Gå til innhold

Legevakt i stede for fastlege

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle så gjerne hatt mulighet til å ta en blodprøve for å bekrefte/avkrefte noe. Er dette mulig å få gjort på legevakten i stede for å måtte vente flere dager på time til fastlege? (som kun har åpen når jeg er på arbeid og barnet er på skole)

Eller vil de kun ta inn barn på legevakten som er "synlig" syke?

Anonymkode: 8b55a...eff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legevakt er for akutte problemstillinger, ikke for ting man gjerne skulle gjort fordi det passer bedre med jobben. 

Anonymkode: 880b2...39e

• Liker 42
Skrevet

Nei, det går ikke hos offentlig legevakt, men du kan gå privat på kveldstid, avhengig av hvor du bor. 

Anonymkode: 00882...802

• Liker 12
Skrevet

Tviler på man bare kan dra på legevakten for og ta en blodprøve.

Det er vell kansje ikke så normalt at de tar blodprøver på legevakten? Når det må sendes til sykehus/lab for analysering, tror det kan ta noen dager til 1 uke kansje.

Skulle man være skikkelig syk, så blir man innlagt på sykehus, og nødvendige blodprøver vil taes.

For det andre er det svært vanelig med noe ventetid på time hos fastlege, haster det kan det prøves og ringe legekontoret for og få en time tidligere ettersom situasjonen hva det gjelder.

Anonymkode: c17bc...e95

• Liker 2
Skrevet

Ikke noe rart om det er kø på legevakta om folk skal dra dit for å ta en blodprøve. Du kan bestille time på en privatklinikk eller lignende i stedet. 

Anonymkode: 22664...498

• Liker 10
Skrevet

På legevakta må du gjerne vente tre timer før du kommer inn til legen. Ville garantert gjort dette hos fastlegen. 

Anonymkode: b1dda...9cc

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle så gjerne hatt mulighet til å ta en blodprøve for å bekrefte/avkrefte noe. Er dette mulig å få gjort på legevakten i stede for å måtte vente flere dager på time til fastlege? (som kun har åpen når jeg er på arbeid og barnet er på skole)

Legevakt tar inn både barn og voksne, men utgangspunktet er at legevakt er for de tilfellene som ikke kan vente til en fastlegetime. Feks om man blir syk og trenger antibiotika midt i helgen, eller skader seg på trening på kvelden og må sy. 

Blodprøve kan vente noen dager. Og mener du selv at det ikke kan vente så skal alle fastleger ha akuttimer samme dag om du tar kontakt på morgenen.

Det er slik for mange av oss; legen er åpen når vi er på jobb og man må derfor ta seg fri for å komme seg dit. 

Det finnes helt sikkert en eller annen legevakt her i landet som sier «ja værsågod, bare kom, dette kan vi fikse», men jeg tror og håper det ikke er veldig mange. 

• Liker 2
Skrevet

Når det er så "akutt" at det planlegges hvilken dag besøket passer, så er det ikke legevakt nei.

De ville uansett sagt nei, fordi blodprøvesvar skal tolkes av en lege også. 

Anonymkode: 903b4...767

• Liker 3
Skrevet

I morges fikk vi fellesmelding fra skolen til alle foreldre. Der sto det at kommunen ønsket å presisere klart og tydelig at man skal bruke fastlegen til alle legebesøk, både akutte (inenfor fastlegens åpningstid) og ikke-akutte.

Det er tydelig at mange drar rett på legevakten når det er noe... Og at dette har blitt et problem.

Anonymkode: bbc7a...9e5

• Liker 3
Skrevet

Sjekk ut www.hjemmelegene.no

Der kan man ofte få time på dagen.

Skrevet

Nei, du vil bli avvist på legevakten for dette. Det er ikke deres felt i det hele tatt. Du kan bestille time hos privat lege, men da må du betale selv.

Anonymkode: 20a89...554

• Liker 3
Skrevet

Ring kontoret til fastlegen og si hva det gjelder. Du kan sikkert få henvisning til å ta blodprøve for eksempel hos furst om du bor i byen. De har drop inn og kveldsåpent.

Anonymkode: 38a30...13d

• Liker 2
Skrevet

Hva er det du skal ha bekreftet/avkreftet? Det finnes nå mange hjemmetester for salg på nettapotekene. Kan det være en mulighet?

Anonymkode: 9865d...ec2

Skrevet

Det du kan gjøre er å ringe laben på sykehuset og spørre om de har kapasitet til å ta deg inn en kveld. Det måtte jeg gjøre fordi jeg hadde spesielle blodprøver hvor jeg måtte måle noe både på morgen og kveld. De sa det ikke var noe problem, og foreslo et klokkeslett jeg skulle være på sykehuset, men at jeg måtte ta forbehold om ventetid ettersom de hadde pasienter fra legevakt inne også. 

Skrevet

Noen legekontor tilbyr å ta blodprøver uten timebestilling. Du kan ringe å høre?

Anonymkode: 6ba6e...f80

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen legekontor tilbyr å ta blodprøver uten timebestilling. Du kan ringe å høre?

Anonymkode: 6ba6e...f80

Dette! Her så gjør de det ;) Kan bare ringe og spørre :) 

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Legevakt er for akutte problemstillinger, ikke for ting man gjerne skulle gjort fordi det passer bedre med jobben. 

Anonymkode: 880b2...39e

Nettopp. Det finnes private kveldsåpne legesentre som TS heller kan dra til

Anonymkode: 214c1...5ba

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke på legevakta, men du kan gå privat hos en lege og betale av egen lomme for det. Eller vente hos fastlegen. Du blir sannsynligvis avvist hos legevakta.

• Liker 2
Skrevet

Dersom fastlegen din ikke har time kan du be om å få komme inn til helsesekretæren for blodprøver, eventuelt at bestilling til prøver sendes til det lokale sykehuset. Jeg har flere ganger dratt på sykehuset for vanlige blodprøver som må tas visse dager i mnd. Da lå bestilling klar på pc-en til bioingeniøren 👌 

Hos fastlegen min er det aldri noe problem å sende melding og eventuelt komme inn for blodprøve eller sprøyter til helsesekretæren. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...