Gå til innhold

Er white privilege likt for alle hvite mennesker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller har noen hvite mer white privilege enn andre? Grunnen til at jeg spør er at jeg har en kamerat som har studert rundt om i Europa, og i noen land var det veldig vanskelig for utlendinger å finne plass å bo, men han mente at som norsk hvit, så var det enklere å få leie enn for andre. Det var alltid enklere å få leie hvis du var hvit, men han opplevde enkelte plasser at hvite fra andre land ikke hadde det like lett. For eksempel: de var tre stykker som lette etter leilighet i Italia. Min norske venn, en tysker, og en tyrker. De fant en leilighet de kunne alle bo i sammen, men de hadde problemer med utleier. Tyskeren ble bedt om å betale en måneds leie i depositum for sitt rom, tyrkeren ble bedt om å betale tre måneder i depositum for hans rom, og min venn trengte ikke betale depositum i det hele tatt. 

Hvis du skulle rangert hvite utifra privilegium i verden, hvem har mest white privilege og hvem har minst? 

PS. Jeg snakker ikke om penger. Jeg snakker om hvordan vi blir behandlet av andre, hvor mange som stoler på oss, osv. 

Anonymkode: fdf8e...e68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

white privilege er bare tull. utrolig unyansert begrep.

Gjest Forumhei
Skrevet

takk ts😂 lo godt av denne.

ha en fin dag😊

Skrevet

Tror ikke så mye på det. Er det omvendt i Afrika? Altså black privilege? 

Anonymkode: 21ed3...068

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Afrika er hvite ansett som en vandrende lommebok. Jeg ble forsøkt avkrevd mer enn det en vare var prissatt til i en "dagligvarebutikk" langs veien, og det er akseptert at man kan snyte hvite.

Skrevet

Det er et snevert, veldig amerikansk begrep og ikke det samme som rasisme eller fremmedfrykt. Tror nok fremmedfrykt er mer relevant her.

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen gang vært en hvit person i Afrika? Det er ingen afrikanere som tenker at du har kommet der for å stjele, og man får ofte ekstra god behandling i butikker fordi det er sjanse for at du bruker mye penger der. Jeg hadde en kamerat som var på KFC i Sør-Afrika, og en mann som jobbet der gav han en lapp med kontonummeret sitt, i tilfelle han hadde litt for mye penger.

Skrevet

Jeg lurte ikke på om dere mener at "white privilege" er ekte. Så hvis dere har bare tenkt å klage på begrepet, så kan dere lage deres egen tråd og syte om det. Les reglene til KG. 

Skrevet
2 timer siden, Whistler skrev:

I Afrika er hvite ansett som en vandrende lommebok. Jeg ble forsøkt avkrevd mer enn det en vare var prissatt til i en "dagligvarebutikk" langs veien, og det er akseptert at man kan snyte hvite.

På et tv-program jeg så her om dagen fra Kenya var den en hvit mann og hans svarte, Kenyanske kjæreste som skulle i dyrehagen. Siden hun er der fra så spør hun om prisen. For han var billetten på 20 dollar. For henne kostet den 2 dollar. Selv om han betalte for begge billettene. 

For øvrig er ikke White privilege ekte, og tyrkere er ikke hvite, sånn stort sett. Noen av de, men svært få.

Anonymkode: 569d6...265

Skrevet

Er alle hvite privilegerte?

Anonymkode: 56ee4...b47

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På et tv-program jeg så her om dagen fra Kenya var den en hvit mann og hans svarte, Kenyanske kjæreste som skulle i dyrehagen. Siden hun er der fra så spør hun om prisen. For han var billetten på 20 dollar. For henne kostet den 2 dollar. Selv om han betalte for begge billettene. 

For øvrig er ikke White privilege ekte, og tyrkere er ikke hvite, sånn stort sett. Noen av de, men svært få.

Anonymkode: 569d6...265

Riktig, tyrkere er mer solbrune med mørkebrunt eller sort hår ofte.

Skrevet

Ja. White privelege går på at systemet og holdningene til folk gir folk mer muligheter og respekt fordi de er hvite. 

At noen hvite sliter med f eks psykiske problemer eller dum husutleier har ingenting med hudfargen dems å gjøre. 

White privelege er en struktur som alle hvite i verden drar fordel av. 

Anonymkode: 47c57...4e7

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, ntrane skrev:

white privilege er bare tull. utrolig unyansert begrep.

I USA er white privilege en seriøs greie.

Skrevet
2 minutter siden, O.G. skrev:

I USA er white privilege en seriøs greie.

Ikke så rart da white privilege er et uttrykk vokst ut av USAs spesielle historie med rasebasert slaveri og den dertilhørende en-dråpe-regelen som skapte et skarpt og varig skille. USA har en litt spesiell demografi også, der nyansene mellom rasegruppene hvit, svart og gul ikke kommer så godt fram. Migrasjonen til USA har bestått av blekhudede europeere, veldig mørhudede afrikanere og øst-asiater - som sammen danner ytterpunktene av menneskeheten utseendemessig.

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Riktig, tyrkere er mer solbrune med mørkebrunt eller sort hår ofte.

Om mange er solbrune med mørkebrunt eller sort hår diskvalifiserer da ikke fra å betraktes som hvit. Store deler av Europas innfødte befolkning passer jo den beskrivelsen, selv om de likefullt regnes som hvite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...