seg reservert plass på Hakkebakkeskogen toget. 

Vi har to barn med forskjellige interesser så vi synes tre dager er ok for å få med oss både kardemommebyskuespillere, kapteinsabeltann, Hakkebakkeskogen, sirkus Jesper. 

Jeg er usikker på om en får ferdes fritt i parken etter stengetid hvis en overnatter i abrahavn... 

Anonymkode: 533d7...c9b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åpen ild er ikke lov i parken. Det finnes egne zoner for de som røyker. 

Vi har som sagt bodd i kardemommeby så vi har kjøpt lite i parken da vi har fylt opp kjøleskapet i huset. Det vi stort sett har brukt penger på er is, slush og litt på basaren/tivoliet. Og bilder fra Hakkebakkeskogen, bobbanen og tømmerrenna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er usikker på om en får ferdes fritt i parken etter stengetid hvis en overnatter i abrahavn... 

Man får ikke det, siden Abra Havn ikke er i parken. Men man slipper inn en time før åpningstid. 

Men det skjer jo litt i Abra Havn også, og vi foretrakk å forlate parken før stengetid for å få litt tid i Abra Havn. Og så bestilte vi sjørøverfrokost, det var virkelig verdt pengene! Da får man også en tur med skuta, så vi slapp å stå i kø for den i parken,det er vel kanskje den attraksjonen med lengst kø (men en mandag i august var det ikke lang kø altså...). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også blitt anbefalt å bo kardemommeby. Dyrt, men vist nok verdt det hvis man Har råd, bli vekket av røverne og kan tusle i parken utover åpningstidene.(de jeg kjenner har da reist til kristiansand by på dagtid Og kommet tilbake på ettermiddagen i parken) Kveldsshow er must. Har bodd i Abra havn, det var veldig bra. Kort vei og man ble vekket av sjørøvere og masse show iløpet av dagen, men man kunne ikke gå i parken etter stengetid som i Kardemommeby. Har vært der et par sommere nå, men bare en dag, men for oss er det for lite. Så neste gang blir det tre dager og overnatting i Kardemommeby og show. Og ta med mest mulig mat og drikke. Og bare kjøpe is og et suvernir i parken. 

Anonymkode: 0eabe...bf8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...