Gå til innhold

Synes ikke synd på barnefamilier med dårlig økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes ikke synd på de med dårlig økonomi, føler at de kan takke seg selv, man høster det man sår. Flere i vår omgangskrets er stadig ute på spleis og andre nettsider der de tigger om penger eller klager over økonomien. Samtidig som disse menneskene velger å ha bil, spise ute, jobbe redusert eller til og med dra på dyre ferier for å så å tygge om penger til jul eller barnas fritidsaktiviter etterpå. Synes rett og slett sånne mennesker burde skamme seg! 

En i min utvidede vennekrets har bedt om 17000 kroner på spleis for at sønnen skal kunne ha fotball som fritidsaktivitet. Samme person har var på 2 familieferier og feiret jul på høyfjellshotell. Samme person velger å ha en bil, selvom hun ikke jobber og bor sentralt. Jeg skjønner ikke hvordan dette er mulig?! Eier man ikke skam? Eller økonomisk vett?! 

Til sammenligning er jeg selv alene med mitt barn, har familie rundt meg, men får ikke mye økonomisk hjelp av dem. Men jeg har aldri måtte legge ut sånne annonser eller tygge om penger. Jeg merker meg utgifter god tid i forveien og setter av penger til det. Vet allerede nå at min sønn har bursdag i april og har begynt å spare, det samme gjelder ferier og reiser. Hadde jeg valgt å leve som noen av de som fremstår som så «fattige» på spleis osv så hadde jeg ikke hatt råd til noe. 

Man høster det man sår...  

Anonymkode: 7347e...6d2

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du synes ikke synd på barnefamilier med dårlige prioriteringer. Det høres ikke ut som om de du viser til har dårlig økonomi. 

Har litt vondt av barna i eksemplene dine,p men hadde ikke gitt penger. 

Anonymkode: bcd76...268

• Liker 16
Skrevet

De har jo ikke dårlig råd, de prioriterer bare helt feil.

Men synes du ikke noe synd på de som er fattige og har barn, synes du da ikke noe synd på barna? For det er faktisk barn som vokser opp i fattigdom. 

Anonymkode: c46d0...e49

• Liker 9
Skrevet

Her er det jo helt klart foreldrene som ikke er særlig beviste på pengebruk.. Jeg ser ofte familier som spør etter penger på spleis, å det er ikke ofte jeg gir penger! For nettopp pga foreldrene deler at de er å spiser på dyre restauranter, ute å flyr, shopper og andre ting. Da syntes jeg ikke synd på de! Men det kan jo godt være at noen av de trenger hjelp økonomisk. Men da har de sikkert satt seg selv i situasjonen

Anonymkode: c997d...b1b

• Liker 2
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har jo ikke dårlig råd, de prioriterer bare helt feil.

Men synes du ikke noe synd på de som er fattige og har barn, synes du da ikke noe synd på barna? For det er faktisk barn som vokser opp i fattigdom. 

Anonymkode: c46d0...e49

Jeg synes synd på barna som har foreldre med så dårlig økonomisk sans. Det er faktisk ungene det går utover. Hun jeg nevner har fint råd til å sende ungen på fotball bare hun selger den ene jakken sin til 8000 kroner...

• Liker 3
Skrevet

Det Ts snakker om er ikke folk som er fattige, det er folk som prioriterer feil. Og sånne er det aldri synd på.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Som flere skriver her, disse folk har jo ikke dårlig økonomi, men prioriterer dårlig. I tillegg er de sinnssykt frekke/grådige. Tror neppe disse er representative for flertallet av barnefamilier...

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det koster jo heller ikke 17 000 å ha ungen på fotball?? 2000 kr per halvår koster det her. Utstyr som fotballsko og leggbeskyttere får man for under 1000. Håper ikke noen gir dem penger...

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke synd på de med dårlig økonomi, føler at de kan takke seg selv, man høster det man sår. Flere i vår omgangskrets er stadig ute på spleis og andre nettsider der de tigger om penger eller klager over økonomien. Samtidig som disse menneskene velger å ha bil, spise ute, jobbe redusert eller til og med dra på dyre ferier for å så å tygge om penger til jul eller barnas fritidsaktiviter etterpå. Synes rett og slett sånne mennesker burde skamme seg! 

En i min utvidede vennekrets har bedt om 17000 kroner på spleis for at sønnen skal kunne ha fotball som fritidsaktivitet. Samme person har var på 2 familieferier og feiret jul på høyfjellshotell. Samme person velger å ha en bil, selvom hun ikke jobber og bor sentralt. Jeg skjønner ikke hvordan dette er mulig?! Eier man ikke skam? Eller økonomisk vett?! 

Til sammenligning er jeg selv alene med mitt barn, har familie rundt meg, men får ikke mye økonomisk hjelp av dem. Men jeg har aldri måtte legge ut sånne annonser eller tygge om penger. Jeg merker meg utgifter god tid i forveien og setter av penger til det. Vet allerede nå at min sønn har bursdag i april og har begynt å spare, det samme gjelder ferier og reiser. Hadde jeg valgt å leve som noen av de som fremstår som så «fattige» på spleis osv så hadde jeg ikke hatt råd til noe. 

