Gå til innhold

Gynekologisk undersøkelse - inneholder det som regel en "fertilitetssjekk"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Skal til gynekolog og har bestilt en vanlig "gynekologisk undersøkelse" med celleprøve. Er det gitt at dette vil inneholde en fertilitetssjekk hvis jeg ønsker? Eller er dette veldig omfattende? Vet at hun har ultralyd.. Tenker sånn typ..se hvor mange egg jeg har eller hva det er de gjør. Sånn som Else gjorde på "Else om barn". 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare å spørre om det, tar et minutt eller to med ultralyd :)

Anonymkode: 68e5c...bce

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare å spørre om det, tar et minutt eller to med ultralyd :)

Anonymkode: 68e5c...bce

Åå, så bra. Tusen takk. 😊 Er jo litt spennende og litt skummelt.. 

Skrevet

Når jeg tok celleprøve sjekket gynekologen det uten at jeg spurte

Anonymkode: 8f714...ee6

Skrevet

Jeg har opplevd at gynekologen har tatt en kikk på eggstokkene uoppfordret. Det går raskt og går helt sikkert an å be om :) Men det vil ikke nødvendigvis kunne si så mye. Man bør helst ta hormonprøver (blodprøver) for å si noe mer nøyaktig om fertiliteten. Og hva man ser med ultralyd avhenger også litt av hvor i syklusen man er. I første del av syklusen (før eggløsning) kan man telle antrale follikler og si noe om eggreservene, mens i siste del kan man se om livmorslimhinnen ser fin ut. 

Anonymkode: a5a4b...e67

Skrevet

Sist jeg var på gynekologisk undersøkelse (for å ta celleprøve) spurte faktisk legen om jeg ønsket å ta blodprøver og titte på eggstokkene. Jeg var da 27 år og hadde ingen barn enda. Og da vi kom inn på den praten nevnte jeg at vi hadde tenkt å prøve om ikke så altfor lenge.. da sa han at han fint kunne sjekke om jeg ønsket det :) noen hormonprøver må tas på visse tidspunkt siden de varierer gjennom syklusen.. men sjekk av eggreserver var visst syklusuavhengig :)

Nå viste det seg faktisk at jeg hadde litt lavere eggreserver enn normalt for alderen. Så vi bare satte i gang med en gang og skal nå gang med nr 2 selv om første bare er 8 mnd 😅 glad jeg sjekket hehe..

Anonymkode: 838b2...ec3

Skrevet

Tusen takk for svar alle. ♥ Jeg spurte før timen og hun sjekket, ja, og hun ga meg rekvisisjon til blodprøver som jeg skal ta på en bestemt dag i syklusen. Ble møtt veldig greit. ♥ 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...