Man høster det man sår...  

Unnskyld meg, men nå kjenner jeg at jeg blir skikkelig forbanna på deg! 

Hvordan våger du å kalle dette for dårlig råd? Dette er ikke en person som har dårlig råd, men en person som har en dårlig økonomisk styring og ikke evner å prioritere sitt eget barn. 

Jeg syns selvfølgelig synd på mennesker som har dårlig råd. Noen ganger så skjer det ting i livet som man ikke kan noe for, jævlig og grusomme ting. Kan f.eks folk noe for at de rammes av kreft og plutselig må over på den forbanna lille satsen på AAP? Ehm, nei!

Fy søren for en slemming du er! 

• Liker 7
Skrevet

En ting er at du ikke har medfølelse med foreldrene. Men barna av uansvarlige foreldre lever jo likt som barn av reelt fattige foreldre 

Anonymkode: 184e7...fa3

• Liker 1
Skrevet

Men nå er det ikke sånn alle lever. Vi spiser aldri ute,jeg verken røyker eller drikker. Har flere ganger lyget til foreldre om hvorfor barnet mitt ikke kommer i bursdag,jeg ønsker ikke å si at vi ikke har råd til bursdagsgave. Det går greit når det bare er ett barn men alle disse bursdagene der 3-5 feirer bursdagen sammen,da har vi ikke råd til gave. Dessverre blir det fler og fler som begynner å slå sammen bursdagene. 

Så når noen ønsker å gi bort klær til noen som trenger det så tar jeg så klart kontakt;for med økonomien jeg har nå så er det ingen mulighet til å kjøpe klær. Heldigvis fikk jeg masse klær til sønnen min av en organisasjon som gir klær til folk med dårlig råd. Så nå klarer vi oss en stund :)

Anonymkode: 57707...a9e

Skrevet

Det er forskjell på å faktisk ha dårlig råd, og å prioritere så feil at man får dårlig råd. De første har en sympati med, de andre ikke...

• Liker 8
Skrevet

Hvordan kan noen i Norge ha dårlig råd? Selv de på trygd får jo trygda tilpasset etter antall unger, så har man ordninger som bostøtte og barnetillegg. Skjønner ikke hvordan man likevel ikke greier å ha Ok økonomi? 

• Liker 2
Skrevet

Det er stor forskjell på å ha dårlig økonomistyring, og å ha dårlig råd. Det du beskriver ts, handler ikke om å ha dårlig råd, det handler om dårlig økonomistyring. Noen klarer dessverre ikke å skille der. Noen med dårlig råd, har faktisk ikke råd til de feriene du snakker om der. De har ikke sjanse om de aldri så mye vil. 

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor skal du synes synd på de?

barna er det derimot synd på.

Jeg har dårlig økonomi, ikke fordi jeg sløser, men fordi jeg har lite. Men ikke synd på meg heller, og ikke tigger jeg noen steder heller. 

Anonymkode: 2b97e...bb0

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har selv noen slike i omgangskretsen og de har lært seg til å ikke klage til meg. Jeg minner dem om at de spanderte både bil og sertifikat på 18-åringen og kom måneden etterpå og skulle låne 6000NOK av meg pga de enda ikke hadde skaffet seg varmepumpe til vinteren.

Seriøst, hva var vitsen?

Endret av O.G.
Skrevet

Nå er jeg en av få som ikke er på Facebook, men er det vanlig å legge ut spleise til ungene sine? Trodde det var mere penger hvis huset hadde brent ned eller lignende. 

Anonymkode: b686d...31e

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg en av få som ikke er på Facebook, men er det vanlig å legge ut spleise til ungene sine? Trodde det var mere penger hvis huset hadde brent ned eller lignende. 

Anonymkode: b686d...31e

Jeg tenker det samme... Er dette vanlig? Har heldigvis aldri sett det. 

Jeg tror at de som er reelt fattige ikke ville lagt ut Spleis til barna. De som TS skriver om har jo ikke dårlig råd, men dårlig økonomistyring eller finansierer livsstilen med kredittkort, og har da dårlig råd og dårlig økonomistyring.

Anonymkode: 0847c...8ef

Skrevet (endret)

Jeg synes mest synd på barnefamilier som lever på sosialstønad. Noen av de er for syke til å jobbe, men ikke får ufør fordi de ikke ble ferdig avklart på aap. 

Jeg tror ikke det er de man ser legger ut spleis. Mitt inntrykk er at mange av de virkelige fattige skammer seg slik at de helst vil skjule det. 

De tilfeller der det er sykdom eller ulykker/brann ol så er det vel mest vanlig at det er andre enn de berørte som legger ut spleis for å hjelpe?

Endret av Hedda79
  • Liker 3
Skrevet
3 hours ago, O.G. said:

Det Ts snakker om er ikke folk som er fattige, det er folk som prioriterer feil. Og sånne er det aldri synd på.

Tvert i mot, de prioriterer rett 🙂

De lever livet sitt fullt mens vi bruker livene våres til å sitte på kjedelig kontor, skrive på forumer og i 90% tilfeller gjøre ubrukelig arbeid som ingen trenger 😄 

Anonymkode: c721e...4ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...